Rýchlejšie, plynulejšie, komfortnejšie: Pre koho je ale sekvenčné radenie?
Sekvenčné radenie prináša vodičom spojenie komfortu automatu a kontroly manuálu, ideálne pre každodenné jazdenie aj športovú dynamiku.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Nie je manuál ako manuál a ani automat ako automat. Medzi týmito dvoma svetmi existuje čosi, čo si z každého berie to lepšie – rýchlosť, jednoduchosť, kontrolu. Volá sa to sekvenčné radenie. Možno ste o ňom počuli, možno ste ho zažili – a možno si myslíte, že vás to nezaujíma. Ale… Táto technológia, pôvodne vyvinutá pre pretekárske špeciály, si dnes nachádza cestu aj do áut, ktoré stretnete napríklad aj na semafore, aj keď ide zväčša o upravené kúsky alebo naozaj drahé autá. Sekvenčné radenie je niečo ako zlatá stredná cesta medzi manuálom a automatom. Len bez stresu zo spojky, ale s možnosťou si pekne radiť podľa seba. Ide sa pekne postupne, ako vo výcvikovom tábore. Jedno tlačidlo, jeden klik, jeden stupeň. Nič viac, nič menej.
Ako to vlastne funguje?
Pri sekvenčnom radení sa prevody menia lineárne – hore alebo dolu, vždy krok po kroku. Môžete to ovládať páčkami za volantom ako vo Formule 1, alebo jednoduchou radiacou pákou, ktorú stačí šťuchnúť dopredu či dozadu. A čo je najlepšie? Spojku rieši elektronika. Vy len jazdíte.
Existujú dva základné typy sekvenčných prevodoviek:
-
Manuálne – typické pre motocykle alebo ostré športiaky. Spojkový pedál? Nie je treba. Vy si len vyberiete prevod a stroj to zvládne za vás.
-
Automatické – tu už elektronika šéfuje úplne. Auto si radí samo podľa rýchlosti, otáčok a nálady vašej nohy na plyne. Vy sa len veziete. Ale ak chcete, prepnete na manuálny režim a idete podľa seba.
A potom je tu špeciálna liga pretekárov, kde sekvenčné radenie ukazuje, čo v ňom naozaj je. Kratší reakčný čas, žiadne zaváhanie, žiadne prerušenie výkonu – len čistá rýchlosť. Nie nadarmo ho používajú monoposty F1 alebo rely špeciály.
Ale nemusíte byť Hamilton, aby ste z tejto technológie niečo mali. Sekvenčné radenie má svoje výhody aj v bežnej premávke:
-
Pohodlie: žiadne šaškovanie so spojkou v zápche
-
Rýchlosť: radenie je rýchlejšie než v klasickom manuáli
-
Menej opotrebenia: plynulejšie radenie = menej bolesti pre motor
-
Zábava: áno, ešte stále si môžete poradiť sami, bez toho, aby ste museli mať vysokú školu mechaniky

Sekvenčná prevodovka pre Nissan Skyline R32 / R33 GT-R.
A nevýhody? Aj s tými treba počítať:
-
Cena: takéto prevodovky nie sú najlacnejšie, ani na kúpu, ani na servis
-
Menej pocitu: pre niekoho môže byť strata úplnej kontroly nad spojkou mínusom
-
Drahšie opravy: keď sa niečo pokazí, nie je to ako vymeniť lanko spojky na Felicii
Doba sa mení. Kým kedysi bola prevodovka buď manuálna alebo automatická a všetci sme mali jasné názory, dnes je to celé zložitejšie – a zároveň oveľa zábavnejšie. Sekvenčné radenie je dôkazom, že sa dá spojiť športový duch so zdravým rozumom, a že jazda môže byť zároveň jednoduchá aj vzrušujúca.