12 častých mýtov o autách: vieme, ktoré sú pravda a ktoré lož

Ako je to s jednou konskou silou, jazdením na výpary, či existuje motor na vodu a či sú policajné autá tajne vytuningované.
Vydané  Text: 

### 1. Môžete spôsobiť požiar v aute, ak položíte na batériu mokrú stierku na okná. **Pravda**. Ak poznáte seriál Breaking Bad, bola v ňom práve takáto scéna. Síce prehnaná, ale po dotyku nechránených pólov akumulátora s vodou a kovom na stierke vznikne skrat a eventuálne môže vznikať oheň, ktorý by za určitých okolností mohol dospieť až k podpáleniu celého vozidla. ### 2. Existuje motor, ktorý je poháňaný vodou ako palivom. **Mýtus**. Aj keby bolo auto poháňané iba vodou, stále bude potrebovať externý zdroj energie, aby sa voda rozdelila na kyslík a vodík a práve vodík by mohol byť palivom pohonu. Ak by sme uznali, že sú motory jazdiace na vodu, potom by sme museli uznať za pravdu aj to, že elektromobily jazdia na uhlie a energiu z jadra a benzínové autá na ropu, eventuálne na rozložené telá dinosaurov.
### 3. Letecký benzín zrýchli vaše auto. **Mýtus**. Rýchlosť lietadla vzniká vďaka ťahu motora a aerodynamickému dizajnu tela lietadla. Typ paliva má nepochybne vplyv na dynamiku vozidla a efektívnosť motora, ale vplyv na rýchlosť vozidla by bola nulový. ### 4. Môžete jazdiť dlhú vzdialenosť aj s „prázdnou“ nádržou. **Pravda**. Pravdepodobne to máte odskúšané na vlastnom aute. Treba však myslieť na to, že palivová rezerva je na každom aute iná a vo veľkej miere na tento rezervný dojazd vplýva aktuálna spotreba vozidla. Nie je však pravda, že by ste mohli jazdiť na výpary – to je iba zaužívaná fráza, keď niekto povie: „Uf, tie posledné kilometre som už jazdil iba na výpary…“ Ak sa vám niekedy stane, že ostane stáť na ceste bez paliva a v blízkom okolí nie je žiadna čerpacia stanica, zavolajte na poisťovňu, v ktorej máte PZP a spýtajte sa, či máte v cene asistenčné služby. Väčšinou jeden takýto zásah poisťovňa v plnej výške preplatí. ### 5. Veľké autá sú bezpečnejšie ako malé. **Mýtus**. Bezpečnosť nie je iba o veľkosti auta, tá dáva človeku iba falošný pocit bezpečia. Vždy je rozhodujúca konkrétna situácia, do ktorej sa auto dostane a výbava vo vozidle. Airbagy, bezpečnostné pásy, deformačné zóny, to je dnes už úplná samozrejmosť a nové autá disponujú aj automatickým brzdením v prípade hroziacej nehody.

LeonardoCardDrawing.jpg
By Leonardo da Vincihttp://history-computer.com, Public Domain, Link ### 6. Leonardo Da Vinci navrhol prvé auto. **Pravda**. Da Vinci je azda najznámejším vynálezcom v mnohých oblastiach a neobišiel ani automobilový priemysel, ktorý je v jeho časoch ešte ani neexistoval. Síce jeho náčrty pochádzajú ešte z 15. storočia, nakreslil stroj bez sedadiel určený na pozemnú prepravu. Stĺpik volantu, ktorý vtedy nakreslil, sa používa dodnes. Da Vinci navrhol napríklad tiež obrnený tank, padák a helikoptéru, avšak ani jeden zo svojich imaginárnych vynálezov nezhotovil.

### 7. Jeden živý kôň je rovný jednej konskej sile. **Mýtus**. Tomuto pomenovaniu predchádza legenda. Keď James Watt predával jeho parný stroj, jeden z jeho zákazníkov k nemu pristúpil a povedal mu, že kúpi jeho vynález iba vtedy, ak sa vyrovná svojou silou a pohyblivosťou koňovi. A tak postavil zákazník proti parnému stroju najsilnejšieho koňa – a parný stroj koňa prekonal. Odvtedy sa pojem konská sila používa na výpočet práce urobenej navyše. Ak by sme porovnali silu koňa s konskou silou auta, jeden dostihový kôň je rovný približne 14 konským silám.
### 8. Manuálna prevodovka vedie k rozptýlenému šoférovaniu. **Mýtus**. V skutočnosti je to práve naopak. Používanie manuálnej prevodovky sa po čase stáva úplne automatickou a prakticky nevedomou činnosťou, preto vodiča neoberá o pozornosť. Navyše platí, že keď je šofér nútený používať pri šoférovaní obe ruky a meniť prevodové stupne, musí sa viac sústrediť na šoférovanie a nedokáže popri tom napríklad esemeskovať. ### 9. Policajné autá sú tajne superrýchle. **Mýtus**. Tento mýtus spôsobili najmä filmy, v ktorých obyčajné policajné auto naháňa superdrahé športové autá po diaľnici a rýchlosťou sa im vyrovná alebo ich dokonca predbehne a chytí. Policajné autá nemajú **tajný tuning**, ktorý by im pomáhal **dramaticky zvýšiť rýchlosť** pri naháňačkách, hoci je pravdou, že policajné automobily sú v mnohých ohľadoch v porovnaní s civilnými vylepšené. Platí tiež, že polícia má svojom vozovom parku výkonné automobily, ktoré prevyšujú maximálne výkony priemerných automobilov na cestách. ### 10. Držanie kľúčov blízko pri hlave zdvojnásobuje dosah signálu. **Pravda**. Pravdepodobne ste to už vyskúšali a fungovalo to. Najlepší výsledok dosiahnete, keď si kľúč priložíte k brade, otvoríte ústa a stlačíte ho. Z vašej hlavy urobíte anténu a kvapalina vo vašom mozgu zosilní signál. Či má takéto konanie negatívne zdravotné dôsledky, si netrúfame hodnotiť.
### 11. Nadmerné doplnenie paliva môže za určitých okolností poškodiť nádrž. **Pravda**. Keď raz prelejete nádrž, nadmerné palivo sa môže roztiecť do nádrže s aktívnym uhlím. Obsah nádoby absorbuje odparené uhľovodíky, ale takýmto prepĺňaním nádrže hrozí jej porucha. Používajte preto vždy nastavenie na automatické zablokovanie po úplnom natankovaní. Preplňovanie nádrže aj po prvom cvaknutí tankovacej pištole môže mať aj ďalšie negatívne dôsledky, preto vždy tankujte len do prvého cvaknutia. ### 12. 75% všetkých áut, ktoré boli kedy vyrobené Rolls-Roycom, sú stále na cestách. **Pravda**. Nie je to tým, že by ich autá boli najkvalitnejšie, ale ich cena je tak vysoká, že si ich môžu dovoliť iba skutoční boháči. Tí majú zvyčajne väčší vozový park a vozidlá striedajú, preto sa menej opotrebúvajú a, samozrejme, sú ochotní zaplatiť za kvalitný servis a údržbu.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.