Aktuality

Toyota postavila elektráreň na vodík!

TECHNIKA: Výroba vodíka
Výroba vodíka. Ilustračné foto
TECHNIKA: Výroba vodíka
Výroba vodíka. Ilustračné foto

Jej stacionárny generátor energie totiž využíva techniku z palivovými článkami vybaveného modelu Mirai! Úlohou generátora bude vo výrobnom závode Honsha z vodíka vyrábať elektrickú energiu. V prevádzke bude 24 hodín denne pri menovitom výkone 100 kW. Automobilka tiež uviedla, že nábeh generátora na menovitý výkon trvá iba 40 sekúnd.

V rámci testovacej prevádzky budú technici vyhodnocovať energetickú účinnosť zariadenia (množstvo elektriky vyprodukovanej na jednotku vodíka) stabilitu výkonu zariadenia ako aj jeho odolnosť a náročnosť na údržbu.

Asi sa divíte, prečo o tom vlastne píšeme a čo to má spoločné s automobilizmom. Je to tak trocha škrabanie sa pravou rukou za ľavým uchom, ale...

Toyota Mirai

Tankovacia stanica pre elektromobil?

Rozmerovo pomerne kompaktná technológia totiž nemusí plniť iba funkciu generátora energie vo fabrike, v budúcnosti by mohla byť aj základom pre tankovaciu stanicu pre elektromobily.

Nádrž na vodík by mohla veľká a mohla by byť spoločná pre viacero takýchto generátorov.

Problémom by nemusel byť ani čas nábehu zariadenia na plný výkon. Tento problém by mohol vyriešiť superkapacitor, ktoré dokážu energiu rýchlo ukladať aj odovzdávať.

Takéto zariadenia už napríklad vo svojich hybridnou technikou vybavených autobusoch používa Mercedes-Benz a firmu Maxwell, zaoberajúcu sa vývojom tejto technológie prednedávnom za 200 miliónov amerických dolárov kúpila aj Tesla.

Môže byť kdekoľvek

Aktuálne je umiestňovanie nabíjacích staníc elektromobilov problém a vyžaduje si značné investície do rozvodných sietí. Ak by sa technológia generátora na vodík osvedčila, potreba rozvodu elektrickej energie na dlhé vzdialenosti by odpadla.

Zjednodušené povedané, technicky či logisticky by sa v porovnaní so súčasným stavom príliš veľa nezmenilo. Klasické palivá sa vyrábajú v rafinériách a na čerpadlá sa dovážajú cisternami. A niečo podobné by sa mohlo diať aj v prípade zásobovania vodíkom, hoci jeho preprava a skladovanie sú samozrejme technologicky podstatne náročnejšie.

Súčasne treba dodať, že takto získaná elektrická energia by emisiami nezaťažovala životné prostredie. Či sa tak napokon stane, zatiaľ nevedno. Na masovejšie využitie technológie bude treba ďalší vývoj a testovanie. Popracovať bude treba aj na bezpečných veľkoobjemových nádržiach na vodík. Musíme však uznať, že chlapci z Toyoty dostali zaujímavý nápad.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?