Mesto je moje / Test Yamaha XMAX 300 Tech MAX

Keď sa pozriete na ostro rezaný skúter s motorom s objemom 300 cm3, preženie sa vám hlavou mnoho myšlienok.

Je veľmi pravdepodobné, že sa budú krútiť okolo jedného bodu. Vyraziť s ním do mesta a zabudnúť na problémy dopravy.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 7/2023
Vydané  Text:  Martin Šebesta

Presne o tom je nová generácia európskeho predajného hitu japonského výrobcu. Yamaha dokonca vyvíja skúter XMAX doma v Japonsku a odtiaľ putuje na svetové trhy. Jeho najnovšia generácia sa zameriava na publikum, ktoré hľadá športovo orientovaný stroj nielen výkonom, ale aj výzorom. Len sa pozrite na predné LED svetlomety.

To, že ide o XMAX pochopíte z ich tvaru na prvý pohľad. Rovnako sa tento motív opakuje aj vzadu. Inak, LED technológiu využívajú všetky osvetľovacie zdroje.

Z hľadiska ergonómie ťažko čokoľvek vytýkať. Konštruktéri predĺžili časť pre vodiča a zmenili jej tvarovanie, takže pri jazde sa môžete podľa potreby dobre pohybovať a ani na dlhšej trase nebudete mať pocit, že by vás niečo malo omínať.

Priestor pod sedadlom? Je to skúter, takže tam je. V závislosti od veľkosti do neho dáte dve prilby, alebo menší nákup, taška s počítačom sa tam zmestí tiež.

Technologické radosti

Zatváracie odkladacie priestory nájdete aj v prednej stene, jeden z nich dokonca aj s USB konektorom. Verzia Tech MAX, na ktorej sme jazdili, dopĺňa technologickú výbavu o dva displeje.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Väčší má 4,2-palcovú uhlopriečku s TFT technológiou, informácie si prepínate pomocou ľahko pochopiteľných ovládačov na ľavej rukoväti a okrem všetkých možných údajov vám zobrazí aj mapu navigácie. Už si len stiahnuť do telefónu aplikáciu a môžete si z domu meniť aj niektoré nastavenia, prípadne si pozerať údaje z jazdy. A vkladať do navigácie ciele cesty.

Potom sa už len spojíte so skútrom, ten si s telefónom vymení podstatné informácie a idete podľa inštrukcií. Vynikajúco vymyslené, funkčné a pokiaľ jazdíte na neznáme miesta, tak aj nápomocné. A to stále zostáva k dispozícii menší 3,2-palcový LCD displej na zobrazenie aktuálnej rýchlosti, či stavu paliva. Ľudia rozvážajúci jedlo určite ocenia.

Inzercia

Inzercia

Rovnako tak aj bezkľúčové štartovanie. Stačí, aby ste mali kľúč niekde vo vrecku a všetko ostatné sa už udeje samo. Vy už len otočíte ovládač, prebudíte k životu jeden valec a idete.

Viacero osobností

Aj so 190 cm sa dalo na skútri jazdiť celkom príjemne, najmä v meste. Reakcie na plyn prichádzajú rýchlo, takže vyštartovať z križovatky na čele všetkých zúčastnených nie je problém a keď sa budete prepletať kolónou áut, oceníte aj to, že konštruktéri umiestnili smerovky dostatočne vysoko, takže je výrazne väčšia šanca, že vodiči, ktorí sa pozerajú do spätných zrkadiel, ich aj uvidia. V závislosti od vašich rozmerov si môžete nohy uložiť buď na podlahu, alebo si ich jemne zdvihnúť a oprieť na šikmú plochu prednej steny.

Ak som spomínal viacero osobností, tak ide o to, že okrem množstva doplnkov sú k dispozícii aj tri súpravy pre rôzne účely. S nižším čelným štítom pre športovejšie duše, s vysokým štítom, aby ste dostali v meste lepšiu ochranu, ako aj s vyhrievanými rukoväťami a krycou plachtou pre tých, ktorí nepoznajú zlé počasie. Najkrajšie na tom je, že všetky prvky výbavy môžete navzájom kombinovať, takže výsledný skúter bude dokonale vyhovovať vaším potrebám. Ľudia z Yamahy nám povedali, že XMAX 300 konštruovali tak, aby sa na ňom dobre jazdilo ľuďom s výškou od 160 do 190 cm, čo je veľmi široké rozpätie a pokrýva väčšinu aj európskej populácie.

Vždy vpredu

Jazdiť so skútrom Yamaha XMAX 300 Tech MAX po meste je niečo, čo si chcete vyskúšať. A je dosť možné, že potom už z neho nezosadnete. Dopravné zápchy? Veľmi rýchlo zabudnete, že nejaké sú a nastavíte si budík o pol hodiny neskôr. Motor reaguje na plyn veľmi svižne a podvozok vás pustí do náklonov, ktoré by ste od skútra nečakali. Brzdy konštruktéri zámerne nastavili tak, aby ste ich museli stlačiť o čosi viac. Aspoň máte väčší priestor na dávkovanie brzdnej sily a táto disciplína ide skútru vynikajúco. Ak sa zvyknete, že ste stále vpredu, tak si budete chcieť udržať túto pozíciu aj mimo miest. Yamaha vám to umožní. Na okreskách bez problémov a má dosť pary aj na to, aby ste držali tempo aj na diaľnici. A nemusí to byť iba v predpísaných hraniciach.

Yamaha XMAX 300 Tech MAX pokryje vaše dopravné potreby v meste aj mimo neho. Vďaka tomuto skútru spoznáte nové možnosti mobility a s pomocou širokej ponuky príslušenstva zrazu zistíte, že je iba málo dní v roku, keď s ním naozaj nemôžete vyraziť na cesty. Je to niečo ako japonský bojovník, ktorý pre splnenie príkazu spraví všetko.

 

Technické údaje Yamaha XMAX 300 Tech MAX
Motor R1, 292 cm3
Výkon 20,6 kW (28 k) pri 7 250 ot./min.
Krútiaci moment 29 Nm pri 5 750 ot./min.
Pohon zadného kolesa variátor
Pneumatiky predná; zadná 120/70-15; 140/70-14
Objem nádrže 13,2 l
Pohotovostná hmotnosť 183 kg
Cena od 7 090 €

 


Zdroje:  auto motor a šport č.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.