Aktuality, Odporúčané
Toto sú ďalšie 4 spaľovacie modely áut, ktoré v roku 2026 zmiznú z európskych showroomov
Pred nejakým časom sme priniesli článok Tieto modely áut neprežijú do roku 2026. Ktoré úplne skončia? a teraz prinášame jeho voľné pokračovanie. V budúcom roku budú z výroby vyradené modely, ktoré formovali trh v poslednom desaťročí: od prémiového mestského auta Audi A1 cez kompaktný crossover Audi Q2 , roadster BMW Z4 až po historický taliansky kompaktný Fiat Tipo . Tento rozmanitý zoznam ukazuje, ako sa zjednodušenie modelových radov týka aj populárnych segmentov a modelov, ktoré dosiahli adekvátne predajné čísla.
Za týmito rozhodnutiami nie je žiadna improvizácia: výrobcovia presmerovávajú investície a priority smerom k elektrifikovaným platformám, čím znižujú počet modelov, ktoré nemožno efektívne aktualizovať tak, aby spĺňali nové emisné predpisy alebo požiadavky súčasnej ekomobility. Za mňa vynikajú 4 modely áut, ktoré dostali neslávne potvrdenie o ukončení výroby.
Audi A1
Malé prémiové auto so štyrmi kruhmi na kapote ukončí svoju kariéru bez priameho nástupcu. Napriek tomu, že sa v Európe dobre predávalo, segment mestských áut sa ukázal ako príliš drahý na elektrifikáciu a Audi sa rozhodlo zamerať svoje investície na väčšie a ziskovejšie modely.
Audi Q2
Kompaktný crossover uvedený na trh v roku 2016 tiež postupne vyraďujú. Toto rozhodnutie je spôsobené prekrývaním modelového radu: nové elektrifikované modely prevezmú úlohu, ktorú uvoľnil model Q2, a nahradia verzie so spaľovacím motorom, ktoré už nie sú v súlade s budúcimi stratégiami značky.

4 spaľovacie modely áut ktoré skončia do roku 2026 – BMW Z4. Foto: autor
BMW Z4
Bavorský roadster, symbol jazdy s otvorenou strechou, sa prestane vyrábať v polovici roka 2026. Na trhu, kde dvojmiestne športové autá predstavujú čoraz užšiu medzeru na trhu, BMW uprednostňuje sústredenie zdrojov na nové elektrické projekty a modulárne platformy. Viac o živote a konci BMW Z4 si môžete prečítať v našom článku.
Fiat Tipo
Taliansky kompaktný automobil je napriek silnému uvedeniu na trh v roku 2015 a solídnym predajom v priebehu rokov odsúdený na trvalý zánik. Jeho platforma so spaľovacím motorom už nie je v rámci súčasného regulačného rámca udržateľná a necháva priestor pre nové, modernejšie a prierezovejšie projekty v rámci modelového radu Fiat.
Štyri rôzne rozlúčky, ktoré spolu odrážajú rovnaký trend: menej modelov, vyššia technologická kvalita a cielené investície.
Prečo bude rok 2026 kľúčovým pre európske sortimenty
Snaha o elektrifikáciu nie je jediným dôvodom pre znižovanie počtu modelov. Existuje aj hlbšia dynamika v priemysle a obchode. Modernizácia spaľovacích motorov na normy Euro 7, integrácia pokročilých systémov pomoci pri jazde autom (ADAS) a obnova platforiem spôsobujú, že držanie niektorých modelov pri živote je príliš drahé. Ziskové marže sú kľúčové: mestské autá, kompaktné sedany a športové autá už nedokážu generovať dostatočné objemy na to, aby obhájili svoj vývoj.
Výrobcovia sa preto rozhodujú redukovať to, čo nie je ekonomicky udržateľné. Zdieľané elektrifikované platformy predstavujú budúcnosť: menej variantov, stabilnejšie náklady, vyššia efektivita výroby.

4 spaľovacie modely áut ktoré skončia do roku 2026 – Fiat TIpo. Foto: Autor
Čo to znamená pre tých, ktorí tieto modely áut vlastnia alebo si ich chcú kúpiť
Keď sa modely áut prestanú vyrábať, pre ich potencionálneho majiteľa to nikdy nie je zlá správa. Na diely, asistenciu a údržbu sa vzťahuje záruka po mnoho rokov a zostatková hodnota často zostáva stabilná vďaka dobrej dostupnosti na trhu s ojazdenými vozidlami.
Pre mnohé rodiny a tých, ktorí hľadajú spoľahlivé auto bez toho, aby míňali veľa peňazí, by sa modely, ktoré vyjdú na trh v roku 2026, mohli stať príležitosťou. Prečo? lebo zľavy na konci životnosti, okamžitá dostupnosť a nižšie nadobúdacie náklady ako u mnohých základných elektrických vozidiel. Na druhej strane, hodnota športových áut ako BMW Z4 by v priebehu rokov mohla teoreticky skutočne vzrásť a stať sa vyhľadávanými modelmi medzi nadšencami.
Sektor sa bráni
Zníženie produktového sortimentu neznamená vzdanie sa, ale skôr reorganizáciu. Výrobcovia automobilov bránia svoju priemyselnú udržateľnosť investovaním do skutočne budúcich technológií: elektrických, pokročilých hybridných pohonov, palubného softvéru a digitálnych platforiem. Rok 2026 bude rokom prechodu: nie konca spaľovacích motorov, ale konca nového spôsobu pôvodného navrhovania a distribúcie automobilov. Novej fázy, racionálnejšej, technologickejšej a orientovanej na budúcnosť. A až mi je z toho do plaču…
Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.













