Prečo som musel skončiť so zipsovaním (blog)

V praxi je jedno, že jazdíte v súlade so zákonom. Zákony na ceste určuje dav.
Vydané  Text: 
Ilustračné foto (zjazd z Prístavného mosta smerom na Popradskú ulicu v Bratislave)
### V každej dopravnej zápche sa hromadia vystresovaní vodiči a už len zo štatistického hľadiska medzi nimi musia byť aj takí, ktorí si zlosť ventilujú teatrálne, aby o ich pocitoch vedeli aj ostatní účastníci cestnej premávky. Ak dopravná infraštruktúra aspoň trocha zohľadňuje počet áut na cestách, obsahuje niekoľko pruhov pre jeden smer jazdy, ktoré sa pred križovatkou zužujú do jedného z nich. Ak zodpovední mysleli ešte prezieravejšie, nechali na takomto mieste osadiť dopravné značenie pre takzvané **zipsovanie**. Zipsovanie je účinný spôsob, ako zredukovať dĺžku dopravnej kolóny, pretože jeden dlhý zástup áut sa razom skráti v ideálnom prípade až na polovicu a na konci lievika sa automobily zaraďujú na striedačku tak, aby bola premávka plynulá. To je ale iba teória. Bratislavské cesty sú špecifické vodičmi, ktorí očividne o zipsovaní nepočuli a je pre mňa skoro nepochopiteľné, že sú vôbec držiteľmi vodičského oprávnenia. Je pravda, že ak nie je osadená príslušná dopravná značka, zipsovanie nie je povinné, ale rozhodne neexistuje dôvod, aby niekto svojvoľne obmedzoval v jazde vodiča v inom jazdnom pruhu. **V hlavnom meste sú najmä dve miesta, ktoré sú z pohľadu používania dvoch pruhov veľmi problematické**. Jedná sa o zjazd z Einsteinovej ulice smerom na Most Apollo a zjazd z Prístavného mosta smerom na Popradskú ulicu, smer Vrakuňa. Vodiči čakajú v jednom dlhom rade, hoci vedia, že je tu ešte aj druhý pruh a vo vlastnom záujme by ho mali použiť. Dlho som nerozumel, prečo to (ne)robia, v poslednom čase sa ale ochotne zaraďujem medzi nich. Dôvod mám jednoduchý: už som definitívne stratil trpezlivosť s hlupákmi, ktorí ma považujú za narušiteľa a snažia sa ma vytrestať tým, že mi zabránia v prejazde. Istotne, toto ich správanie je nielen protizákonné, ale aj vrcholne nebezpečné a koledujú si o mastnú pokutu, eventuálne trestné oznámenie – dôvody by sa našli, uvažujme napríklad o snahe o ublíženie na zdraví a poškodenie majetku. Predsa ktorý normálny človek dobrovoľne vyblokuje idúce auto s úmyslom len tak ho zastaviť?! Ak použijete iný pruh ako oni, v ich očiach ste podvodníkom, ktorý, citujem, „poctivo nečaká v kolóne ako ostatní”. Všimol som si, že je úplne jedno, v akom sedíte aute – už sa ma takto snažili vyblokovať aj vtedy, keď som sedel vo veľkom luxusnom SUV s trojcípou hviezdou, takisto v Octavii i v Yarise. Najprv vás to nahnevá a možno tomu nešťastníkovi aj vynadáte. Lenže keď sa táto istá situácia opakuje často, stratíte trpezlivosť a radšej obetujete tých zopár minút navyše, než by ste mali vstupovať do konfliktu s niekým, koho aj tak nezmeníte. Na druhý deň totiž stretnete úplne nového pseudohrdinu a budete v rovnakej situácii. **Je to rezignácia, priznávam**. Radšej sa zaradím medzi tých trpezlivejších, než venovať pozornosť psychopatickým výlevom niektorých vodičov. Som presvedčený, že v dnešnom svete sa arogantným ľuďom darí presadiť práve preto, lebo my – tí dobrí a slušní – nemáme záujem naťahovať sa a zabíjať s nimi čas. Úplne súhlasím s vyjadreniami istého dopravného analytika, ktorý sa k téme zámerného blokovania v Bratislave vyjadril v tom duchu, že by polícia mala viac dohliadať na tieto prehrešky, dôrazne ich trestať a upozorňovať prostredníctvom médií, že takéto správanie je na ceste neakceptovateľné.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.