Prvá jazda
Prvá jazda Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC: Najväčší medzigeneračný skok v komforte
Boj o titul najlepšieho elektrického sedanu s dojazdom cez 700 kilometrov sa začína vyostrovať. Po silných menách ako Audi A6 Sportback e-tron a DS N°8 prichádza na scénu Mercedes-Benz CLA tretej generácie – štýlové štvordverový kupé, ktoré sa rozhodlo dokázať, že elektrina a elegancia môžu kráčať ruka v ruke. A nielen to. Mercedes si trúfa aj na konkurenta, ktorý doteraz určoval tempo – Teslu Model 3.
Elegantný hráč s technikou budúcnosti
Nová CLA už nie je len „malý Mercedes“ s výraznými svetlami. Tentoraz ide o elektrické auto, ktoré stavia na technológii, akú značka doteraz v sériovej výrobe nepoužila. Základom je nová platforma MMA (Mercedes-Benz Modular Architecture), navrhnutá výhradne pre elektromobily. Výsledkom je dojazd až 709 kilometrov podľa WLTP. Mercedes to však dosiahol elegantne – precíznou aerodynamikou s koeficientom odporu len Cx 0,21, optimalizovanou karosériou a – pozor – dvojstupňovou prevodovkou. Tá je medzi elektromobilmi stále raritou, no v CLA pomáha motoru efektívnejšie využívať výkon aj pri vyšších rýchlostiach. Mercedes už ale myslí aj na praktickosť v elektrickom svete. Preto CLA prichádza ako prvý elektrický Mercedes s 800V architektúrou. Pre vodiča to znamená ultrarýchle nabíjanie. Z 10 na 80 percent to zvládne za približne 15 minút, čo je tak akurát čas na kávu a krátku pauzu na diaľnici.
CLA sa na cestách správa presne tak, ako vyzerá – pokojne, sebavedomo a s dávkou noblesy. Elektrický pohon ponúka okamžitý záťah, no nie agresívny, skôr civilizovaný. Jazda je tichá, odpruženie zvláda slovenské cesty s prekvapivou gráciou a aj keď vozidlo pôsobí futuristicky, stále v ňom cítiť „staronový“ Mercedes – taký, ktorý vie, že luxus je aj o pokoji, nie len o výkone. A samozrejme, komfort má aj svoju cenu. Mercedes sa nebojí mieriť vysoko – nielen dojazdom, ale aj cenovkou. No vzhľadom na techniku, výbavu a kvalitu spracovania, CLA už len nie je o imidži. Tentoraz ponúka aj reálne argumenty, ktoré ho posúvajú bližšie k Tesle.
Ešte predtým, než sa ponorím do čísel o dojazde a technológiách, stojí za zmienku, že nové elektrické CLA už si môžete objednať. K dispozícii budú dve verzie – CLA 250+ s výkonom 272 koní a CLA 350 4Matic, ktorá pridáva pohon všetkých kolies a výkon 354 koní. A tým sa to nekončí. V roku 2026 pribudne aj mild-hybridná alternatíva – benzínový štvorvalec 1,5 litra so 48V systémom, dostupný v troch výkonoch: 136, 163 a 190 koní. Pre tých, ktorí sa ešte celkom neodvážili skočiť do elektriny, je to elegantný kompromis.
Nová generácia, známy postoj
Na prvý pohľad CLA 2025 jasne nadväzuje na svojho predchodcu. Silueta zostala elegantne nízka, typická pre štvordverové kupé, no s miernou úpravou v prospech priestoru a aerodynamiky. Zmizla tá typická „prisadnutá“ zadná časť, ktorá bola poznávacím znamením prvej generácie z roku 2013. Teraz je CLA dlhšie o tri centimetre a meria 4,72 metra – teda presne toľko, ako jeho najväčší rival, Tesla Model 3. Mercedes a Tesla tak stoja zoči-voči, nielen výkonom, ale aj rozmermi. Ak by ste chceli niečo vizuálne odlíšiteľné, oba modely spája ešte jeden detail – dvere bez rámov okien. Ale v konečnom dôsledku tu nejde len o dizajn. CLA prichádza ako európska odpoveď na americkú efektivitu, a už na papieri je jasné, že nemecký elektromobil má v rukáve viac než len peknú siluetu.
Mercedes našťastie nestavil na žiadne polovičaté riešenia, obe verzie elektrického CLA dostali poriadnu dávku energie – batériu s čistou kapacitou 85 kWh. Ide o akumulátor novej generácie typu NMC, ktorý sa podľa značky pýši o 20 % vyššou energetickou hustotou. Inými slovami máte viac kilometrov z rovnakej veľkosti batérie, a to vďaka šikovnej kombinácii oxidov kremíka a grafitu v anóde. V praxi to znamená, že verzia CLA 250+ zvládne podľa metodiky WLTP až 791 km – teda viac než Tesla Model 3 Long Range s pohonom zadných kolies (702 km). A ak siahneme po silnejšej CLA 350 4Matic s dvoma elektromotormi, ani tu sa netreba báť častého hľadania nabíjačky. Dojazd 709 km je naozaj úctyhodný, obzvlášť keď vezmem do úvahy, že ide o auto s pohonom všetkých kolies.
Samozrejmosťou je integrovaná AC nabíjačka s výkonom 11 kW, čo je dnes v segmente zlatý štandard. O efektivitu sa stará aj tepelné čerpadlo vzduch–vzduch, ktoré dokáže vyťažiť zvyškové teplo nielen z elektrického pohonu, ale aj z batérie a dokonca z okolitého vzduchu. Keď teda budete v zime sedieť v príjemne vyhriatom interiéri, vedzte, že CLA využíva energiu maximálne rozumne – bez zbytočného plytvania. Mercedes sa jednoducho snažil, aby jazda na elektrinu pôsobila čo najviac „normálne“. A podľa papierových parametrov to vyzerá tak, že sa mu to celkom podarilo.
CLA si už od prvej generácie budoval povesť malého športovca – s nízkym posedom, presným riadením a kokpitom, ktorý vodiča doslova obklopí. A aj keď dnes jazdí na elektrinu, jeho DNA sa nestratila. V najnovšej verzii EQ vás uvíta kabína, ktorá pôsobí rovnako dynamicky ako kedysi, len akosi… civilizovanejšie. Sedíte nízko, volant máte takmer kolmo pred sebou a vysoká stredová konzola vám dáva pocit, že auto je tu len pre vás. Celá atmosféra je však oveľa „digitálnejšia“. Všetko svieti, reaguje a komunikuje, ale nie otravne, ale elegantne.
O tvar palubnej dosky sa nebudem príliš hádať – všetky prvky takmer úplne zmizli. Celú šírku prednej časti totiž pokrýva rad troch obrazoviek systému MBUX Superscreen (v rámci príplatkovej výbavy). Ak sa rozhodnete neinvestovať, pravá obrazovka smerujúca k spolujazdcovi je nahradená plastovým krytom s decentnou „hviezdičkovou“ grafikou. Nové rozloženie zrušilo stredné vetracie otvory v tvare turbíny, ktoré boli doteraz charakteristické pre triedu A a predchádzajúcu CLA. Našťastie, dva vetráky na koncoch palubnej dosky zostali, takže aspoň časť tradičnej estetiky prežila.
Volant si stále zakladá na dotykových tlačidlách, ktoré sú , úprimne, občas príliš citlivé. Najmä počas jazdy dokážu vodiča potrápiť, keď namiesto nastavenia hlasitosti aktivujete tempomat alebo inú funkciu. Pokiaľ ide o vnímanú kvalitu interiéru, CLA dokáže zaujať grafikou obrazoviek a prepracovanou digitálnou atmosférou. Na druhej strane, niektoré kompromisy kvôli úspore nákladov sú zrejmé. Centrálne vetracie otvory pod obrazovkou pôsobia celkom krehko, spodná časť palubnej dosky je z tvrdých plastov a pôsobí menej prémiovo. Nie je to katastrofa, skôr jemný signál, že Mercedes sa snaží nájsť balans medzi technológiou, dizajnom a nákladmi – a nie vždy to dopadne dokonale. Ani hlučné zatváranie dverí mi nebolo príliš pochuti, ale opäť, sú to iba detaily, na ktorej sa bežný koncový užívateľ zrejme nezameria.
Digitálny svet
Nový CLA prichádza s MBUX vo štvrtej generácii, teraz bežiacim na operačnom systéme MB.OS od Mercedesu. Systém integruje niekoľko prvkov umelej inteligencie (AI), vrátane technológií od Microsoftu a Googlu. V praxi to znamená, že virtuálny asistent by mal zvládnuť aj zložitejšie dialógy s cestujúcimi, lepšie sa učí z vašich zvykov a vie ponúknuť sofistikovanejší plán trás v službe Mapy Google. Malá lahôdka pre technologických nadšencov je, že v budúcnosti budú Mapy Google brať do úvahy aj predpovede vetra, aby sa ešte presnejšie odporúčalo, kde a kedy nabíjať. Takže keď vietor fúka proti vám, systém vám to vypočíta – ideálne pre tých, ktorí chcú maximálnu efektivitu bez driny pri odhadovaní spotreby.
Všetky informačno-zábavné funkcie sa prenášajú na dve hlavné obrazovky. Pred vodičom sa nachádza 10,25-palcový prístrojový panel, ktorý zobrazuje rýchlosť, dojazd a všetky základné údaje. Centrálna 14-palcová dotyková obrazovka slúži ako ovládacia veža vozidla – tu nastavujete multimédiá, navigáciu a všetky ostatné funkcionality. Ergonómia je takmer úplne digitálna, čo má svoje výhody, ale nie je to úplne intuitívne – niekedy sa musíte pohybovať prstom tam a späť viac, než by ste si priali.
Tretia 14-palcová obrazovka, umiestnená pred spolujazdcom, je súčasťou voliteľného balíka Superscreen. Táto obrazovka dokáže poskytovať informácie o prevádzke vozidla, ale aj prístup k zábavným platformám, keďže CLA je vždy pripojená online. Ale ak sa napríklad spolujazdec pozerá video, obrazovka sa automaticky vypne, keď sa pohľad vodiča presunie na obrazovku. Takže ani pri sledovaní filmu nehrozí, že by ste omylom ignorovali cestu. Vcelku vtipné riešenie, ktoré zároveň chráni pozornosť vodiča.
S o 6 cm dlhším rázvorom ponúka tretia generácia CLA o niečo viac miesta vzadu. Pre nohy je to príjemné, no na dlhšie cesty sa stále nedá hovoriť o úplnom komforte. Vysoká podlaha núti sedieť v takej trochu nepríjemnej pozícii. Naopak, priestor nad hlavou je dostatočný pre dospelých s výškou okolo 1,80 m, a to najmä vďaka veľkej presklenej streche. Tá síce nie je otvárateľná, ale šetrí miesto a prináša do kabíny príjemné svetlo. Nie je tu síce clonka, no strecha je nepriehľadná a obmedzuje prienik tepla, takže sa nemusíte báť, že vás na parkovisku spáli slnko. Aj kufor je stále veľmi praktický – vďaka dobrej hĺbke pojme 405 litrov a sklopením trojdielnej zadnej lavice ho možno zväčšiť tak, aby sa doň zmestil aj dlhší predmet. Bonusom je predný kufor s objemom 101 litrov, ideálny na uloženie nabíjacích káblov bez toho, aby ste zaplnili zadnú časť auta.
Cena nového elektrického Mercedesu CLA
Cenový rozsah modelu CLA EQ sa pohybuje od 60 393 eur (55 719 eur za verziu 250+), exemplár z prvej jazdy už má cenovku trochu vyššie – 77 938,95 eur. Ponuka je rozdelená do troch hlavných balíkov, čo v praxi znamená, že každý záujemca si môže auto prispôsobiť do posledného detailu. V tejto cenovej kategórii má Tesla stále silný tromf. Long Range Propulsion stojí štandardne 52 990 eur s kompletnou výbavou. Na verziu CLA do 50 000 eur si záujemcovia budú musieť počkať až do konca roka 2025, kedy príde aj variant s menšou 58 kWh batériou. Uvidíme, ako sa osvedčí CLA v komplexnom domácom teste.

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!