Meškania vlakov zostanú, nič sa nezlepší. Tvrdé priznanie šéfky železníc pobúrilo ľudí
Vedeli ste, že meškania vlakov v Nemecku lámu negatívne rekordy? Situácia sa dá prirovnať ku Slovensku, ktoré na tom veru nie je oveľa lepšie. Hlavným problémom sú roky zanedbanej infraštruktúry.
Presnosť nemeckých diaľkových vlakov dosiahla v októbri nové dno. Len 51,5 % spojov prišlo do cieľa s meškaním menším ako šesť minút. Nová šéfka Deutsche Bahn Evelyn Palla pritom otvorene hovorí, že rýchlu zmenu nemožno očakávať, čím nahnevala množstvo cestujúcich. Situácia sa však podľa nej v súčasnosti nezlepší, a to najmä pre extrémne množstvo stavebných prác prebiehajúcich naprieč celou krajinou.
V roku 2025 prebiehajú v Nemecku práce na 26 tisíc železničných stavbách. Toto číslo medziročne narástlo o päťtisíc. Palla upozorňuje, že železničná infraštruktúra starne rýchlejšie, ako sa čakalo. Zlyhávajú výhybky, k slovu sa „hlásia“ staré koľaje, zastarané zabezpečovacie zariadenia aj elektrické vedenia.
Pripravte sa na meškania vlakov aj v budúcom roku
V roku 2026 bude cieľom Nemcov aspoň zastaviť prepad a stabilizovať spoľahlivosť železničnej siete, aby sa meškania vlakov nezhoršili ešte viac. A čo Slovensko? Problémy máme veľmi podobné, ak nie ešte horšie. Slovenské železnice sú dlhodobo v zlej situácii. Meškania vlakov sú pre mnohých neoddeliteľnou (a nechcenou) súčasťou cestovania. Navyše, vlakové spoje jazdia na mnohých tratiach neprijateľne pomalou rýchlosťou.
Dôvody sú pritom takmer rovnaké ako v Nemecku. Roky podfinancovaná a zanedbaná železničná infraštruktúra si nedokáže poradiť s požiadavkami modernej doby.
Slovensko postupuje pri modernizácii železničných tratí veľmi pomaly. Pri zavádzaní moderného zabezpečovacieho systému ETCS nás kompletne predbehlo susedné Česko. Ukázalo sa to aj na príklade nedávnej zrážky vlakov pri Bratislave, ktorej by sa dalo pravdepodobne zabrániť, ak by boli obe súpravy vybavené ETCS. Pri tomto konkrétnom probléme však treba vinu hľadať u štátneho dopravcu ZSSK, nie správcu infraštruktúry ŽSR.
Cestujúci zatiaľ trpia
Zatiaľ čo nemecká železnica má aspoň nádej na dlhodobú zmenu po dokončení stavebných prác, na Slovensku potrvá dlhé roky, kým sa podarí železnice obnoviť a vrátiť do akceptovateľného stavu. Či sa tak stane, nevieme.
S istotou však môžeme povedať, že bez masívnych investícií sa rýchlosť, spoľahlivosť ani komfort vlakovej dopravy u nás nezlepšia. Aj meškania vlakov pôsobia v kontexte nedávnych železničných nehôd ako menej podstatný problém. Železnica musí totiž v prvom rade zostať bezpečná, aby ako verejná doprava tvorila skutočnú alternatívu voči autám.
Aj na Slovensku by sme preto potrebovali podobnú intenzitu obnovy železničnej infraštruktúry ako v Nemecku. Napriek niektorým zmenám správnym smerom zostáva u nás celkové tempo nedostatočné. Investičný dlh na železnici je príliš veľký.
Zdroj: N-TV



















