
Voituretta Laurin Klement Typ A
### Začiatok výroby automobilov
Rozmáhajúca sa dielňa s rastúcim počtom zamestnancov umožnila zamerať sa aj na výrobu automobilov a tak v roku 1905 predstavili svoj prvý automobil **Voituretta Laurin Klement Typ A** s dvojvalcovým motorom s objemom 1 105 cm³ a trojstupňovou prevodovkou.
**Automobil stál iba 3 600 korún**, vďaka čomu si získal okamžitú priazeň zákazníkov. Vznikla tak akciová spoločnosť Laurin & Klement, ktorá bola továrňou na výrobu automobilov. Do pozície generálneho riaditeľa zasadol Klement a Laurin sa stal technickým riaditeľom.
Keďže domáci trh nebol príliš veľký, spoločnosť exportovala vozidlá najmä do Rakúska a Ruska.
V čase vojny sa ako väčšina výrobných firiem musela aj spoločnosť Laurin & Klement preorientovať na výrobu munície a zbraní pre armádu a po vojne zase bojovala s novým geopolitickým usporiadaním, čo obchodu vôbec neprospievalo. K postupnému úpadku firmy prispel aj požiar, ktorý zničil veľkú časť technológií.
V priebehu rokov sa pod značkou Laurin & Klement vyrobilo dovedna 21 modelov automobilov. Aj to viedlo napokon **k spojeniu automobilky Laurin & Klement so strojárenským koncernom Škodove závody v Plzni** v roku 1925. Spočiatku sa spoločná firma volala Laurin & Klement – Škoda, čoskoro sa však názov ustálil iba ako Škoda.
Pre Laurina a Klementa to znamenalo **ukončenie výroby motocyklov** a stratu významnejších právomocí a zodpovedností. V posledných rokoch života bol Laurin technickým riaditeľom automobilky Škoda Auto.
Pomenovanie Laurin & Klement dnes nesú najluxusnejšie výbavy niektorých automobilov značky Škoda.