Porovnávací test Land Rover Discovery Sport vs. Nissan X-Trail: Ukážte svaly!

Pokiaľ by ste hľadali vozidlá, ktoré sa neboja terénu a pohon všetkých kolies nemajú iba na to, aby si poradili so snehom, určite natrafíte na dnešných duelantov. Obaja pôsobia v segmente dosť dlho na to, aby mali svoje skúsenosti, ktorými oslovujú potenciálnych klientov.
Vydané  Text: 
Land Rover pred časom prekopal označenie modelov a namiesto populárneho univerzála s označením Freelander poslal do boja s konkurenciou novinku Discovery Sport. Na proti nemu sa postavil Nissan X-Trail. Terénne schopnosti jeho predchodcov sme dobre poznali aj z minulosti, keď sme sa s ním vyštverali do nadmorskej výšky viac ako 1 500 m. Po trojročnej odmlke sa v ňom opäť objavil naftový 2-litrový motor s výkonom 130 kW, čo je iba o 2 kW menej ako má Brit. Karty sú rozdané, autá majú rady terén, tak vyrážame na Slovakia Ring. Ich vynovený a upravený terénny okruh ponúka viacero možností, ako preveriť schopnosti vozidiel. Či sa na terénne hrajú, alebo naozaj zvládajú jazdu do poriadneho kopca, kríženie náprav alebo zradný piesok.

**Bojové pole pripravené, zaznel gong a autá sa pustili do seba.**



Britská nepoddajnosť

Už prvé nastúpenie do čierno čierneho Land Roveru Discovery Sport znamenalo vyriešenie viacerých otázok. Zvonku vyzerá auto relatívne kompaktne, no vnútri je nesmierne priestranné. Dokonca až tak, že poskytuje 7 miest na sedenie. Tretí rad je pre deti, ale je. Horšie prehľadnú prístrojovú dosku kompenzuje veľká dotyková obrazovka navigácie a informačných systémov. Zaujímavým riešením je integrácia displejov teploty a ventilátora priamo do ovládačov. Tie sú potom veľké a ľahko sa ovládajú aj s hrubšími prstami.



Otočné ovládače k Land Roveru akosi geneticky patria. Otočne sa volia aj režimy automatickej prevodovky. Jej deväť stupňov skáče hladko a aj v teréne nás presviedčala, že presne vie, čo kedy treba zaradiť. V terénnych režimoch ťahala jednotlivé rýchlosti do vyšších otáčok a naplno využívala krútiaci moment 430 Nm. Na diaľnici zase držala motor na uzde, čo prinieslo výslednú spotrebu na hranici 8 l/100 km.



V teréne sa Brit cítil ako doma. V strmých stúpaniach pomáhali pri orientácii kamery, podstatné však je, že podvozok si vedel bez problémov poradiť s prašným povrchom a ostrým sklonom. Na to treba poctivý základ, elektronika pomôže už iba v detailoch. Dôležitú tuhosť karosérie zvládal Land Rover na jednotku, hviezdičku a pochvalu. Ani pri krížení náprav nevydal zvuk, ktorý by škodil uchu, prejazdy pieskových vĺn si užíval a chladnú hlavu spojenú s ovládateľnosťou si zachoval aj pri prejazdoch blatom. O jeho terénnych kvalitách svedčí aj to, že mestské retardéry absorboval bez povšimnutia, čo nás takmer zvádzalo k tomu, aby sme pred nimi veľmi nebrzdili. Obratnosť a mestskú výchovu preukázal pri štrikovaní úzkymi uličkami a osvedčil sa aj pri parkovaní. Okrem kamier využíval aj sklopenie oboch (!) vonkajších spätných zrkadiel, čo výrazne zlepšilo výhľad okolo zadných kolies a obrubníkov. Ak by mu nepodrážala nohy vysoká cena, bol by jasným víťazom nášho testu.

Plná poľná

Konečne si Nissan uvedomil, že existuje aj niečo ako tradícia a preferencie európskych zákazníkov. A tá jednoznačne diktuje v tejto kategórii kombináciu naftového dvojlitra s automatickou prevodovkou. A práve táto kombinácia doteraz chýbala v portfóliu japonskej automobilky, ktorá sa spoľahla výlučne služby 1,6-litrových agregátov, ktoré síce na papieri nahradili starý dvojliter, v skutočnosti ich však motoristi nikdy plne neakceptovali. A, pravdu povediac, väčší motor je kompenzáciou za stratu hrán a metrosexuálny charakter kedysi obľúbeného SUV, ktoré bolo hrdé na svoju priechodnosť terénom. A to bola črta, ktorá ho predurčovala na súboj s legendami terénu, akými Land Rover rozhodne je.



No bol by v tom čert, ak by sa do toho nepriplietla chybička krásy. Tou je automatická prevodovka CVT. Pri všetkej úcte k technologickému vývoju v tejto oblasti nemôžeme opomenúť je gumený prejav, držanie vysokých otáčok je v prípade naftového auta vskutku mierne úsmevné. Na druhej strane, v kategórii zrýchlenia sú obe autá na jednej úrovni, čiže šprint na stovku absolvujú za rovných desať sekúnd. V priemernej spotrebe mal X-Trail navrch. V priemere si vypýtal 6,5 litra na 100 kilometrov, čo je prijateľná hodnota, najmä s ohľadom na veľkostnú kategóriu vozidla.



Naopak, kvalita interiéru zodpovedala jeho cene. Nie, nemusíte sa báť, ovláda sa mimoriadne príjemne a nájdete tu aj dostatok odkladacích priestorov, no lacnejšie vyhotovenie vynikne najmä v priamom porovnaní s Land Roverom a grafika navigácie je už zastaraná. Odškodnením za to sú priestorové pomery, ktoré uspokoja štvorčlennú rodinu vo všetkých fázach vývoja detí, 18-ročným bude X-Trail suplovať aj jednoizbový byt. Posledná pochvala smeruje k rozmernému strešnému oknu, ktoré je súčasťou maximálneho vybavenia. V teréne sa X-Trail nestratí, dokázal prejsť všade tam, kde Land Rover, jediným limitujúcim faktorom je dlhší predný previs. A nemá k dispozícii ani toľko terénnych programov, na druhej strane terénne misie SUV končia príjazdom na chatu.

Verdikt

Trofej víťazstva si berie domov Nissan X-Trail. Aktuálna ponuka Nissanu v tejto kategórii vozidiel prakticky nemá konkurenciu. Ak by ste sa zriekli komfortu automatickej prevodovky a zopár prvkov luxusu, tak verzia dvojliter-diesel-štvorkolka vás bude stáť čosi viac ako 28 tisíc eur. Ak si doprajete absolútne všetko, stále sa budete pohybovať hlboko pod hranicou 40 tisíc eur. A to je vskutku vynikajúci predajný argument.



Tesne druhý je Land Rover Discovery Sport. Jeho vyššiu cenu bude vodič za volantom skutočne cítiť. Materiály, multimediálny systém aj pocit z jazdy naznačuje, že skutočne ide o prémiový produkt. No nič nie je zadarmo a Briti si dajú za svoju legendárnu značku aj poriadne zaplatiť. Už základná cena je natoľko vysoká, že X-Trail prekonáva o vyše 10-tisíc eur. A to je nemalá čiastka, ktorá je v prípade akciového cenníku Nissan ešte vyššia.








Pokračujte na ďalší príspevok »