Triumf Toyoty na Le Mans: prvé i druhé miesto obsadila japonská značka!

Na víťazstvo stačilo prejsť najrýchlejšie neskutočných 385 kôl!
Vydané  Text: 

Tím TOYOTA GAZOO Racing zvíťazil v 87. ročníku pretekov 24 hodín Le Mans, kde na okruhu de la Sarthe po dramatickej finálovej hodine vybojoval prvé a druhé miesto, ktorými zakončil sezónu 2018 – 2019 svetového šampionátu vytrvalostných súťaží FIA WEC. V samotnom závere pretekov bolo odopreté zdanlivo isté víťazstvo vozidlu č. 7. Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Fernando Alonso za volantom Toyoty TS050 HYBRID č. 8 obhájili korunku Le Mans a poistili si titul v majstrovstvách sveta pretekárskych jazdcov. Svojich stajňových kolegov (Mikea Conwaya, Kamuiho Kobajašiho a Josého Maríu) s vozidlom č. 7 porazili o púhych 16,9 sekundy. Drámu sledovalo 252 000 divákov. Počas 367. kola pri náskoku viac ako dve minúty ukázala palubná jednotka vozidla č. 7 defekt pneumatiky a José preto zašiel do boxov na výmenu kolesa. Kvôli poruche na senzore však bolo indikované nesprávne koleso, a tak José odchádzal z boxovej uličky so stále uchádzajúcou pneumatikou. To si vyžiadalo pomalé kolo s návratom do boxov, kde muselo byť prezuté kompletne celé vozidlo – a presvedčivé vedenie v pretekoch tak prevzal Kazuki s vozidlom č. 8.
Posádka vozidla č. 7 mala pritom pod kontrolou prevažnú časť celých pretekov a zaznamenala dokonca najrýchlejšie kolo v histórii Le Mans: 3 minúty 17,297 s. Prepisovali sa však aj ďalšie rekordy motoršportu. Kazuki sa stal na okruhoch prvým majstrom sveta pôvodom z Japonska a Fernando je historicky druhým pilotom, ktorý získal titul majstra sveta v dvoch rôznych automobilových súťažiach – po predchádzajúcom zisku titulu svetového šampióna Formuly 1. Vozidlo č. 7 vyrážalo do pretekov z prvej štartovnej pozície, pretože Kamui v kvalifikáciách zaznamenal najrýchlejšie kolo. Druhým na štarte bola Toyota č. 8. Týmto bola určená scéna napínavého a tesného súboja o celkové víťazstvo medzi dvoma monopostmi TS050 HYBRID s výkonom 1 000 koní, keď sa obe vozidlá pravidelne striedali vo vedení.
Po 12 hodinách pretekov delilo obe TOYOTY púhych 8,6 sekundy. V noci potom vozidlo č. 7 získalo rozhodujúci náskok, lebo sesterské vozidlo riešilo problém s vyvážením aerodynamiky. Ten bol spôsobený poškodením karosérie v dôsledku tvrdého súboja na plný plyn, hoci sa obe vozidlá počas celých pretekov pohybovali na úrovni rovnakého kolesa. S blížiacim sa koncom pretekov si vozidlo č. 7 držalo pomerne stabilný náskok okolo dvoch minút a tím sa sústredil hlavne na bezpečný dojazd oboch vozidiel do cieľa. Všetko prebiehalo podľa plánu, kým sedmičku nepostihla dramatická porucha, keď sa Kazuki necelú hodinu pred koncom pretekov ujal vedenia. **Výsledky pretekov 24 hodín Le Mans**:
**1. miesto TOYOTA GAZOO Racing, vozidlo č. 8 385 kôl**
**2. miesto TOYOTA GAZOO Racing, vozidlo č. 7 +16,972 s**
3. miesto SMP, vozidlo č. 11 (Petrov/Alešin/Vandoorne) +6 kôl
4. miesto Rebellion, vozidlo č. 1 (Jani/Lotterer/Senna) +9 kôl
5. miesto Rebellion, vozidlo č. 3 (Laurent/Berthon/Menezes) +15 kôl
6. miesto Signatech Alpine, vozidlo č. 36 (Lapierre/Negrão/Thiriet) +17 kôl




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.