Automatické prevodovky novej generácie riešia nedostatok tých súčasných. Vezmú si príklad z manuálu
Hyundai a Kia vyhlásili, že spoločne vyvinuli automatickú prevodovku, ktorá má vyberať optimálny rýchlostný stupeň podľa cesty a aktuálnej dopravy pred vozidlom.
Vydané Text: Erik Stríž
Aktuálna generácia automatických prevodoviek umožňuje dosahovať nielen veľmi dobrú spotrebu paliva, ale poskytnúť vodičovi základ pre akýkoľvek jazdný štýl. Ich problémom je však to, že reagujú na situáciu, ktorá práve nastala – teda nepredvídajú niekoľko nasledujúcich sekúnd a desiatok metrov dopredu, ako to zvykne robiť vodič pri ovládaní manuálnej prevodovky. Keď vodič vie, že sa blíži ostrá zákruta, bez rozmýšľania a prirodzene ovláda prevodovku tak, aby to vyhovovalo jemu i autu čo najviac. Takúto vlastnosť majú mať automatické prevodovky novej generácie, respektíve majú vedieť predvídať niekoľko nasledujúcich sekúnd jazdy a prispôsobiť tomu radenie. Prevodovka by mala fungovať na základe 3D navigácie, kamier a radarov. Na svete bolo doteraz zaregistrovaných vyše 40 patentov. Nový systém dostal pomenovanie **Information and Communication Technology (ICT) Connected Shift System** a Hyundai a Kia ho plánujú použiť vo svojich ďalších modeloch. ### Ako systém funguje? Systém ICT využíva inteligentný softvér v riadiacej jednotke prevodovky, ktorý zbiera aktuálne dáta z 3D navigácie s presnými mapovými podkladmi, z kamier a radarov pre adaptívny tempomat. Pomocou dát z 3D navigácie dokáže softvér určiť, či cesta stúpa alebo klesá a aké sú jej náklony a zákruty. Pomocou radarov sa dá určiť rýchlosť a vzdialenosť od ostatných áut a predné kamery sledujú jazdné pruhy. Následne umelá inteligencia spracuje všetky informácie a vyhodnotí optimálny rýchlostný stupeň, ktorý má byť zaradený.

Erik Stríž
Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk