PORADŇA / SERVIS

Čo treba vedieť pred kúpou ojazdeného auta s pohonom LPG?

LPG v aute vám ušetrí peniaze, ale iba v tom prípade, že je všetko ako má byť.

Ak nie je LPG papierovo v poriadku, budete mať problém pri kontrole.
Vydané  Text: 

Kúpa ojazdeného auta môže byť náročnou úlohou, najmä ak zvažujete vozidlo s alternatívnym pohonom, ako je LPG (skratka pre skvapalnený ropný plyn).

Tento druh pohonu sa na Slovensku teší popularite, najmä vďaka úspornému prevádzkovaniu a pomerne hustej sieti čerpacích staníc v rámci veľkej časti Európy. Napríklad cestovanie do Chorvátska na LPG je veľmi pohodlné a rovnako prevádzka LPG auta na Slovensku.

Aj keď LPG ponúka niekoľko výhod, je dôležité venovať osobitnú pozornosť určitým faktorom, aby ste zabezpečili dobrý nákup. V tomto článku si preto povieme, na čo si dať pozor pri kúpe ojazdeného auta s pohonom LPG.

Najlepšie riešenie je LPG už z výroby

Na trhu s jazdenými vozidlami je dnes vskutku veľké množstvo automobilov s pohonom LPG. Ide o autá na plyn, avšak ich základom je stále benzínový motor, ktorý vďaka svojmu princípu umožňuje aj spaľovanie zmesi s benzínu a vzduchu, tak plynu LPG. Spravidla sa nespaľujú naraz, ale buď jedno, alebo druhé palivo.

Ideálnou voľbou motoristu je, keď si kupuje automobil s LPG pohonom už od výroby. Takéto automobily ponúka napríklad Dacia, ale aj viaceré ďalšie automobilky – iné zasa predávajú automobily na obdobné CNG.

Inzercia


Dnes je synonymom LPG v automobiloch práve Dacia, pretože tá stavila na túto technológiu veľké peniaze a ide o jeden z účinných spôsobov, ako zachovať spaľovacie automobily v jej ponuke až do rok 2035. Práve tento rok je dnes považovaný za ultimatívny, kedy sa z ponuky automobiliek musia vytratiť akékoľvek automobily, ktoré svojím pohonom produkujú počas prevádzky emisie. Emisné normy sa však budú sprísňovať aj dovtedy a práve LPG má byť pre nižšie emisie CO2 v porovnaní s benzínovými a naftovými automobilmi správnou cestou.

NÁŠ TIP: Nepoužívať LPG pri 38 stupňoch? Dacia vyvrátila nezmysel o LPG pohone a naša skúsenosť s Joggerom LPG viaceré predsudky

Nepoužívať LPG pri 38 stupňoch? Dacia vyvrátila nezmysel o LPG pohone a naša skúsenosť s Joggerom LPG viaceré predsudky

Dacia považuje LPG za pohon, ktorý vyhovuje aj očakávanej náročnej emisnej norme Euro7.

Ako sme teda zmienili, najlepšie je kúpiť si jazdené auto, ktoré má LPG pohon už z výroby, pretože vtedy máte väčšiu istotu technickej spoľahlivosti LPG pohonu.

Pozor, nemožno však univerzálne tvrdiť, že by takto vyrobené automobily boli vždy lepšie alebo prestavené automobily spravidla vykazujú poruchy.

Stav palivovej nádrže s LPG zapracovaný priamo do palubného počítača – takto to vyzerá, keď je LPG priamo z výroby. V prípade prestavby máte samostatné tlačidlo na spustenie LPG pohonu s jednoduchým indikátorom stavu palivovej nádrže.

Pri kúpe sa neunáhlite a stavte na odborníkov a záruky

Kontrola vozidla s plynovým pohonom vyžaduje určité skúsenosti, a preto je odporúčané buď kupovať od predajcu ojazdených áut, ktorý poskytuje potrebné záruky, alebo si zobrať so sebou odborníka.

Zvýšené riziká predstavujú vozidlá na LPG dovezené zo zahraničia.

Niektoré z týchto vozidiel môžu mať odlišnú elektroniku, ktorú miestne servisy nemusia vedieť diagnostikovať, problémom môžu byť aj nesprávne zaevidované komponenty LPG pohonu.  To všetko môže spôsobiť vážne komplikácie, najmä ak ide o vozidlá z Talianska.

Pri výbere ojazdeného vozidla na LPG je dôležitý aj typ nádrží

Moderné nádrže, ktoré nezaberajú miesto v batožinovom priestore, sú žiadanejšie.

Pri výbere ojazdených áut je ešte dôležitejší vek nádrže, tá má totiž platnosť tlakovej skúšky len desať rokov, potom sa musí vymeniť. Výnimkou je doživotná platnosť LPG nádrží od značky Dacia.

Ak už bola nádrž menená, je potrebné mať doklad k tejto nádrži, kde je napísané, o aký typ sa jedná – ak sa nebudú zapísané údaje zhodovať s realitou, budete mať problém pri následnej technickej/emisnej kontrole vozidla.

Dokumentácia prestavby na LPG je kľúčová

Táto príloha potvrdzuje zhodu systému LPG so zápisom v technickom preukaze.

„Po namontovaní zariadenia a po najazdení cca 2000 km by sa mala vykonať obhliadka celého zariadenia a prípadné doladenie. Je to dôležité najmä pri podtlakových systémoch, kde si musia počas prvých kilometrov membrány v regulátore “sadnúť”, takže je potrebné opätovne nastaviť bohatosť zmesi. Túto kontrolu a nastavenie vykonávajú montážne pracoviská zväčša bezplatne,“ uvádza na svojich webových stránkach jeden z predajcov prestavieb na LPG (zdroj).

„Každý rok alebo po najazdení 15 000 km – podľa toho, čo nastane skôr, by sa malo zariadenie skontrolovať, mala by sa preveriť jeho tesnosť a ostatné parametre. Približne každých 20 000 km by sa mali meniť aj filtre plynu,“ dodáva predajca.

Prečítajte si aj:








Pokračujte na ďalší príspevok »



Autopriemysel

Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.
  • Autosalón v Ženeve 2024 naživo

    Všetko o novej Dacii Spring: Najlacnejší elektromobil prešiel výraznými zmenami. Pre firmy má skvelú funkciu navyše

  • Očakávame, že nová Dacia Spring bude aj naďalej veľmi atraktívna pre nákupcov firemných vozových parkov. Zostáva najlacnejším elektromobilom na európskom trhu.

     Prvýkrát ponúka obojsmerné nabíjanie V2L. To môže byť zaujímavé pre firmy, ktoré potrebujú mať počas prepravy tovarov napájanú chladničku alebo iné elektrické spotrebiče. Autorom našich fotografií je Rudolf Banecký.
  • Aktualizované

    Nie je to žart: Boris Kollár bude prevádzkovať a sám šoférovať taxík, už čaká na licenciu. Témy rozhovoru so zákazníkom si určí sám

  • Znie to skoro ako vtip, lenže ním nie je. Bývalý predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozširuje svoje podnikanie o taxislužbu.

     Či už zákazníka zaujíma politika, transplantácia vlasov alebo rodičovské povinnosti, aj tieto témy môžu byť počas jazdy v taxíku prebraté.