Potrebujú elektromobily špeciálne kolesá a brzdy? Tie nové vraj budú efektívnejšie
Nový koncept kolies a bŕzd pre elektrické autá z dielne Continental nie je revolučný, ale pomôže elektromobilom napríklad lepšie rekuperovať.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Elektromobily sú na princípoch rekuperácie energie pri brzdení a spomaľovaní závislé. Vďaka rekuperácii je možné priebežne doplniť do akumulátorov dostatok energie aj na niekoľko kilometrov jazdy navyše, čo sa pri obmedzenom dojazde súčasných elektromobilov a plug-in hybridov nedá zanedbávať.
Koncept novej technológie pre elektromobily z dielne Continental využíva skutočnosť, že tradičné brzdy sú pri elektrických automobiloch používané v menšej miere, ako je tomu pri konvenčných vozidiel so spaľovacími motormi. Dôvod je ten, že elektromobily vedia brzdiť samotnými elektrickými motormi tým, že sa do nich púšťa, ľudovo povedané, menej šťavy, eventuálne sa do nich pustí prúd s opačnou polaritou.
Technológia nového kolesa využíva pneumatiku, vonkajší rám disku, vnútornú konštrukciu s motívom hviezdy, brzdový kotúč a brzdovú platničku/doštičku. Brzdový kotúč je pevne spojený s vnútornou konštrukciou kolesa a brzdová platnička obopína kotúč z vnútorného obvodu po oboch stranách. Samozrejme, vnútorná konštrukcia s motívom hviezdy je pevne spojená aj s rámom kolesa s osadenou pneumatikou.
Cieľom je zvyšovanie energetickej efektivity, ktorá je pri elektromobiloch ešte dôležitejšia ako pri bežných vozidlách.
Autonómna jazda z pohľadu človeka
V 21. storočí bude aj vodič iba pasažierom, ktorému bude automaticky jazdiaci automobil poskytovať službu. Firma známa svojimi pneumatikami najnovšie testuje automatickú jazdu z netradičného uhla: sleduje reakcie a správanie vodičov, ktorí prešli do pozície pasažierov.
Vývojom sa snaží zodpovedať otázky, ktoré súvisia s novou „funkciou“ vodiča-pasažiera v moderných automobiloch, teda napríklad: „Akým najvhodnejším spôsobom môže auto požiadať vodiča o zásah do riadenia? Do akej miery musia vodiči vedieť, čo sa deje na ceste okolo nich a pred nimi? Ako vodič spolupracuje s autom pri vykonávaní konkrétnych manévrov?“ a tak ďalej.
Celý článok k tejto téme nájdete v našom článku Automatickú jazdu testuje aj Continental, sústreďuje sa však na človeka.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Plug-in hybridné SUV
Audi vylepšilo plug-in hybridné Q7 a Q8, dojazd hodnotili metódou WLTP EAER City
Nové SUV-čka od Audi sú naďalej výrazne moderné, a to ako esteticky, tak technicky. Na elektrinu dokážu prejsť až 90 kilometrov.
Q7 PHEV aj Q8 PHEV zdieľajú rovnakú pohonnú platformu, zákazník tak nemusí robiť kompromisy.Dopravná poradňa
Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke
V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.
Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrchol