Nemecko schválilo zákaz vjazdu naftových áut do miest. Je to precedens novej éry.
Najviac na to doplatia bežní ľudia, ktorí si kúpili plne legálne a technické normy spĺňajúce autá.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ

To, čo včera schválil Spolkový správny súd v Nemecku, sa stáva nebezpečným precedensom. Rozhodol totiž, že mestá majú právo zakázať vjazd pre vybraných vodičov bez ohľadu na to, že ich vozidlá spĺňajú najnovšie emisné normy nariadené štátom a Európskou úniou.
Rozhodnutie Spolkového správneho súdu v Nemecku neznamená, že do všetkých miest na území krajiny bude zakázaný vjazd áut so vznetovým motorom, ale to, že mestá majú právo k takémuto kroku pristúpiť bez obavy o legálnosť tohto činu. Súd v Lipsku prejednával konkrétne mestá Düsseldorf a Stuttgart, zdôraznil však, že mestá pri prípadnom aplikovaní novej praxe „musia zohľadniť zásadu primeranosti“. Rozhodnutie súdu v tejto veci je však mimoriadne kontroverzné. Znamená, že trestaní budú bežní ľudia za to, že si kúpili automobil, ku ktorému určitá skupina ľudí nechová sympatie s tvrdením, že nie sú ekologické. Je však potrebné pripomínať, že títo bežní ľudia si za svoje peniaze kúpili automobily, ktoré sú plne legálne, ktoré spĺňajú najnáročnejšie emisné normy nariadené Európskou úniou a majú nepomerne menšie produkcie emisných plynov ako napríklad staršie benzínové motory. Kedy sa nová emisná politika začne aplikovať v Düsseldorfe a Stuttgarte, sa zatiaľ nevie. Takisto je celkom možné, že téma je práve teraz priveľmi horúca na to, aby sa v blízkom čase začali realizovať konkrétne kroky. Rozhodnutie Spolkového správneho súdu v Lipsku však vytvára pomerne nebezpečnú situáciu, na ktorú budú doplácať firmy, živnostníci a tiež obyčajní ľudia, ktorým teraz hrozia problémy, pre niektorých možno priam existenčné. Správna cesta má byť presne opačná: v prvom rade by mali štáty aktívne zasahovať do výroby, aby si koncoví zákazníci mohli vyberať výlučne také automobily, s ktorým nebudú mať problémy.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Republika elektromobily motoristom vnucovať nechce. Zákaz spaľovacích motorov považuje za utópiu
Politické strany a automobilová doprava. Prečítajte si náš predvolebný seriál.
ODPORÚČAME
Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách
Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.
Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.Hlas-SD reguláciu automobilov kategoricky odmieta. Individuálnu dopravu prirovnáva k ľudskému právu slobody
Politické strany a automobilová doprava. Prečítajte si náš predvolebný seriál.
AUTOPRIEMYSEL
Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov
Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.
Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.AKTUALITY
Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy
Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.
Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.Z DRUHEJ STRANY / Cestopis Zakopané
Slovenské Vysoké Tatry pozná azda každý Slovák. Ak nie z návštev, tak aspoň z cesty okolo týchto majestátnych hôr. My sme sa išli pozrieť ako to vyzerá za ich chrbtom. V poľskom meste Zakopané.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023LEGISLATÍVA
Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole
Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.
Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/hMOTORISTICKÝ ŠPORT
Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023
Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.
Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta. Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.MAGAZÍN
SUCCESS STORY. História modelu Renault Clio
Renault Clio je stelesnením umu francúzskych konštruktérov vyrobiť auto, ktoré dokáže osloviť mladých aj starších, ženy aj mužov, a to naprieč dekádami. S príchodom najnovšej generácie si poďme najprv zaspomínať na to, čo znamenalo Clio kedysi.
Spomínate si na Renault Clio s motorom V6 v strede a pohonom zadných kolies? Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023KRÁTKA SPRÁVA
ZSE prichádza s virtuálnou batériou pre elektromobil: Elektrinu zo solárnych panelov si pošlete priamo na svoj ZSE Drive
Nové služby súvisia so snahou ZSE byť komplexným poskytovateľom riešení, ktoré súvisia s elektrinou: od klasickej spotreby až po jej samotnú výrobu a virtuálnu distribúciu.