SEAT sa snaží zlepšovať zrak, sluch, čuch a hmat svojich pracovníkov. Chce dosiahnuť lepšie odhaľovanie nedostatkov kvality
Môže automobilka ovplyvňovať schopnosti svojich zamestnancov a vychovávať z nich „superkvalitárov“? SEATu sa to darí, sleduje tým zvýšenie kvality výstupnej kontroly vlastných áut ešte vo výrobe.
Vydané Text: Erik Stríž
Pracovníci automobilky SEAT každý deň skontrolú až 2300 nových kusov automobilov. Každé jedno auto, ktoré prešlo výrobným procesom, sa vo finále podrobuje 8-minútovej dôsledne naplánovanej kontrole, aby sa odhalili prípadné nedostatky na karosérií, na spojoch, v interiéri na čalúnení a vôbec všetkom, čím je auto tvorené. Pracovníci musia vedieť dokonca aj rozpoznať najmenšie odchýlky vo vôni kože, do ktorej sú čalúnené sedadlá.
Podľa Álvara Niña zo SEATu sa síce vo výrobe používa 2-tisíc robotov v karosárni a ďalších 125 montážnych plne autonómnych robotov v montážnych halách, ľudský prvok je však nenahraditeľný. Vo výrobnom závode Martorell pracuje 7000 zamestnancov a každý z nich je pre plynulý beh výroby nevyhnutný.
„Ľudia sú schopní rozlíšiť vyše 10-tisíc rozličných pachov, počuť zvuk s frekvenciou od 20 do 20 000 Hz a rozlíšiť milióny farieb. Hoci zmysly sú rodenou danosťou všetkých ľudí, je potrebné ich trénovať aby mohli registrovať maximum. Oddelenie kvality značky SEAT vytvorilo senzorické tréningové centrum, v ktorom zamestnanci dostávajú špeciálny tréning, zostrujúci ich zrak, hmat, sluch a čuch. Títo špecialisti budú zodpovední na finálnu inšpekciu vozidiel pred opustením výrobného závodu a cestou k zákazníkovi.“ uvádza sa v tlačovej správe od výrobcu.
Orientácia na detaily, pozorovacie schopnosti, perfekcionizmus a precíznosť sú vlastnosti, ktoré podľa učiteľa kurzov Álvara Niña charakterizujú týchto expertov. Po tréningu sú schopní odhaliť odchýlky o 1 milimeter alebo jemné farebné variácie, ktoré je ťažké vidieť na prvý pohľad.
SEAT si aj takto vychováva špičkových odborníkov s takmer nadľudskými schopnosťami. Preto „takmer“, pretože sa stále pohybujú v rovine ľudských schopností, ale prekonávajú priemer.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk