Mercedes-Benz Triedy A – Nová éra kompaktov je tu!

Nemci zotreli hranice kompaktnej triedy.
Vydané  Text: 
Mercedes-Benz Triedy A nanovo definuje moderný luxus v triede kompaktných vozidiel a spôsobuje revolúciu v dizajne interiéru. Konzervatívnejší prístup bol využitý pri navrhovaní exteriéru, ktorý si zachoval tradičné proporcie. Rovnaké zamračené svetlá a prednú masku už poznáme z nedávno predstaveného modelu CLS. Aj vďaka tomu môže kompakt preberať tie najmodernejšie asistenčné systémy a technológie, ako napríklad Multibeam LED svietenie či poloautonómne riadenie z väčších modelov značky.
Veľký dôraz bol kladený aj na celkovú aerodynamiku, vďaka čomu dosiahli nielen najnižšiu úroveň odporu vzduchu v segmente, ale zároveň minimalizovali hladinu hluku v kabíne. Samotný interiér je aj vďaka mierne zväčšeným rozmerom priestrannejší. Vodiči ocenia upravený tvar a sklon predných stĺpikov, ktoré vytvorili priestor pre lepší výhľad z auta. Dizajnérom sa tiež podarilo odstrániť klaustrofobické podmienky prostredníctvom zníženia hrany bočných okien či ukotvenia palubnej dosky. Vzdušnejší bude tiež batožinový priestor, ktorého objem medzigeneračne narástol o 29 dm3 na 370 dm3.
Najviac však zaujme úplne nové poňatie palubnej dosky. Horná časť dokonale splýva a nadväzuje na líniu čelného okna a spolu s prednými dverami sa zlieva do jednodielneho celku. Hlavná časť z nej vystupuje, akoby sa vznášala v priestore. Tento pocit navodzuje samotné spracovanie s viditeľnou medzerou. V tme tento vzhľad umocňuje špeciálne nepriame podsvietenie odskoku. Najväčšou zmenou prešli ukazovatele. Namiesto klasických ciferníkov a ručičiek nastúpili dva veľké displeje s veľmi vysokým rozlíšením a so spoločným krycím sklom. Tvoria jednotnú plochu, ktorá vyzerá, akoby sa pod sklom ukrýval iba jeden displej.​ Výnimočnosť tohto riešenia potvrdzuje aj fakt, že aj o dve triedy väčšia trieda E používa digitálne ukazovatele iba vo vyšších verziách výbavy. Najmenšia trieda A už v základe. V Štuttgarte si posvietili aj na také detaily ako výduchy klimatizácie v tvare turbín prúdových motorov. A to doslova. Okrem toho, že spolu s interiérom sa dá ich podsvietenie nastaviť do jednej zo 64-och farieb, bude sa meniť aj pri nastavovaní teploty. Pri jej zvyšovaní bude na chvíľu červené, pri znižovaní modré.
Nebol by to Mercedes, keby nepriniesol inovácie aj v prepojení vozidla s digitálnym svetom jeho užívateľa. Z vozidla sa vďaka službe elektronickej kancelárie dajú posielať e-maily, pripájať sa do konferenčných hovorov či posielať správy.
Novinky nájdeme aj pod kapotou. K dispozícii budú účinnejšie benzínové aj naftové štvorvalcové motory s nižšou spotrebou. Fanúšikovia Naturalu 95 sa môžu tešiť až na dva nové agregáty. Model označený ako A 200 bude mať pod kapotou motor s objemom 1,4-litra (120 kW/163 k; 250 Nm), silnejší dvojliter (165 kW/224 k; 350 Nm) je vyhradený pre verziu A 250. Asi nikoho nepoteší fakt, že oba nové agregáty budú disponovať filtrom pevných častíc. Ďalšou novou pohonnou jednotkou je dieselový motor o objeme 1,5 litra (85 kW/116 k; 260 Nm), vyhradený pre verziu A 180 d. Všetky spomínané verzie budú kombinované so sedemstupňovou automatickou prevodovkou 7G-DCT a k dispozícii má byť aj pohon všetkých štyroch kolies 4Matic. Spustenie predaja u nás stanovili na začiatok marca.




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.