Zákaz jazdy pre milióny dieselových áut: Emisná norma Euro 5 pod tlakom významnej zmeny
V médiách sa už skôr objavila správa, ktorá vyvolala veľké obavy medzi majiteľmi dieselových áut. Emisná norma Euro 5 bola v ohrození. Hrozilo, že milióny dieselových vozidiel by mohli byť v Európe odstavené z premávky kvôli rozhodnutiu Európskeho súdneho dvora (ESD). Táto hrozba sa však našťastie v tomto roku ukázala ako nereálna. Žaloba bola stiahnutá a celý proces pred ESD je tak momentálne neaktuálny.
Za spornou žalobou stáli dvaja zákazníci značky Mercedes, ktorí sa cítili poškodení údajmi o emisii svojich dieselových áut. Tieto vozidlá, pre ktoré platí emisná norma Euro 5, podľa žalobcov v praxi vypúšťali viac škodlivých látok, ako výrobca uvádzal a ako je povolené podľa laboratórnych testov.
Cieľom žaloby bolo získať finančnú náhradu za údajnú klamlivú komunikáciu emisií a upozorniť na nezhody medzi laboratórnymi a reálnymi hodnotami vypúšťaných látok.
Pochybnosti a kolotoč emisných obvinení
Súd v nemeckom Duisburgu, kde bola žaloba podaná, vyjadril pochybnosti o tom, či dieselové vozidlo, na ktoré sa vzťahuje emisná norma Euro 5, môže v bežnej prevádzke produkovať viac škodlivín, ako je povolené v laboratórnych testoch.
Aby bolo možné právne vyriešiť otázku nároku na náhradu škody, súd prípad postúpil Európskemu súdnemu dvoru, ktorý mal rozhodnúť o tom, do akej miery musia byť emisné limity dodržané aj v reálnej prevádzke.
Generálny advokát ESD Athanasios Rantos vo svojom stanovisku vyjadril pochybnosti adresované súdu v Duisburgu a naznačil, že emisné limity, ktoré sa testujú podľa takzvaných pravidiel NEFZ, by mali byť dodržiavané nielen v laboratóriu, ale aj na ceste. To znamená, že vozidlo by malo spĺňať emisné normy pri rôznych rýchlostiach, rôznych typoch pneumatík, na meniacich sa povrchoch ciest, pri jazde do kopca či z kopca a za bežných prevádzkových podmienok. Takýto prísny postoj by mohol znamenať významné obmedzenia pre majiteľov dieselových vozidiel. Emisná norma Euro 5 by sa tak rovnala riziku odstavenia miliónov áut.
Koniec dieselových áut, ktorý nenastal
Obavy verejnosti boli pochopiteľné. Predstava, že milióny áut budú musieť byť vyradené, vyvolala medzi vodičmi značný tlak a neistotu. To by mohlo mať aj ekonomické dopady ako napríklad zníženie hodnoty vozidiel či zvýšené náklady na náhradné formy dopravy.
Stiahnutie žaloby však znamená, že celá kauza pred ESD v tejto chvíli skončila. Hrozba masového odstavenia vozidiel pominula. Majitelia dieselových áut si môžu vydýchnuť, pretože ich vozidlá zostávajú v premávke bez rizika okamžitého vyradenia.
Odborníci však upozorňujú, že podobné spory o emisie sa môžu objaviť aj v budúcnosti. Môže sa tak stať najmä pri novších emisných normách a testovacích metódach, ktoré sa budú čoraz viac zameriavať na reálne podmienky jazdy.
Nateraz však môžu vodiči zostať pokojní. Európska justícia rozhodla, že v tomto prípade netreba zasiahnuť a stiahnutá žaloba definitívne uzatvorila hrozbu odstavenia miliónov vozidiel. Aj staršia emisná norma Euro 5 tak zostáva na Slovensku bezproblémová z hľadiska každodennej prevádzky. V iných krajinách môžu naopak čeliť individuálnym zákazom jazdy najmä vo väčších mestách.
Zdroj: ADAC



















