Buďme radi, že žijeme v Európe. Vo svete majú vyslovene nebezpečné autá.
V Ázii, Afrike či Amerike kúpite rovnaké automobily ako u nás, ale lacnejšie o tisíce eur. Ako je to možné? Cenový rozdiel vzniká po odstránení bezpečnostných prvkov, ktoré sú u nás úplnou samozrejmosťou. Čítajte ďalej.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
**Ďalším podobným príkladom je Suzuki**. U nás sa automobily tejto značky tešia nielen obľube verejnosti, ale aj priaznivým hodnoteniam bezpečnosti. Suzuki s päťhviezdičkovými hodnoteniami od Euro NCAP nie sú ničím výnimočným, majú ich modely Vitara, SX4 či Swift z roku 2010. Baleno, súčasný Swift, Jimny a Ignis majú po tri hviezdičky, čo je stále prijateľné. V Indii sa značka Suzuki predáva ako **Maruti** a vzhľadom na miestne pomery musia byť tieto automobily cenovo oveľa dostupnejšie ako u nás. Napriek tomu, že majú rovnaký konštrukčný základ a často aj dizajn, ich technologická výbava je zredukovaná na minimum. Chýbajú dokonca aj airbagy, predpínače bezpečnostných pásov a dokonca ani skelet indického Swiftu nedosahuje kvalít toho európskeho. Výsledkom testu indického Suzuki Swift (Maruti Swift) je nula hviezdičiek.
### Novšie neznamená bezpečnejšie! Kurióznym prípadom je aj Volkswagen Polo. U nás sa jedná o cenovo dostupné, efektívne a technologicky vyspelé vozidlo s veľmi dobrou úrovňou bezpečnosti. Volkswagen Polo z roku 2017 (aktuálne), ale aj to z roku 2009 dosiahlo plný počet hviezdičiek – päť. Pre mestský kompakt to bola skvelá vizitka. Toto isté Polo, teda postavené na najnovšom podvozku a s novým dizajnom, sa predávalo aj v Indii. Samozrejme, s nižšou cenou, ktorá núti našinca zamýšľať sa nad cenotvorbou automobilových predajcov a výrobcov. Lenže aj v tomto prípade platí, že na indický trh Volkswagen vylial automobily, ktoré sú vizuálne príťažlivé, ale z hľadiska bezpečnosti pre Európana celkom neakceptovateľné. Na tamojšom trhu sa „naše“ Polo z roku 2009 predávalo v základe bez EPS, bez airbagov a dokonca bez ABS. Nie je prekvapením, že toto Polo dosiahlo nula hviezdičiek v crash testoch, čo prinútilo výrobcu zamyslieť sa a prestať na indický trh dodávať tento základný model. Tlak od NCAP a ADAC bol natoľko silný, že Volkswagen už predával indické Polo s airbagmi, EPS a ABS v základnej výbave, čo sa prejavilo na solídnych štvorhviezdičkovom hodnotení v testoch. Naďalej mu však chýbali úchyty ISOFIX pre upevnenie detskej sedačky. Stále nadávate na Európu a jej všakovaké pravidlá, predpisy, zákony, obmedzenia? Uvedomte si, že aj práve vďaka nim jazdíme v bezpečných automobiloch a výrobcovia nám s alibistickými rečami o optimalizácii nákladov nepodsúvajú automobily, ktoré pred časom náš kolega výstižne pomenoval „rakvy na kolesách“.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.
Cyklistika v Rakúsku
Najkrajšia a najlepšia. Cykloturistika v Rakúsku zahŕňa nížiny, hory, pamiatky aj rozprávkovú prírodu
Rozmanitosť rakúskych cyklotrás je dychberúca. Či sa už chcete na bicykli iba kochať alebo prekonávať samých seba, táto krajina vám to umožní do sýtosti.
Tak vysadnite na bicykle a šliapnite do pedálov!Nový model
Nový NISSAN QASHQAI odhalený! Zmena je priam obrovská, kamery vidia aj pod podvozok
Nová verzia kompaktného SUV Qashqai sa podobá na elektromobil Ariya.
Novinkou je tiež celkom nový stupeň výbavy N-DesignTieto pneumatiky budú už čoskoro nelegálne. Máte ich aj vy?
Používate na aute pneumatiky s označením M+S? Mali by ste si dať pozor. Od októbra tohto roka nemusia byť legálne.
Dôvodom je zavedenie nového označovania. To prišlo ako odpoveď na mnohých výrobcov, ktorí symbolom M+S označovali aj pneumatiky, neprispôsobené na jazdu na snehu.Spravodajstvo
Rezort obrany vyzýva ľudí, aby nelietali dronmi nad vojenskými objektmi a infraštruktúrou
Ohrozenie letovej prevádzky môže vyústiť do trestnoprávneho stíhania a pokuty 500 €, informuje rezort obrany.
Volvo na Slovensku
Európska komisia schválila dotáciu pre Volvo, na Slovensko prinesie 3300 pracovných miest
Automobilka bude na Slovensku vyrábať až 250-tisíc vozidiel ročne.
Celkové náklady na projekt výroby elektromobilov predstavujú 1,2 miliardy eur.