AKTUALIZOVANÉ: Porsche Taycan naživo z Frankfurtu

Mnohí tvrdia, že Porsche Taycan je prakticky prvým prémiovým automobilom schopným plnohodnotne konkurovať Tesle Model S. Ale je výrazne drahší.
Vydané  Text: 
* aký bol prvý elektromobil od Porsche? * aký výkon má Porsche Tacan Turbo a Turbo S? * ako rýchlo sa Taycan nabíja? * prečo sú v interiéri Taycanu štyri veľké displeje? * prečo údajne konkuruje Tesle Modelu S? * kde môžete Porsche Taycan vidieť naživo?
Porsche Taycan je najnovší model od automobilky z nemeckého Zuffenhausenu. O jeho príchode sme vedeli už veľmi dlho, počnúc rokom 2015 a predstavením koncepčného elektromobilu Mission E. Práve z tohto konceptu Taycan vychádza a nás milo prekvapuje, že po estetickej stránke sa výrobcovi podarilo zachovať pomerne veľa z pôvodnej vízie.
### Taycan nie je prvý elektromobil od Porsche! Nový Taycan je plejádou technológií a pokroku a vôbec prvý moderný elektromobil značky Porsche. Nie je však prvý, tento status patrí modelu Porsche P1 z roku 1898, ktoré postavil ešte sám Ferdinand Porsche. Nejednalo sa ale o automobil v podobe, ktorú poznáme dnes, bola to brička bez konského pohonu so štyrmi úzkymi kolesami, kruhovým volantom, drevenou „karosériou“ bez strechy a stĺpikov. Ferdinand Porsche postavil tento elektrický dopravný prostriedok ako súčasť partnerstva so spoločnosťou K.K. Hofwagenfabrik Jacob Lohner & Company, z ktorej vzišiel aj východiskový elektromobil Egger-Lohner C.2 Phaeton – mal totožný vzhľad s Porsche P1. Vozidlo, ktoré by sme mohli považovať aj za akýsi steampunkový automobil z alternatívnej budúcnosti, mal maximálny dojazd približne 85 kilometrov a maximálny výkon približne päť konských síl. Dodnes je vystavený v múzeu značky Porsche, časom postrácané komponenty boli nahradené ich sklenými náhradami. O Ferdinandovi Porschem, jeho príbehu a prvom elektromobile značky Porsche sme písali v samostatnom článku, ktorý by ste si nemali nechať ujsť:

Vedeli ste, že Ferdinand Porsche mal československé občianstvo a vyrábal športové autá iba jeden rok?

Ferdinand Porsche nenavrhol model 911, zaslúžil sa o prvý Volkswagen Beetle a dozeral tiež na vývoj hybridných áut.

### Prvýkrát bez analógu Vráťme sa ale do súčasnosti k novému elektromobilu. Taycan napriek svojej historickej jedinečnosti nemá ambície silou mocou vystupovať zo súčasného modelového portfólia automobilky, preto nesie jej typický dizajnérsky rukopis. Predné LED svetlomety sú síce svojské, ale pohľad na profil a zadné partie prezrádza, že sa výrobca nechal výraznejšie inšpirovať iným vlastným modelom – Panamerou. Táto vizuálna i charakterová príbuznosť nie je na škodu, pretože Panamera ponúka ideálne spojenie prémiovosti, športovosti a praktického potenciálu. Podobný prístup k dizajnu môžeme sledovať aj v interiéri. Hoci množstvo konvenčných analógových riešení tu padlo za obeť digitalizácii, stále vidíme jednoznačnú príbuznosť s ostatnými modelmi výrobcu. Prednú časť interiéru po pozdlžnej osi rozdeľuje vysoký a široký stredový tunel, palubná doska je nápadne široká a bohatá na displeje. Displej je dokonca aj pred spolujazdcom.
Celkovo sa v prednej časti interiéru nachádza štvorica veľkých displejov: 16,8″ prístrojový štít, 10,9″ stredový displej infotainmentu, 8,4″ dotyková obrazovka na ovládanie klimatizácie a pred spolujazdcom je štvrtý displej s uhlopriečkou 10,9 palca. Prostredie zobrazené na obrazovkách má inverznú grafiku, teda biely text na čiernom pozadí. Zaujímavosťou je, že digitálny prístrojový panel v Taycane je vôbec prvý, ktorý úplne vylúčil analógové ukazovatele. Porsche doteraz používalo aspoň kombináciu analógu a digitálu, teraz všetky karty stavil práve na displeje. Jeden analógový ukazovateľ sa ale v Taycane predsa len našiel – sú ním ručičkové hodinky na samom vrchu palubnej dosky. Kuriozitou je, že Taycan je prvé sériové auto na svete vybavené zabudovanou funkciou Apple Music.
### Prečo konkuruje Tesle Modelu S? Porsche Taycan má konkurovať americkému elektromobilu Tesla Model S pre svoju prémiovosť a pre svoje technické vlastnosti. Tie sú veľmi pôsobivé. Taycan sa pri začiatku predaja bude dodávať v dvoch výkonových verziách, Turbo a Turbo S. Aj Elon Musk sa vo svojom tweete verejne pýtal Porsche, či vôbec vie, čo to „turbo“ znamená. On rozumie, že je to označenie komponentu motora, ktorý privádza do inak konvenčného atmosférického motora vzduch pod tlakom, aby sa tým zvýšila jeho účinnosť. Takzvané preplňovanie poznáme práve ako turbo. Ale Taycan nemá spaľovací motor, ale rad elektrických motorov, ktoré turbo v uvedenom zmysle nemajú. Porsche týmto slovom myslelo na „turbo ako vysoký výkon“. Porsche Taycan Turbo dosahuje maximálny výkon 500 kW (670 koní), zatiaľ čo Taycan Turbo S až 560 kW (761 koní). Turbo dosahuje zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 3,2 sekundy, pričom Turbo S už za 2,8 sekundy. Zaujímavosťou je, že pohonný systém pracuje až na 800-voltovej sieti miesto plánovanej 400-voltovej. Akumulátory majú kapacitu 93,4 kWh, verzii Turbo umožňujú dosahovať dojazd 450 km a verzii Turbo S dojazd 412 km. Sú to pôsobivé údaje, najmä pri skutočnosti, že nabíjanie na 80 percent kapacity môže prebehnúť už za 22 minút. To však bude platiť iba na rýchlonabíjačkách s výkonom 270 kW. Pôvodne sa ale mal Taycan nabíjať výkonom až 350 kW za hodinu, čo by znamenalo plné nabitie v priebehu približne 12 či 15 minút. Dôležité je tiež zmieniť dvojrýchlostnú prevodovku. Elektromobily majú zvyčajne iba jeden prevodový stupeň, ale Taycan používa prvý pri rozbehu a druhý na dosahovanie maximálnej rýchlosti, ktorá je elektronicky obmedzená na 260 km/h. [GALLERY id=30160] ### Taycan naživo Porsche Taycan Turbo a Porsche Taycan Turbo S môžete vidieť naživo na autosalóne vo Frankfurte práve tento týždeň.








Pokračujte na ďalší príspevok »