Parkoviská prejdú zásadnými zmenami, o slovo sa prihlásia nové technológie

Parkoviská novej generácie budú musieť nutne využívať nové technológie a ľudia sa im budú musieť prispôsobiť.
Vydané  Text: 

V dnešnej dobe, keď má každá rodina aspoň jedno auto, sa stalo parkovanie jednou z hlavných tém v oblasti mobility. V mestách chýbajú parkoviská pre rezidentov, aj pre ľudí dochádzajúcich za prácou a témou parkovania sa zaoberajú mestské zastupiteľstvá, pričom sa nevyhnú mnohým sporom o tom, čo by bolo najsprávnejšie. Pozrime sa ale na parkovanie z inej strany a teda na to, aké sú aktuálne potreby a podnety pre budúcnosť parkovania nielen z hľadiska parkovacích miest, ale ich kvality.
Súčasné parkoviská sú vlastne iba voľné plochy s nakreslenými čiarami. Táto doba sa ale končí.
### Mobilné aplikácie na parkovanie Dnes si už nikto nevie predstaviť svoj život bez smartfónu, ktorý sa stal súčasťou každodenného života v mnohých oblastiach. V oblasti parkovania by si ľudia mali ešte viac osvojiť používanie aplikácií nielen na navigovanie, ale aj parkovanie samotné. Napríklad slovenská aplikácia Sygic mám tesne pred dosiahnutím cieľa navrhne parkoviská v okolí. Ešte praktickejšie však bude aktívne prepojenie smartfónov s parkoviskami samotnými, ktoré budú verejne poskytovať informácie o svojej obsadenosti. Telefóny tak pomohli s navigovaním k najbližšiemu parkovisku a navádzala by až ku konkrétnemu parkovaciemu miestu, prípade by tiež mohla vodiča upozorňovať na vypršanie platnosti parkovacej karty a ponúknuť mu možnosť predĺžiť si čas parkovania. ### Bezhotovostné platby ako štandard Časy, keď sme nosili peňaženku plnú drobných a bankoviek sú už dávno preč. Preto je veľmi dôležité, aby aj v oblasti parkovania bola vždy možnosť bezhotovostnej platby. Či už ide o platbu kartou v parkovacom automate alebo možnosť zaplatenia parkovného prostredníctvom SMS správy. Ide o jeden z najaktuálnejších trendov, ktorý sa našťastie dostal aj k nám a vo veľkých miestach môžete platiť bezhotovostne, stále to však nie je štandard. Na mnohých miestach skrátka musíte vhadzovať mince do automatu alebo vyhľadať pracovníka v reflexnej veste.
Ekologické nároky na nové parkoviská budú znamenať, že architekti budú musieť zohľadniť aj ich dizajn, vnútorné usporiadanie a organizáciu dopravy, ako aj materiály použité pri stavbe.
### Automatické platby podľa reálneho času parkovania V súvislosti s bezhotovostnými platbami prichádza ďalšia nevyhnutnosť, s ktorou sa budú musieť parkoviská vysporiadať. Tou vecou je efektívnosť. Dnes úplne bežne preplácame parkovanie, pretože si musíme kúpiť napríklad polhodinový lístok len na päť minút parkovania, prípadne sa už začne odpočet druhej polhodiny, hoci sme reálne parkovali iba 30 minút a 5 sekúnd. A naopak, častokrát zaplatený čas prešvihneme. V tomto kontexte je nevyhnutné, aby boli parkoviská novej generácie inteligentné a vedeli nám vypočítať čas strávený parkovaním automaticky bez toho, aby sme museli najprv niekam nosiť parkovací lístok a vyplatiť ho. Keby celý proces prebehol automaticky, prípadne priamo pri výstupnej rampe obyčajným priložením mobilu či kartu k terminálu, zvýšila by sa efektivita na všetkých stranách. ### Ekologické parkovanie bude nevyhnutnosť Recyklujeme odpad, používame solárne panely, úsporné žiarovky, jazdíme na elektrických autách, ale ako môžeme myslieť ekologicky pri parkovaní? Väčšinou ide o veľmi jednoduché riešenia, ako napríklad automatické vypínanie osvetlenia v podzemnej garáži, keď tam nikto nie je, využívanie pohybových senzorov, časovačov a fotobuniek na úsporu energie, využívanie LED osvetlenia a energeticky úsporných žiaroviek. Ďalej inovácie prichádzajú v súvislosti s využívanímsolárnej energie na vonkajších parkoviskách, navigačných systémov na redukciu emisií, inovatívne systémy na zaobchádzanie s odpadom, používanie recyklovateľných materiálov na stavbu parkoviska a podobne. Toto všetko sú nanajvýš aktuálne požiadavky na parkoviská novej generácie.
Jedným z riešení preplnených parkovísk sú vertikálne parkovacie domy, v ktorých sú autá do slotov umiestňované pomocou automatizovaných robotov.
### Žiadne starosti, o všetko sa postará robot Odvážnym, ale už aj dnes niekoľkokrát zrealizovaným konceptom sú vertikálne parkovacie domy, v ktorých sa o parkovanie áut starajú výkonné a dokonale spoľahlivé roboty. Vy ako vodič iba zaparkujete svoje auto na určené miesto a o všetko ďalšie sa postará automatika a počítače. Istotne, že s týmto novodobým komfortom budú spojené nové poplatky a tiež strata niekoľkých minút, počas ktorých budeme musieť počkať na vyparkovanie svojho auta. Je to ale stále lepšie ako jazdiť v trolejbuse… ### Nabíjacie stanice pre elektrické vozidlá Čoraz viac ľudí si kupuje plug-in hybridy a elektromobily, aby šetrili náklady na palivo, ale nabíjanie takýchto áut je stále v praxi veľmi problematické. Keď si kupujete plug-in hybrid alebo elektromobil, musíte myslieť v prvom rade na dostupnosť nabíjacích staníc na miestach, kde ho budete využívať. V tomto ohľade ide ale o začarovaný kruh, pretože šoféri chcú mať pred kúpou elektrického auta istotu, že ho budú mať kde nabíjať, zatiaľ čo budovanie nabíjacích staníc je závislé od predaja elektromobilov. Ideálnym riešením je budovanie nabíjacích staníc na všetkých nových parkoviskách a v takom počte, ktorý bude počítať aj s budúcim nárastom popularity elektricky poháňaných automobilov.








Pokračujte na ďalší príspevok »



auto motor a šport č. 4/2024

Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé

      
  • auto motor a šport č. 4/2024

    Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé