Autá zabíjajú viac ľudí ako fajčenie, môžu za to populárne naftové motory?

Iba v Európe každý rok predčasne zomrie takmer 800-tisíc ľudí, celosvetové čísla sú nepomerne horšie a alarmujúce. Za všetko môže nízka kvalita ovzdušia, ktorému neprospievajú spaľovacie motory v osobných automobiloch.
Vydané Text: 
**Čo sa v tomto článku dočítate:** * Štatistiky hovoria jasne: fajčenie zabíja menej ľudí ako zlý vzduch, za ktorý môžu aj autá * Kvalita vzduchu je priamo ovplyvňovaná nielen dopravou * Ekologickí aktivisti netlačia na vlády bezdôvodne * Aké sú riešenia a vyhliadky do budúcnosti * Elektromobilita svet nespasí (zatiaľ) * Zmenami musí prejsť aj lodná a letecká doprava
### Štatistiky hovoria jasne: fajčenie zabíja menej ľudí ako zlý vzduch Nekvalitný vzduch spôsobuje ročne viac predčasných úmrtí ako fajčenie, vyplýva to z výsledkov štúdie Cardiovascular disease burden from ambient air pollution in Europe reassessed using novel hazard ratio functions, ktorú publikoval European Heart Journal. Štúdia bola realizovaná chemickým inštitútom Maxa Plancka a jej vyhodnotenie je priam alarmujúce. Uvádza, že zhoršená kvalita vzduchu ročne spôsobí predčasnú smrť až 8,8 miliónov ľudí na celom svete. Predchádzajúce štúdie pritom hovorili iba o polovici. Nové zistenia vrhajú nový pohľad na potrebu cielenej snahy o zlepšovanie kvality ovzdušia. Pre porovnanie, podľa World Healt Organisation zomrelo v roku 2015 v dôsledku fajčenia 7,2 milióna ľudí. ### Kvalita vzduchu je priamo ovplyvňovaná nielen dopravou Je nepochybné, že významný vplyv na zhoršenú kvalitu vzduchu vo svete má doprava. Najmä v mestách je neraz kvalita ovzdušia tak nízka, že ľudia prechádzkou v exteriéri riskujú vznik dýchacích problémov a musia nosiť rúška. Takýto obraz chodcov môžeme pozorovať predovšetkým vo veľkých ázijských mestách, ale ani také americké Los Angeles na tom nie je oveľa lepšie. Smog je častokrát tak koncentrovaný, že ho vidieť pri pohľade na mesto voľným okom.
Je očividné, že v týchto mestách za zníženú kvalitu vzduchu nesie zodpovednosť osobná automobilová doprava. Každý má auto, v jednej rodine je áut hneď niekoľko. Zdá sa, že je to všetko dôsledok populárnych benzínových a naftových motorov, ale realita je oveľa komplikovanejšia ako jednoduché ukázanie na jedného vinníka. Okrem dopravy má svoj nezanedbateľný vplyv na kvalitu ovzdušia v lokálnom i celosvetovom meradle priemyselná výroba a energetika. Spracovanie fosílnych palív z princípu technológie nevyhnutne vyžaduje emisie skleníkových plynov a spalín, ktoré sa síce v Európe snažíme všemožne redukovať a eliminovať, ale mimo starého kontinentu je takýto apel nepomerne slabší. K celkovému skóre úmrtnosti kvôli automobilom a doprave v priamom i nepriamom dôsledku prispievajú aj dopravné nehody. Podľa World Health Organisation v roku 2018 zahynulo v dôsledku dopravných nehôd 1,35 milióna ľudí (resp. sa jedná o dlhoročný priemer), pričom až 93 percent týchto úmrtí nastalo v krajinách s nízkym a stredným priemerným príjmom obyvateľstva. Práve v týchto krajinách je aj znížená kvalita ovzdušia, nakoľko sa používajú zastarané technológie v priemysle i doprave. ### Ekologickí aktivisti netlačia na vlády bezdôvodne Minulý týždeň sa v Európe udiali pokojné demonštrácie prevažne mladých ľudí, ktorých zámerom bolo upozorniť na potrebu riešenia súčasnej situácie s globálnym otepľovaním a znečisťovaním ovzdušia. Dejiskom podobných protestov boli aj Liptovský Mikuláš a Bratislava, kde sa na Námestí SNP stretli mladí ľudia so záujmom o svet, v ktorom žijú. Každý z účastníkov by nepochybne vedel vymenovať aspoň päť kritických oblastí, v ktorých dnešné vlády zlyhávajú a na každý z problémov by vedeli ponúknuť riešenie. Lenže prevedenie týchto riešení do praxe je výrazne zložitejšie, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Je to o legislatíve, slobode podnikania, spoločenskej zodpovednosti, trhovej cene ekologicky „čistých“ produktov i technologických limitoch súčasnosti. S najnovšími zisteniami by sa však mohla ešte viac zmobilizovať Európska únia a ešte viac zatlačiť nielen na výrobcov osobných automobilov, aby sa intenzívnejšie snažili znižovať negatívne dôsledky výroby a svojich produktov na životné prostredie. ### Aké sú riešenia a vyhliadky do budúcnosti Pokiaľ sa jedná o úmrtia spôsobené dopravnými nehodami, tam minimálne európske automobilky a automobilky pôsobiace v Európe aktívne vyvíjajú nové a nové spôsoby, ako ochrániť chodcov, pasažierov i všetkých účastníkov cestnej premávky. Nové autá sú vybavené adaptívnymi tempomatmi, asistentmi pre jazdu v pruhu, automatickým brzdením v prípade vzniku prekážky v jazde, senzormi vidiacimi do mŕtvych uhlov a podobne. Mimo Európy je situácia odlišná, napríklad v Indii sa vyrábajú autá podobné našim, ale s drasticky okresanou bezpečnostnou výbavou. Tejto téme som sa už venoval v samostanom článku na Autovinách: Buďme radi, že žijeme v Európe. Vo svete majú vyslovene nebezpečné autá. Ak sa jedná o znižovanie dopadu dopravy na kvalitu ovzdušia, riešením je zdokonaľovanie súčasných benzínových a naftových motorov, ich elektrifikácia v podobe hybridov a plug-in hybridov, ďalej aktívne využívanie plynových palív CNG a LPG a tiež popularizácia stopercentnej elektromobility. Tá sa dnes stretáva s vážnymi nedostatkami, ktoré z nej v konečnom dôsledku nerobia ekologicky nezávadný spôsob pohonu automobilu. Nesmieme zabúdať na skutočnosť, že hoci osobná automobilová doprava preukázateľne znižuje kvalitu ovzdušia najmä v mestách, svoj významný podiel hrá aj priemyselná výroba, energetika, letecká a námorná doprava. ### Elektromobilita svet nespasí (zatiaľ) Získavanie elektrickej energie ešte dnes nie je „čisté“, pretože stále sa využívajú jadro a fosílne palivá. Ak majú elektrické dopravné prostriedky predstavovať budúceho najväčšieho odberateľa elektrickej energie na svete, musia nevyhnutne získavať energiu obnoviteľne a bez jadrového odpadu, bez emisií CO2, bez spalín a ďalších s tým spojenými neduhmi. Okrem toho akumulátory v elektromobiloch vyžadujú ťažbu materiálov, ktorých je na Zemi iba obmedzené množstvo. Napriek tomu, že vývoj napreduje rýchlo, stále neexistuje solídna náhrada za súčasné technológie skladovania energie. . Uhlíková stopa elektromobilu je preto dnes porovnateľná s autom na spaľovací pohon, pretože táto uhlíková stopa vzniká pri jeho výrobe, pri výrobe spomenutých batérií a pri výrobe energie pre ich pohon. Francúzsky blog France Revolution Investigative Reporter cituje slová riaditeľa jadrového observatória Stéphana Lhomma, že uhlíková stopa elektromobilu sa vyrovná uhlíkovej stope auta so spaľovacím motorom až po 10 rokoch každodenného jazdenia 15 až 30 km denne.
### Zmenami musí prejsť aj lodná a letecká doprava Náročné emisné normy a pravidlá platné v Európe pre osobnú automobilovú dopravu sa nevzťahujú na nákladnú dopravu. Tá je pritom významným znečisťovateľom životného prostredia v globálnom meradle. Niektoré veľmi pesimistické odhady tvrdia, že vzhľadom na výkon a veľkosť motorov a nízku kvalitu používaného paliva je 40 najväčších nákladných lodí a lietadiel sveta rovnakým znečisťovateľom ako 760 miliónov automobilov na Zemi. Nákladná loď, ktorá preváža v kontajneroch tovar z Číny do Európy, údajne počas spiatočnej cesty spáli až 10-tisíc ton paliva a vyprodukuje enormné množstvo spalín a skleníkových plynov. Flotila podobných lodí je pritom obrovská: vraj až 3 500. Keď si k nim pripočítame 17 500 tankerov prevážajúcich ropu, tisíce nákladných lietadiel a stovky tisíc ďalších motorových lodí, nákladnú dopravu na mori a vo vzduchu nemožno ignorovať.
**Zdroje:** Cardiovascular disease burden from ambient air pollution in Europe reassessed using novel hazard ratio functions Elektromobily svet nespasia, zabúda sa na lode a lietadlá IFL Science WHO: Road traffic injuries Buďme radi, že žijeme v Európe. Vo svete majú vyslovene nebezpečné autá.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




ODPORÚČANÉ



SsangYong Torres EVX: Odvážne vpred!

  • SsangYong napreduje míľovými krokmi. Medzi prvými sme si mohli vyskúšať elektrickú verziu modelu Torres, ktorá prináša viac noviniek, než iba elektrický pohon.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Predstavujeme nové MG 3: Zábava v meste

  • Model MG3 je vrelo očakávaná novinka. Do svojho segmentu má priniesť nielen priaznivú cenu, ale aj špičkovú hybridnú technológiu a výkon, aký sa bežne nevidí. To všetko spolu so zábavou za volantom!

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Štatút reklamnej a propagačnej súťaže JAGUAR ERA RELOADED – auto motor a šport č. 6/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže JAGUAR ERA RELOADED – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia Inzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská… Prečítať celé

      
  • Štatút reklamnej a propagačnej súťaže Carven C’est Paris! La Nuit Pour Homme – auto motor a šport č. 6/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže JAGUAR ERA RELOADED – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽE 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé