Poznáte SUV-čka od Lexusu? Čítajte o troch SUV hybridoch v kocke

Od ostatných značiek na európskom trhu sa odlišuje tým, že ako jediný ponúka všetky modely vo verzii s hybridným pohonom. Týka sa to, samozrejme, aj crossoverov s pohonom všetkých kolies.
Vydané  Text: 
Lexus RX
### Japonský výrobca prémiových áut v roku 1989 s modelom Lexus LS ovládol segment reprezentatívnych limuzín. O necelých desať rokov vytvoril triedu luxusných SUV-čiek a predstavil model RX. Úspech zopakoval kompaktný crossover Lexus NX a dnes má rovnaké šance vrtký mestský Lexus UX. Od ostatných značiek na európskom trhu sa odlišuje tým, že ako jediný ponúka všetky modely vo verzii s hybridným pohonom. Týka sa to, samozrejme, aj crossoverov s pohonom všetkých kolies. Pri hybridných teréniakoch Lexusu systém 4×4 realizuje E-Four, pri ktorom kolesá prednej nápravy poháňa hybridná jednotka, zatiaľ čo zadná náprava je vybavená dodatočným elektromotorom. Celok riadi rafinovaná elektronika, ktorá prepína do režimu pohonu všetkých kolies až v prípade šmyku zadných kolies – teda len v situáciách, keď je to potrebné – a presne generuje krútiaci moment prenášaný na zadnú nápravu. To zabezpečuje optimálne jazdné vlastnosti a nezvyšuje spotrebu paliva na rozdiel od konvenčných riešení. ## Lexus RX Prelomový crossover uvedený na trh v roku 1998 sa rýchlo stal bestsellerom značky a dočkal sa už štvrtej generácie. Hybridná jednotka modelu RX 450 h využíva 3,5-litrový benzínový motor V6 s výkonom 236 k (193 kW) a s maximálnym krútiacim momentom 335 Nm. S ním spolupracuje elektromotor s výkonom 167 k (123 kW) a s krútiacim momentom 139 Nm.

Čítajte aj:

Test Lexus RX 450h: Majster ticha a pokoja s tromi motormi

ERIK STRÍŽ

Druhý elektromotor, ktorý má na starosti výlučne pohon zadnej nápravy, má výkon 68 k (50 kW) a krútiaci moment 139 Nm. Spolu vyvinú maximálny výkon 313 k (230 kW), čím zaručujú maximálnu rýchlosť 200 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h v priebehu 7,7 sekúnd. Pri tomto výkone predstavuje priemerná spotreba paliva v zmiešanom cykle iba 7,7 l na 100 km a emisie CO2 – 122 g/km. Stojí za zmienku, že v tomto roku popri predchádzajúcej verzii s konvenčnou päťmiestnou kabínou sa do ponuky dostala aj verzia dlhšia o 110 mm s komfortnou kabínou pre sedem ľudí a prispôsobiteľným batožinovým priestorom.
## Lexus NX Kompaktný Lexus NX (na trhu od roku 2014) sa v popularite bleskovo vyrovnal väčšiemu bratovi a v Európe sa stal najpredávanejším modelom značky. Skúsenosti z predaja jednotlivých generácií modelu RX viedli k tomu, že hybridná verzia NX sa dostala na trh prakticky súčasne s konvenčnou a tešila sa obrovskému dopytu najmä na starom kontinente. V západnej Európe predstavujú hybridy v súčasnosti okolo 95 percent predaja Lexusu. Hybridný Lexus NX s pohonom všetkých kolies je vybavený 2,5-litrovým motorom s Atkinsonovým cyklom s výkonom 155 k (114 kW) a s maximálnym krútiacim momentom 210 Nm, v kombinácii s elektromotorom s výkonom 143 k (105 kW) a krútiacim momentom 270 Nm. Pohon zadných kolies zabezpečuje elektromotor s výkonom 68 k (50 kW). Celkový výkon hybridnej pohonnej jednotky je 197 k (145 kW), čo znamená maximálnu rýchlosť 180 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,2 sekúnd pri priemernej spotrebe paliva v zmiešanom cykle približne 5,3 l na 100 km a emisiami CO2 na úrovni 117-123 g/km.
Najnovší a najmenší Lexus UX
## Lexus UX Tento rok sa dostáva do predaja najmenší crossover značky nazvaný UX (Urban Explorer). Svižné a pohodlné vozidlo vo verzii UX 250 disponuje hybridnou pohonnou jednotkou štvrtej generácie s celkovým výkonom 178 koní (131 kW) s dvojlitrovým zážihovým motorom. Kvôli minimalizovaniu straty energie v dôsledku trenia a tepla bolo vybavené novou, menšou a ľahšou prevodovkou. Nová je aj batéria. Je typu NiMH (nikelmetalhydrid), ma menší chladiaci systém a kompaktné rozmery umožnili jej umiestnenie pod zadné sedadlá, čím sa znížilo ťažisko a zväčšil batožinový priestor. Pokrokový pohon 4×4 nazvaný E-Four umožňuje prenášať dokonca až 80 percent krútiaceho momentu na kolesá zadnej nápravy pri rýchlosti 70 km/h, čo zabezpečuje lepšiu ovládateľnosť a stabilitu aj v ťažších jazdných podmienkach.








Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.