Je to vtip? Audi investuje do vývoja naftového motora, ktorý údajne zničí turbodieru

Audi prekvapuje! Investuje do vývoja naftového motora V6 TDI s e-kompresorom, ktorý sľubuje okamžitý záťah ako elektromobil. Že by diesel opäť ožil?

Správa o tom, že renomovaný automobilový výrobca v dnešnej ére intenzívneho tlaku na elektrifikáciu investuje do vývoja naftového motora, je udalosťou hodnou pozdvihnutia obočia. Je to taká rarita, akoby ste v digitálnom veku objavili v obchode novú audiokazetu. Všetci ostatní sa totiž od technológie spaľujúcej naftu postupne odkláňajú, s výhľadom na čisto batériovú budúcnosť. Napriek tomu, ako osoba, ktorá rozumie nárokom trhu, nemôžem nevidieť realitu.

V segmente veľkých SUV, robustných limuzín a dlhých diaľničných presunov zostávajú naftiaky nenahraditeľným pilierom. Je to pragmatizmus, nie sentiment, ktorý diktuje ich pretrvanie. Pre zákazníkov, ktorí trávia v aute polovicu svojho života a potrebujú krútiaci moment, dojazd a efektivitu, je nafta stále tou najzmysluplnejšou voľbou. A tu vstupuje na scénu Audi. Prečo by dnes Audi investovalo do vývoja naftového motora, namiesto toho, aby všetok rozpočet nalialo do batérií? Pretože nafta, keď je správne urobená, stále ponúka neprekonateľnú kombináciu sily a úspornosti.

Audi prekvapuje! Investuje do vývoja naftového motora V6 TDI s e-kompresorom, ktorý sľubuje okamžitý záťah ako elektromobil. Že by diesel opäť ožil?

Elektrický dotyk, ktorý odstránil turbodieru

Nemecká značka nedávno s hrdosťou oznámila príchod novej generácie motora V6 TDI, a s ňou aj sľub, ktorý v radoch motorových nadšencov rezonuje ako zvon – eliminácia turbodiery. Pre ľudí, ktorí si cenia plynulý a okamžitý záťah, je toto prísľub hodný pozornosti. Turbodiesel bez oneskorenia? To znie neuveriteľne, ale Audi tvrdí, že tento inžiniersky rébus vyriešilo za pomoci elektricky poháňaného kompresora (E-kompresor). A viete čo? Charakteristika dodávky výkonu má skutočne pripomínať správanie elektromotorov. A to je tvrdenie, ktoré už samo o sebe dvíha latku očakávaní do závratnej výšky.

Nové srdce ponúka zaujímavé špecifikácie, má výkon 220 kW (299 koní) a krútiaci moment 580 Newtonmetrov. Nejde teda o žiadne úsporné tintítko, ale o motor pripravený dynamicky poháňať modely ako Audi Q5 a Audi A6. Ukazuje sa, že zmysluplná investícia do vývoja naftového motora sa premieta do konkrétnych, dostatočne výkonných čísel.

Audi prekvapuje! Investuje do vývoja naftového motora V6 TDI s e-kompresorom, ktorý sľubuje okamžitý záťah ako elektromobil. Že by diesel opäť ožil?

Technické riešenie, ktoré Audi nasadilo, nie je len kozmetickou úpravou, ale sofistikovaným prídavkom k tradičnému preplňovaniu. Klasické turbodúchadlo má svoju Achillovu pätu pri nízkych otáčkach, kedy nie je k dispozícii dostatok energie na jeho rýchle roztočenie – to je ten notoricky známy „turbolag“.

Nový elektricky poháňaný kompresor je umiestnený strategicky za konvenčným turbodúchadlom v sacom trakte. A tu prichádza tá kľúčová inovácia. Keď vodič neočakávane a s plnou vervou stlačí plynový pedál pri nízkych otáčkach, systém presmeruje nasávaný vzduch do E-kompresora. Tento malý, elektrický hrdina okamžite začne pracovať, nezávisle od dostupného objemu výfukových plynov. Pred vstupom do spaľovacej komory je vzduch dodatočne stlačený, pričom maximálny predplniaci tlak dosahuje impozantných 3,6 baru. Vďaka cielenému prístupu Audi investuje do vývoja naftového motora tak, aby prekonalo jeho dlhoročné nedostatky.

Audi prekvapuje! Investuje do vývoja naftového motora V6 TDI s e-kompresorom, ktorý sľubuje okamžitý záťah ako elektromobil. Že by diesel opäť ožil?

Krátke, ale efektívne zásahy

Dojímavá je rýchlosť, s akou celý proces prebieha. Samotná automobilka uvádza, že počas prvých zhruba 2,5 sekundy akcelerácie vozidlo prejde značnú vzdialenosť, a práve v tomto kritickom intervale sa odohráva celá tá technická mágia. Elektrický kompresor pritom spolupracuje s remeňovým generátorom-štartérom (RSG), ktorý asistuje pri zvyšovaní otáčok. Tým, že generátor pohonu prenáša prvý, takmer okamžitý impulz krútiaceho momentu priamo na kolesá, zatiaľ čo E-kompresor zvyšuje plniaci tlak, dochádza k synergickému efektu. Výsledkom je akcelerácia, ktorá nemá v tradičných turbodieseloch obdobu.

My sme samozrejme radi, že Audi investuje do vývoja naftového motora a hľadá riešenia pre zákazníkov s vysokými nárokmi na výkon aj efektivitu. A hoci hovoríme o výkone takmer 300 koní, pohľad do technického preukazu vyčarí úsmev aj na tvári ekonóma. Udávaná kombinovaná spotreba paliva v Audi A6 sa pohybuje v rozmedzí 5,3 až 6,1 litra na 100 kilometrov.

Audi prekvapuje! Investuje do vývoja naftového motora V6 TDI s e-kompresorom, ktorý sľubuje okamžitý záťah ako elektromobil. Že by diesel opäť ožil?

Vo výsledku teda nevidíme len nový naftový motor, ale skôr technologický manifest, ktorý elegantne ukazuje, že dieselová technológia má stále potenciál na inováciu. Audi investuje do vývoja naftového motora s cieľom ponúknuť naftový pohon, ktorý je vďaka elektrickému dopingu konkurencieschopný aj v porovnaní s nastupujúcou elektrickou generáciou. Veľmi múdre, toto riešenie si určite nájde svojich fanúšikov.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!