MOTOCYKLE

Test Indian Springfield Dark Horse: Dobrodružná Amerika

Prvé dobrodružstvo sa spája už len s pochopením názvu tohto majestátneho dvojkolesového stroja. Značka Indian, ktorá vyrába motocykle už od roku 1901 a tento rok teda oslavuje 120 rokov, je jasná. Springfield je mesto v štáte Massachusetts, v ktorom sa Indiany začali vyrábať. Prosím, nemýliť si so Springfi eldom, v ktorom bývajú kreslení Simpsonovci. To získalo svoje meno podľa toho, že Springfield je najčastejšie sa vyskytujúci názov mesta v USA, takže mnohí Američania si môžu povedať, že príbehy žltých animovaných postavičiek sa odohrávajú práve v tom Springfielde, ktorý poznajú.

Matný a charizmatický

No a ako je to s tým Dark Horse, tmavým koňom? Ak sa pozriete na drvivú väčšinu cruiserov a chopprov, po našom čoprov, čiže toho, čo sa vám vynorí, keď sa povie americký motocykel, uvidíte množstvá lesknúceho sa chrómu. A práve verzia Dark Horse sa tohto chrómu zbavila a nahradila ho matnou čiernou farbou. V spojení s bielym lakovaním nášho testovacieho motocykla to vytvára veľmi zaujímavú kombináciu. Trochu menej retro, o čosi viac modernú, no stále príťažlivú. Dosť na to, aby sa za vami obzerali ľudia na chodníkoch či v autách. Zo stroja sála charizma, ktorú neprehliadnete. Skôr jej radi podľahnete. Matné sú aj dlhé výfukové rúry a motor či obloženie predného svetlometu. O tvarovaných čiernych sedadlách ani nehovoriac. Zvyšok je biely. Kapotovanie okolo hnacieho remeňa a zadného kolesa skrýva tieto technické prvky, nahrádza to však predný blatník. Ten je vysoko vykrojený, takže nezakrýva predné koleso, čo by bola škoda. Vďaka tomu vynikne jeho vzhľad s viacerými lúčmi. Keď niekedy zastanete na kávu a budete sa len tak kochať pohľadom na Indiana, padne vám predné koleso určite do oka. Rovnako tak aj jeho plynulá klesajúca línia, pričom silu zadného kolesa umocňuje dvojica kufrov. Bez zadného operadla by to bol čistokrvný bagger, my sme jeho montáž viackrát ocenili. Napríklad pri jazde, kedy výrazne zvyšovalo komfort.

Indian Springfield Dark Horse

Záujem vzbudzuje aj tvarovanie nádrže, no najmä dominantný budík, ktorý poskytuje viac informácií, ako by ste od tohto druhu motocykla očakávali. Rýchlosť ukazuje klasické ručička, informačné prekvapenia sa dejú na displeji. Meranie dvoch výletov nie je nič nezvyčajné, priemerná spotreba vždy poteší, otáčky motora urobia radosť no a sledovanie aktuálneho tlaku v pneumatikách už koketuje s nadštandardom. Zvlášť na takomto druhu motocykla.

Aby toho nebolo málo, Indian Springfi eld ponúka aj možnosť voľby spomedzi troch jazdných režimov. Tour je pokojný, skôr na výletné tempo krajinou, keď sa chcete kochať. A nemusíte byť ani pán doktor. Standard už prináša rýchlejšie reakcie, takže v meste odštartujete z križovatiek veľmi svižne. No a Sport? Ten vie už poriadne poťahať za ruky! Vďaka nemu sa stroj pod vami zmení na rýchleho aligátora kedykoľvek pripraveného vyraziť a naháňať mnohých predátorov ciest.

Indian Springfield Dark Horse

Na prvý pohľad jednoduchý rýchlomer dopĺňa informačne veľmi bohatý displej, informácie na ňom si prepínate tlačidlami na rukovätiach. Emblém indiánskeho náčelníka nájdete na viacerých miestach. kapsička na nádrži poslúži na uloženie drobností ako telefón či platobná karta, ktoré potrebujete mať poruke bez toho, aby ste si dávali dole rukavice. Doplnková opierka výrazne zvyšuje pohodlie jazdy, ak sa viete úsporne zbaliť, zvládnete s kuframi aj dlhšiu dovolenku, na ktorú Indian Springfield Dark Horse svojim pohodlným sedadlom priam vyzýva

Srdce obra

Objemom motora sa Indian Springfi eld hrdo chváli. Číslica 116 ho síce udáva v kubických palcoch (čo iné čakať od Američana, všakáno), no stačí trocha matematiky a dostávame sa k objemu 1 890 cm3. Ako tak pozerám na autá, ktoré sa k nám dostávajú na test, už len s objemom sa radí nad bežný priemer. K tomu klasické nasávanie bez turba a dostávame sa do vôd, ktoré sa pomaly vyprázdňujú a plávajú v nich už zväčša len motocykle. O výkone sa americké motocykle väčšinou veľmi nevyjadrujú. Na rozdiel od krútiaceho momentu ho nepovažujú za natoľko podstatný. No keď motor vytiahne svojich 171 Nm, veľmi rýchlo pochopíte, prečo som dal tejto časti nadpis srdce obra. Nielen pre objem, ale najmä pre krútiaci moment. Ani napriek 355 kg hmotnosti s náplňami a s jazdcom so 1XX kg nebol ani najmenší problém s dynamikou. Ak som vyššie spomínal jazdné režimy, tak rozdiel medzi nimi naozaj cítiť a nie je to len o inom nápise na displeji. Jednotka padá s jasným mechanickým zvukom a cvaknutím. O tom, že ste zaradili, nieto pochybností. Spojka potrebuje o čosi viac sily. Pri technických údajoch a konštrukcii je to úplne jasné, no nie je to nič, čo by ste nezvládli. Ja som to dal aj po premrznutí a zmoknutí. Za normálnych poveternostných podmienok to bolo bez problémov. Dvojka? Priznávam, párkrát som trafil neutrál, ale to pripisujem sebe, nie Indianovi. Oveľa viac bolo síce o čosi dlhších, ale opäť krásne mechanických preradení. So stúpajúcou rýchlosťou rastie aj prepojenie medzi jazdcom, strojom a okolím. Ak má vaše moto oblečenie veľkosť menšej plachty, ako je to v mojom prípade, pocítite tlak vzduchu. Opäť – nič vážne, približne do 110 km/h sa s tým dá krásne zabávať. Potom je to už o vašich rukách. Lebo Indian Springfield má pary na rozdávanie a diaľničné rýchlosti nie sú otázkou jeho schopností, ale vášho odhodlania.

Indian Springfield Dark Horse

Doďaleka

Skvelo fungujúci tempomat je potom už len čerešničkou na cestovateľskej torte. Jej základ tvorí veľmi príjemné odpruženie schopné pohlcovať nerovnosti slovenských ciest bez toho, aby o tom vaše kríže čokoľvek vedeli. K tomu prispieva aj plnka torty v podobe pohodlného sedadla. Absolvovať v ňom niekoľko stoviek kilometrov bárs aj za deň nie je vôbec utrpením, zvlášť ak pôjdete výletným tempom do 100 km/h. So spotrebou okolo 5 l/100km a nádržou, ktorá tvrdí, že doplniť potrebuje po približne 300km sa tak môžete vydať aj za vzdialenými cieľmi a cestou si vychutnávať okolie. Nízky posed iba 66cm nad vozovkou znamená, že motocykel si jazdcov nevyberá. Užijú si ho aj nižšie postavy. Budú mať stále blízko na zem a nohy zložia bez toho, aby sa obávali, či to nebude baletný tanec na špičkách. Pohodlné je aj zadné sedadlo, stúpačky sú však relatívne vysoko, takže si treba vyskúšať, či jeho obyvateľ nebude mať veľký uhol v kolene, čo by mohlo pri dlhších výletoch prekážať. Ak však budete cestovať sólo, niet sa čoho obávať. Len si treba nastaviť polohu brzdového pedála, aby ste ho nemali vysoko a zbytočne nenamáhali lýtko. Je to však záležitosť krátkej chvíle a viac pohodlia získate naveky. Už sa potom len zbaliť do dvoch pevných bočných kufrov a vyraziť. Poteší, že sa zamykajú bezkľúčovo, stačí stlačiť tlačidlo na nádrži. To isté platí aj o štartovaní. Kľúč potrebujete vytiahnuť iba na zamknutie riadidiel. Inak je to pohoda, kľúč stačí mať kdesi pri sebe.

Ovládateľnosť viac ako 300kg vážiacej mašiny môže vzbudzovať rešpekt, no platí to iba do momentu rozbehu. Zotrvačnosť je v tomto prípade na vašej strane a bez ohľadu na to, či som sa prepletal mestskou dopravou (ide to krásne aj s kuframi), vyberal zákruty na okreskách pod Karpatmi, prípadne manévroval pri parkovaní, vždy sme sa s Indianom veľmi rýchlo dohodli. A keď spomínam zákruty, musím vyzdvihnúť, že hliníkový rám Springfieldu je krásne tuhý. Napriek rázvoru s dĺžkou 1 701mm a nízkym posedom sa ani raz neprejavil nemiestne. To znamená, že na jeho tuhosť sa môžete spoľahnúť pri prejazde zákrutami, pri zrýchľovaní aj pri ostrom brzdení. Vlnenie, skrúcanie či akékoľvek prejavy neistoty v jeho slovníku nenájdete a to sú extra body, ktoré výrazne ovplyvňujú vaše spolužitie

Indian Springfield Dark Horse

Aj pre Európu

Nech sú už vaše predstavy o Amerike akékoľvek, Indian Springfield Dark Horse napĺňa ich dobrodružnú časť veľmi dobre. Zvláda každodenné cesty, no najlepšie sa cíti, keď s ním vyrazíte na dlhšie výlety. Vďaka mohutnému krútiacemu momentu nemusíte často radiť, ak silno zatiahnete za plyn, odmení sa viac ako veľmi svižným zrýchľovaním. Veď krútiaci moment 171 Nm má v dvojkolesovom svete iba veľmi málo konkurentov. Je len na vás, ako si ho budete užívať. Ja to vidím na zvlnenú okresku so zaujímavou scenériou. Nejaké Karpaty, Štiavnické vrchy, Nízke či Vysoké Tatry, Poloniny ako aj všetko medzi tým. A či to stihnete za víkend, alebo za týždeň, je len na vás. Indian Springfield Dark Horse vám k tomu bude s radosťou dotvárať kulisu pokojným zvukom mohutného dvojvalca pripraveného kedykoľvek splniť vaše predstavy o výkone.

Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.