Automobil má 133 rokov. Ten prvý mal dve kolesá a názov z kombinácie latinčiny a gréčtiny

Automobil. Fenomén, kvôli ktorému otvárate tieto stránky. Tento rok je tomu 133 rokov, kedy z romantickej dielne vystúpil „patent“ pomenovaný práve týmto slovným obratom.
Vydané  Text: 

História je zamotaná a popretkávaná hmlou. Obzvlášť pre nás, ktorí žijeme jeden a štvrť storočia vzdialení tejto udalosti. Automobil a jeho vznik nie je až tak jednoznačný, ako by sa mohlo zdať.

Ako i mnohé vynálezy dneška, ktorých potenciál často ani netušíme, vzniklo v lete 1885 niečo exotické, zvláštne. Nikto to nevolal automobil, toto slovo vzniklo až neskôr, ako kombinácia gréckeho výrazu „auto“ (samo) a latinského „mobilis“ (hybný). Vtedy sa jednalo o niečo, čo sa dokáže pohybovať napočudovanie samo, s vrčiacim rachotom uprostred, ale predovšetkým bez koní, či iných zvierat. Gottlieb Daimler zostrojil jazdecké vozidlo, či prevážadlo. Akokoľvek mu hovoril, vynašiel praotca toho, čo nás dnes fascinuje, čo so záujmom sledujeme, milujeme, či len bezmyšlienkovite používame na dennú potrebu. Tá historická nejasnosť spočíva v tom, že sa jednalo, z nášho dnešného moderného pohľadu, vlastne o motocykel, či motorový bicykel.
Viackolesový automobil, v perspektíve človeka 21. storočia, sa vlastne objavil až o rôčik neskôr v podobe troj- a štvorkolesového motorového voza Carla Benza z Cannstattu a Gottlieba Daimlera z Mannheimu. Ako sa v tom celom vlastne vyznať? História ponúka vlastné vysvetlenie – dvojkolesové „jazdecké vozidlo“ Gottlieba Daimlera sa pohybuje pomocou spaľovacieho motora vlastnou silou a preto je v pôvodnom slova zmysle tiež automobilom. Mal drevený rám a vertikálny, jednovalcový štvordobý spaľovací, samozrejme atmosférický, motor priamo pod primitívnym sedlom (prihlásený na patentovom úrade 3. apríla 1885). Vo svojej dobe sa jednalo o najmenší a zároveň najvýkonnejší spaľovací motor, ktorý už neslúžil statickým úlohám, ale bol inštalovaný do kompaktného tela (menšie vozidlo v tej dobe nebolo možné skonštruovať).
Úzke riadidlá na jednoduchej tyči, prenos sily cez kovové súkolesie a napínací remeň. V podstate disponoval 4 kolesami, no dve z nich boli malé pomocné kolieska pre stabilitu, tak ako to robíme s detskými bicyklami. Ak by sme mali priblížiť masívne pôsobiacu konštrukciu dnešným hodnotám, so štipkou humoru by sme vyzdvihli ergonomickú obsluhu, priame riadenie, stabilizačný systém (spomínané kolieska), kožené sedadlo s priečnym prešívaním, desaťlúčové kolesá a drevené obloženie. S rešpektom však pripomíname, že toto bicyklo-vozidlo, prvý automobil, sa stal ozajstným priekopníkom individuálnej mobility nezávislej na externej sile. Stal sa hmatateľným dôkazom, že i spaľovací motor je schopný samostatne poháňať cestné vozidlo. Vodič sedel na motore, obopínal ho telom a s pomocou niekoľko málo páčok bol schopný prinútiť vozidlo k pohybu. Jednoduché a priame spojenie jazdca a stroja – ako na konskom chrbte.

Plynutie času

Gottlieb Daimler a Carl Benz, pracujú ďalej na rovnakej problematike – zdokonalení vozidla, bez toho, že by sa vôbec poznali (bývali od seba vzdialení 120 km, v 19. storočí jeden deň cesty) Cieľ dosiahli takmer súčasne pomocou rôznych riešení: Benz postavil svoj trojkolesový motorový voz, na ktorý získal 29. januára 1886 patent DRP č. 37 435. Zakrátko nato prichádza od Daimlera prvé štvorkolesové motorové vozidlo, potom čo svoj spaľovací motor, ktorý v jazdeckom vozidle medzitým obstál v zaťažkávacej skúške, zabudoval do podvozka z koča.
Daimler sledoval víziu rozsiahlej motorizácie rôznych vozidiel – na zemi, vo vode i vo vzduchu. Čoskoro demonštroval univerzálne možnosti použitia motora, napríklad v roku 1887 v člne, či v roku 1888 vo vzducholodi Friedricha Hermanna Wölferta. Ale aj Benz sa činil: takisto v roku 1887 dokončil svoj prvý motorový čln a letecké motory nasledovali neskôr.
Daimler a Benz neskôr založili spoločnosť Daimler, ktorá sa medzičasom prepracovala na jedného z najvýznamnejších hráčov nielen na trh osobných automobilov. Dnes pod jej krídla patrí Mercedes-Benz, Smart, Maybach, Freightliner, Mitsubishi Fuso, Western Star Trucks, Setra, Orion, Thomas Built Buses, ale i finančné a bankové služby. Prvých deduškov – zakladateľov môžu histórie chtivé oči vidieť na najvyššom poschodí automobilového múzea značky Mercedes-Benz v nemeckom Stuttgarte.










Pokračujte na ďalší príspevok »



ROZHOVOR

Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

  • Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

     Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky. Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
  • MOTO

    BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

  • Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

     Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu. Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
  • Nový model

    Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km

  • VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.

     CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h. V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.