V Bratislave pribúdajú autobusové pruhy. Jazda v nich vyjde šoférov pekne draho.

Hlavné mesto na čele s jeho primátorom Matúšom Vallom sa rozhodlo riešiť kritickú situáciu so zápchami zavedením pruhov vyhradených pre MHD na viacerách nových úsekoch. Neohľaduplní vodiči si však v týchto pruhoch jazdia aj naďalej, a tak si na nich polícia plánuje posvietiť.
Vydané  Text: 
**Dopravná situácia je z roka na rok horšia**, za čím stojí predovšetkým rozsiahla výstavba v Bratislave a okolí, narastajúci počet áut na cestách a v neposlednom rade nedostatočná a nevyhovujúca infraštruktúra. Podľa aktuálnych štatistík dnes jazdí po Bratislave viac ako 300-tisíc áut, pričom v priemere je v každom z nich **1,7 pasažiera**. Naopak v takom trolejbuse sa môže odviezť naraz aj 150 ľudí, čo by znamenalo, že **iba 1000 autobusov, trolejbusov a električiek by dokázalo nahradiť všetky autá**. Je nereálne, aby každý vodič vymenil auto za MHD, ale mesto si zavedením nových pruhov pre MHD sľubuje aspoň čiastočné odľahčenie dopravy a menej dopravných zápch. **Podobne** to funguje aj v mnohých **iných európskych mestách**, avšak na Slovensku si vodiči na takéto dopravné obmedzenia zvykajú pomaly. Každá sekunda sa počíta, preto neraz vojdu do autobusového pruhu, aby si tým skrátili jazdu v zápche. Výsledkom sú ale zápchy aj v pruhoch vyhradených pre MHD. **Mesto preto upozornilo políciu**, aby zvýšila hliadky na týchto úsekoch. Pozor však aj na uplatnenie objektívnej zodpovednosti, ktorú polícia stále viac využíva. V praxi to znamená, že aj keď na ceste nestojí žiadna hliadka a vodič jazdí v pruhu pre autobusy, môže mu prísť pokuta priamo domov do schránky. **Výška pokuty je v prípade jazdy v bus pruhu až 99 eur**.
Zdroj: DPB Facebook
„*Rozumiem motoristom, že BUS pruh považujú za vec, ktorá im môže skomplikovať jazdu mestom. Opticky sa totiž zdá, že zápcha sa predĺži, keďže autá sa premiestnia z dvoch do jedného pruhu. Spravidla však priepustnosť ulice určuje semafor, ktorý na konci každej ulice vypustí počas jedného cyklu zelenej len určitý počet áut. A ten počet je napr. v prípade kritizovaného BUS pruhu na Záhradníckej ulici rovnaký ako predtým. Inými slovami, Záhradníckou prejde v rovnakom čase rovnaký počet áut, hoci opticky stoja v dlhšom rade*,” vyjadril sa na svojej facebookovej stránke primátor mesta **Matúš Vallo**. Nemá teda zmysel bojkotovať nové pravidlá a radšej treba zvážiť, či by šoféri aspoň v určité dni alebo za určitých okolností nemohli uprednostniť MHD a využívať ju viac. Efekt síce nebude viditeľný hneď, ale správne využívanie BUS pruhov zlepší dopravnú situáciu v hlavnom meste.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.