Vegánsky interiér: Trend v autopriemysle, ktorému sa nevyhneme
Koža nemá v aute čo hľadať. Najprv si nový trend osvoja prémiové automobilky a potom všetky ostatné.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Ešte v máji tohto roka sa spoločnosť Bentley pochválila, že na žiadosť svojich lukratívnych klientov z Kalifornie pripravuje špeciálny interiér. Vegánsky interiér (zdroj). Pri jeho výrobe nebolo použité nič živočíšne, aby aj interiér luxusného vozidla v plnej miere reflektoval životnú filozofiu jeho majiteľa. Bohatý vegán alebo vegetarián predsa nebude vysedávať na koženej sedačke. Pre magazín Financial Times to ešte v máji vyhlásil Stefan Sielaff, šéf dizajnu v Bentley a upresnil aj to, že vývoj nových materiálov podobných koži počíta aj s testovaním húb, proteínov a dokonca s materiálom podobným medúzam. Neviem ako vy, ale mne sa zdá, že aj tá medúza je v podstate živá a asi by sa vegánovi nepáčilo, keby mal sedieť na materiáli z tohto priehľadného čuda… ale to je už vecou Bentley, ako sa si to obháji.
Vegánsky interiér v Bentley by sa mohol zaradiť do štandardnej ponuky personalizácie a, pochopiteľne, nebude cenovo dostupný. Prví zákazníci si na seba zoberú zodpovednosť za financovanie takéhoto projektu aj napriek tomu, že by Bentley pokojne mohlo použiť moderné koženky a ekokože, recyklované kože.
Koženky v roku 2017 sú natoľko precízne spracované a majú tak odolné vlastnosti, že ich aj odborník rozpozná od pravej kože iba po dôslednom skúmaní.
Pravá koža ustúpi ochrancom zvierat
Dnes je taký štandard, že kto si kupuje automobil s top výbavou, chce mať interiér čalúnený do kože. Kožené čalúnenie je estetické a praktické, pôsobí luxusne, to moderné má vysokú odolnosť a dlhú trvácnosť, je symbolom vyššieho štandardu.Ako však bolo napísané vyššie, koženky a ekokože sú dnes natoľko kvalitné, že môžu pravej koži konkurovať a vyzerá to tak, že sťahovanie zvierat z kože a vysedávanie v nej ustúpi civilizovanej dobe.
Napríklad Range Rover Velar ponúka interiér čalúnený do imitácie pravej kože, respektíve z recyklovanej kože. Dôležité je, že pri výrobe interiérov Velaru nie sú priamo zabíjané žiadne zvieratá.
Americká značka Tesla vo svojom portfóliu neponúka pravú kožu vôbec a talianske Maserati vo vrcholnej výbave čalúni interiér do materiálov od značky Ermenegildo Zegna, ktoré tiež vylučujú kožu (zdroj).
Nemá význam brániť sa (komentár autora)
Je to nový trend, ktorému sa nevyhneme. A je to prirodzené, veď prečo by sa mali kvôli nám a autám zabíjať ďalšie a ďalšie zvieratá len preto, aby sme zamietli pod koberec svoje komplexy tým, že si do auta napcháme tú najluxusnejšiu výbavu? Istotne sa nájdu tisíce a tisíce oponentov tvrdiacich, že nechcú mať vo svojom aute žiadne umeliny a pravá koža je nevyhnutná.Pravdou je však to, že drvivá väčšina ľudí nevie rozpoznať ekokožu od pravej kože a ani s tou snahou o „pravé materiály“ to nebude tak vážne: veď v každom (aj luxusnom a drahom) automobile dnes nachádzame plasty. Sú všadeprítomné a ich využívanie má svoje opodstatnenie.
Skrátka sa s tým musíme zmieriť, že raz nastane doba, keď automobilky definitívne z ponuky vyradia pravú kožu a tie, ktoré ju zachovajú, budú niesť kríž verejného opovrhovania.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Elektrické úžitkové vozidlá
Je to tu, Geely oficiálne prichádza na Slovensko ako Farizon!
AutoWallis Group sa pre slovenský trh stáva importérom čínskych elektrických úžitkových vozidiel značky Farizon patriaci pod skupinu Geely.
Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.Servis elektromobilov
Majitelia elektromobilov sa sťažujú: Výrazný prepad zostatkovej hodnoty a zničené pneumatiky
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.