Nemecko schválilo zákaz vjazdu naftových áut do miest. Je to precedens novej éry.

Najviac na to doplatia bežní ľudia, ktorí si kúpili plne legálne a technické normy spĺňajúce autá.
Vydané Text: 

To, čo včera schválil Spolkový správny súd v Nemecku, sa stáva nebezpečným precedensom. Rozhodol totiž, že mestá majú právo zakázať vjazd pre vybraných vodičov bez ohľadu na to, že ich vozidlá spĺňajú najnovšie emisné normy nariadené štátom a Európskou úniou.

Rozhodnutie Spolkového správneho súdu v Nemecku neznamená, že do všetkých miest na území krajiny bude zakázaný vjazd áut so vznetovým motorom, ale to, že mestá majú právo k takémuto kroku pristúpiť bez obavy o legálnosť tohto činu. Súd v Lipsku prejednával konkrétne mestá Düsseldorf a Stuttgart, zdôraznil však, že mestá pri prípadnom aplikovaní novej praxe „musia zohľadniť zásadu primeranosti“. Rozhodnutie súdu v tejto veci je však mimoriadne kontroverzné. Znamená, že trestaní budú bežní ľudia za to, že si kúpili automobil, ku ktorému určitá skupina ľudí nechová sympatie s tvrdením, že nie sú ekologické. Je však potrebné pripomínať, že títo bežní ľudia si za svoje peniaze kúpili automobily, ktoré sú plne legálne, ktoré spĺňajú najnáročnejšie emisné normy nariadené Európskou úniou a majú nepomerne menšie produkcie emisných plynov ako napríklad staršie benzínové motory. Kedy sa nová emisná politika začne aplikovať v Düsseldorfe a Stuttgarte, sa zatiaľ nevie. Takisto je celkom možné, že téma je práve teraz priveľmi horúca na to, aby sa v blízkom čase začali realizovať konkrétne kroky. Rozhodnutie Spolkového správneho súdu v Lipsku však vytvára pomerne nebezpečnú situáciu, na ktorú budú doplácať firmy, živnostníci a tiež obyčajní ľudia, ktorým teraz hrozia problémy, pre niektorých možno priam existenčné. Správna cesta má byť presne opačná: v prvom rade by mali štáty aktívne zasahovať do výroby, aby si koncoví zákazníci mohli vyberať výlučne také automobily, s ktorým nebudú mať problémy.




Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



ODPORÚČAME

Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách

  • Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.

     Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
  • AUTOPRIEMYSEL

    Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

  • Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

     Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
  • AKTUALITY

    Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy

  • Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.

     Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.
  • MOTORISTICKÝ ŠPORT

    Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023

  • Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.

     Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta.  Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.
  • MAGAZÍN

    SUCCESS STORY. História modelu Renault Clio

  • Renault Clio je stelesnením umu francúzskych konštruktérov vyrobiť auto, ktoré dokáže osloviť mladých aj starších, ženy aj mužov, a to naprieč dekádami. S príchodom najnovšej generácie si poďme najprv zaspomínať na to, čo znamenalo Clio kedysi.

     Spomínate si na Renault Clio s motorom V6 v strede a pohonom zadných kolies? Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023