Prednosť v jazde podľa nových pravidiel: Na križovatke musíte čakať, za chybu hrozí pokuta 90 eur

Ak zbadáte neskoro, kto má prednosť v jazde, môžete na to doplatiť. Rovnako tak sa vám môže vypomstiť zákaz jazdu, ktorý preferuje len jeden druh vozidiel.
prednosť v jazde

V Európe pribúdajú kruhové objazdy, ktoré stanovujú prednosť v jazde pre verejnú dopravu. Ide o snahu dosiahnuť plynulejšiu cestu pre autobusy a iné prostriedky verejnej dopravy. Naopak, vodiči osobných áut musia strpieť obmedzenia.

Najmä v moderných mestách, kde vzniká vysoká hustota automobilovej dopravy, čelia čoraz častejšie otázkam, ako zabezpečiť efektívne fungovanie MHD ako nosného dopravného systému. Ak by každý šoféroval auto, ulice by skolabovali kvôli dopravných zápcham. Čoraz častejším riešením bývajú popri takzvaných turbo okružných križovatkách aj kruhové objazdy, kde platí prednosť v jazde pre MHD.

preferencia MHD na kruhovom objazde

Takto vyzerá preferencia MHD na kruhovom objazde

Tento typ kruhového objazdu je špeciálne navrhnutý tak, aby autobusy a trolejbusy mohli prechádzať križovatkou plynulejšie a bez zbytočných zdržaní. Hlavným prvkom takýchto objazdov je vlastný jazdný pruh pre verejnú dopravu (niekedy prechádzajúci rovno stredom kruhového objazdu), ktorý umožňuje vozidlám MHD vjazd a výjazd bez kolízií s ostatnou dopravou.

V niektorých prípadoch sú tiež implementované inteligentné semafory. To znamená, že počítačové systémy automaticky upravujú svetelnú signalizáciu a obmedzujú vstup vozidiel do kruhového objazdu tak, aby autobusy nemuseli zastavovať a mohli ním iba rýchlo prejsť. Aj keď vám väčšinou dajú semafory signál, kedy môžete pokračovať v jazde a za akých okolností musíte stáť, môže sa stať, že dopravné značky stanovujú prednosť v jazde pre autobusy napríklad aj v noci, keď semafory nemusia fungovať.

autobusy

Mestá sa snažia čo najviac preferovať MHD. Zdroj: DPB

Zvyšujú bezpečnosť, zrýchľujú MHD

Výhodou týchto kruhových objazdov je nielen rýchlejšia a efektívnejšia doprava MHD, ale aj zvýšená bezpečnosť pre ostatných účastníkov premávky. Vodiči sú jasne vedení k tomu, aby sa vyhli konfliktom s vozidlami verejnej dopravy. Zároveň sa minimalizuje riziko kolízií – šoférovať dlhý autobus cez kruhový objazd v čase špičky nie je zrovna najjednoduchšie.

Uvedená preferencia MHD sa čoraz častejšie presadzuje aj v európskych mestách, ktoré chcú motivovať ľudí k presunu z áut na autobusy, električky či trolejbusy. Práve rozvoj inteligentných dopravných systémov a moderné urbanistické plánovanie umožňujú, aby kruhový objazd zahŕňal prednosť v jazde pre autobusy. Po príklad nemusíme chodiť ďaleko.

kruhový objazd vo Viedni

Značka zákaz vjazdu umožňuje rýchlejší prejazd križovatkou pre autobusy. Zdroj: Google Maps

Veľký kruhový objazd so zákazom vjazdu

Ak by ste si chceli pozrieť križovatku, na ktorej sa autá točia do kruhu, no autobusy prechádzajú jej stredom, stačí vám navštíviť susednú Viedeň. Ide o takzvaný Verteilerkreis, ktorý nájdete v 10. obvode v mestskej časti Favoriten. Je druhým najväčším kruhovým objazdom vo Viedni po Praterstern. Priamo pod ním prechádza stanica metra Altes Landgut, ktorú otvorili v roku 2017.

Tento dopravný uzol spája viacero hlavných komunikácií a zároveň je dôležitým bodom pre verejnú dopravu. Okrem metra tu zastavujú autobusy. Práve tie môžu spolu s cyklistami prechádzať skratkou rovno stredom kruhového objazdu. Pre osobné autá platí zákaz vjazdu. Kto ho poruší, tomu môžu udeliť policajti na mieste pokutu 90 eur. Netreba teda zabúdať, že nejde len o samotnú prednosť v jazde, ale aj ďalšie dopravné značky, ktoré určujú, ako jazdiť správne na križovatkách.

Zdroj: Science Direct