Legendárna Avia sa opäť vracia na scénu! Dokáže s novým modelom preraziť?
Porevolučný život značky Avia je plný nezdarov. Podarí sa novému majiteľovi obnoviť pôvodnú slávu zaniknutej značky?
Vydané Text: Peter Orosz

„Fuj, to je ale smrad,“ zvyknem konštatovať pri strete s ešte pôvodnou Aviou A21. Od inhalácie toxického smradu z výfuku vás častokrát delia len sekundy, ktoré môžete využiť na nastavenie vnútorného okruhu ventilácie a vytiahnutie okien. Dnes sa pri pohľade na tento licenčný výtvor pozeráme s úsmevom (prípadne zapchatým nosom), no v minulosti by sme si život bez týchto áut nevedeli predstaviť. Existovalo nespočetné množstvo verzií a využívala ich armáda, polícia, hasiči či obyčajní robotníci.
Po revolúcii sa Avia dostala do juhokórejských rúk značky Daewoo a v roku 2000 predstavili nástupcu s označením D. O šesť rokov neskôr si firmu zobrala pod patronát indická spoločnosť Ashok Leyland Motors, ktorá Aviu uviedla aj na ruský trh. Výroba nových vozidiel však bola v roku 2013 úplne zastavená. Výrobu by chcela obnoviť zbrojárska firma Czechoslovak Group, ktorá na výstave v Rusku predstavila upravený model D120.
Zmeny sa týkajú hlavne prednej časti. Iný je panel pod čelným oknom, na ktorom je uprostred lesklého plastového dielu zväčšené logo značky. Zásadne sa zmenil tiež nárazník. Otvor pre prístup chladiaceho vzduchu kryje voštinová mriežka a po stranách je šestica kruhových svetlometov. Staré prevedenie malo združené trojuholníkové svetla ešte nad nárazníkom.
O pohon sa postará štvorvalcový motor Cummins s objemom valcov 4462 cm3 a maximálnym výkonom 152 kW (207 koní). Motor, ktorý je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, plní normu Euro 5. V súčasnosti sa už ale pripravuje aj verzia Euro 6, ktorá sa bude ponúkať v Českej republike a ďalších trhoch.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Pokračujte na ďalší príspevok »
TEST
Ponuka, ktorá sa neodmieta / Poradca pri kúpe SsangYong Korando
Autá za normálne peniaze stále existujú. Neveríte? Stačí sa pozrieť na aktuálnu ponuku kórejského SsangYongu, ktorý si na Slovensku buduje dobré meno s nepriestrelným pomerom cena/výkon.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 1/2024Štýlovka s pridanou hodnotou
CAPUCCINO / Predstavujeme FIAT 600e
Prebudí vaše zmysly, pošteklí vašu chuť do života a poteší vaše oči.
Nový Fiat 600e má s obľúbeným ranným nápojom Talianov veľa spoločné! Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 1/2024.TEST Samsung Galaxy Z Fold5 a Samsung Galaxy Watch6 Classic: Menej je niekedy viac. Pri skladačkách to platí dvojnásobne.
Samsung Galaxy Z Fold5 je len akýmsi evolučným nástupcom minuloročného Galaxy Z Fold4. Zmeny, ktoré zariadenie prináša však smerujú na tie najdôležitejšie oblasti.
Čo všetko sa za rok na tomto telefóne zmenilo? Okrem telefónu som sa pozrel aj na hodinky Samsung Galaxy Watch6 Classic. Stoja za to?NOVÉ ČÍSLO
Januárový auto motor a šport je už v predaji hneď s dvomi prílohami: Gentleman a špeciál o Volkswagene
Ideálny darček na prihodenie do balíčka pre pánov len za 3,60 €.
Na titulke sú Honda CR-V a Toyota C-HR, v čísle nájdete množstvo testov a hodnotných tém. Auto motor a šport je dlhodobo najčítanejší motoristický a pánsky časopis na Slovensku.auto motor a šport č. 1/2024
Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONCLER SUNRISE – auto motor a šport č. 1/2024
PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONCLER SUNRISE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽE 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava –… Prečítať celé
auto motor a šport č. 1/2024
Štatút reklamnej a propagačnej súťaže HALLOWEEN MAN MYSTERY – auto motor a šport č. 1/2024
PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže HALLOWEEN MAN MYSTERY – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽE 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava… Prečítať celé
Batéria si zaslúži rovnakú starostlivosť, ako celé auto. Takto si ju môžete nevedomky zničiť…
Batéria v spaľovacom aute si taktiež zaslúži pravideľný servis. Ak ho budete dlhodobo ignorovať, môžete na to doplatiť.
Aké je optimálne napätie na autobatérii? Čo sa stane, ak servis zanedbáte?KĽÚČOVÝ MODEL ZNAČKY
PRVÝ TEST KIA EV9: Výkonný luxus. Je však porovnávanie s BMW na mieste?
Na veľké SUV Kia EV9 sme čakali možno až príliš dlho, a tak vyburcovala naše očakávania. Prvé dva dni s modelom nám odhalili, či má EV9 právo považovať sa za vlajkovú loď značky.
Na Slovensku sa predáva od 74 990 €, za čo dostanete verziu Earth 1st Edition RWD 99,8 kWh 149,5 kW. GT-Line 1st Edition ide potom od 82 990 €. Zdá sa, že každé euro stojí za to.TEST Mazda CX-60 3,3l e-Skyactiv D254: Auto ktoré nemá existovať a predsa je tu. Ako sa Mazda postavila prísnym predpisom?
Na európske cesty dorazilo auto, ktoré ide proti prúdu. Namiesto elektrického pohonu má pod kapotou naftový motor. Aká je Mazda CX-60?
Naftový agregát pod kapotou ukazuje, že Mazda dokáže o budúcnosti premýšlať inak ako európske automobilky. Čo všetko ponúka?NOVÝ MODEL
Nová generácia ikonického RENAULT MASTER je vonku, prešiel najväčšou inováciou v histórii
Značka Renault koncom novembra odhalila novú generáciu úžitkových vozidiel MASTER.
Prichádza s početnými vylepšeniami a tiež nabíjateľným pohonom.