Automatické prevodovky novej generácie riešia nedostatok tých súčasných. Vezmú si príklad z manuálu

Hyundai a Kia vyhlásili, že spoločne vyvinuli automatickú prevodovku, ktorá má vyberať optimálny rýchlostný stupeň podľa cesty a aktuálnej dopravy pred vozidlom.
Vydané  Text: 

**V tomto článku sa dočítate:** * **na akom princípe prevodovka funguje** * **ako dokáže prevodovka reagovať na rôzne situácie** * **čo je cieľom nového systému**
Aktuálna generácia automatických prevodoviek umožňuje dosahovať nielen veľmi dobrú spotrebu paliva, ale poskytnúť vodičovi základ pre akýkoľvek jazdný štýl. Ich problémom je však to, že reagujú na situáciu, ktorá práve nastala – teda nepredvídajú niekoľko nasledujúcich sekúnd a desiatok metrov dopredu, ako to zvykne robiť vodič pri ovládaní manuálnej prevodovky. Keď vodič vie, že sa blíži ostrá zákruta, bez rozmýšľania a prirodzene ovláda prevodovku tak, aby to vyhovovalo jemu i autu čo najviac. Takúto vlastnosť majú mať automatické prevodovky novej generácie, respektíve majú vedieť predvídať niekoľko nasledujúcich sekúnd jazdy a prispôsobiť tomu radenie. Prevodovka by mala fungovať na základe 3D navigácie, kamier a radarov. Na svete bolo doteraz zaregistrovaných vyše 40 patentov. Nový systém dostal pomenovanie **Information and Communication Technology (ICT) Connected Shift System** a Hyundai a Kia ho plánujú použiť vo svojich ďalších modeloch. ### Ako systém funguje? Systém ICT využíva inteligentný softvér v riadiacej jednotke prevodovky, ktorý zbiera aktuálne dáta z 3D navigácie s presnými mapovými podkladmi, z kamier a radarov pre adaptívny tempomat. Pomocou dát z 3D navigácie dokáže softvér určiť, či cesta stúpa alebo klesá a aké sú jej náklony a zákruty. Pomocou radarov sa dá určiť rýchlosť a vzdialenosť od ostatných áut a predné kamery sledujú jazdné pruhy. Následne umelá inteligencia spracuje všetky informácie a vyhodnotí optimálny rýchlostný stupeň, ktorý má byť zaradený.
### Jazda z kopca Napríklad pri jazde z kopca, kde je dlhé klesanie a radary nezaznamenajú žiadne iné autá, môže prevodovka zaradiť neutrál a auto pôjde na voľnobeh, čo je zároveň ekonomické. ### Jazda v zákrutách Pri testovaní vozidiel so systémom ICT Connected Shift System na ceste s mnohými zákrutami klesla frekvencia riadenia v porovnaní s autami bez tohto systému o 43%. Zároveň sa vďaka systému znížila frekvencia využívania bŕzd o 11%, čo výrazne znižuje ich opotrebovanie. ### Jazda po diaľnici Počas pripájania sa na diaľnicu, kedy je potrebné prudké zrýchlenie, systém automaticky prepol prevodovku do športového režimu, čo uľahčilo zaradenie sa do premávky. Počas plynulej jazdy po diaľnici systém prepol prevodovku naspäť do normálneho režimu. ### Jazda v meste V meste sa často stretávame so zmenami v maximálnej povolenej rýchlosti, spomalovacími pruhmi či klesaním cesty. V takýchto situáciách systém automaticky brzdí motorom zakaždým, keď vodič položí nohu dole z plynu. Rovnako prevodovka reaguje aj pri nebezpečne blízkej vzdialenosti od druhého automobilu. ### Ciele nového systému prevodovky Hlavným cieľom nového systému automatickej prevodovky je predovšetkým prispievať k plynulosti cestnej premávky a tým aj k bezpečnosti. Výhodou je nepochybne aj hospodárnosť systému, ktorý dokáže ušetriť na palive, keďže využíva čo najefektívnejšie zaraďovanie. Ďalší vývoj budú Hyundai a Kia zameriavať aj na možnosť komunikácie medzi vozidlom a cestnou infraštruktúrou prostredníctvom sietí LTE a 5G, čím by dosiahli ďalšiu úroveň. „Vozidlá sa vyvíjajú z jednoduchých mobilných zariadení na inteligentné riešenia mobility. Aj tradičná oblasť automobilov, ako je pohonná jednotka, sa stáva technologicky vyspelou technológiou, optimalizovanou pre inteligentnú mobilitu prostredníctvom snahy o integráciu ICT a technológií umelej inteligencie,“ uviedol **Byeong Wook Jeon**, šéf výskumného laboratória Intelligent Drivetrain Control Research Lab.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.