Škandál Dieselgate bol len začiatok! Teraz čelí súdu 5 ďalších gigantov, týkať sa to môže aj vášho auta
Desať rokov po tom, čo škandál Dieselgate otriasol dôverou vo Volkswagen, sa história opakuje v oveľa väčšom meradle. Na Najvyššom súde v Londýne sa začal megaproces, ktorý môže prepísať pravidlá spotrebiteľskej spravodlivosti a odhaliť jeden z najväčších korporátnych podvodov v modernej histórii. Tentoraz na lavici obžalovaných nesedí len jeden hriešnik, ale päť automobilových gigantov: Mercedes-Benz, Ford, Renault, Nissan a Stellantis (Peugeot/Citroën).
Proti nim stojí armáda 1,6 milióna nahnevaných majiteľov áut, ktorí tvrdia, že boli cynicky oklamaní. Podľa obžaloby automobilky do svojich vozidiel inštalovali tzv. „odpojovacie zariadenia“, sofistikovaný softvér, ktorý dokázal rozpoznať, kedy sa auto nachádza v laboratórnych testovacích podmienkach a umelo znížiť emisie oxidov dusíka (NOx) tak, aby vyhovelo normám. Na ceste však autá podľa obžaloby chrlili do ovzdušia násobne viac jedovatých plynov, ako deklarovali.
Hra o miliardy a dôveru
Toto nie je len ďalší súdny spor. Je to najväčšia skupinová žaloba v dejinách anglického a waleského práva, ktorej celková hodnota sa odhaduje na 6 miliárd libier (približne 7 miliárd eur). Právnici zastupujúci poškodených označujú konanie automobiliek za „jeden z najzávažnejších prípadov porušenia firemnej dôvery v nedávnej histórii“ a tvrdia, že milióny ľudí v celej Európe bolo vystavených nebezpečným úrovniam znečistenia bez ich vedomia.
Verdikt v tomto hlavnom konaní, ktoré sa týka piatich menovaných značiek, bude mať priamy dosah na ďalších deväť automobiliek vrátane BMW, Jaguar Land Rover, Toyoty či skupiny Volkswagen, ktoré čelia podobným obvineniam a ktorých prípady sú pozastavené až do rozhodnutia v tomto pilotnom procese.
Automobilky vinu odmietajú
Všetky obvinené automobilky vinu odmietajú. Tvrdia, že ich systémy riadenia emisií boli „technicky a právne opodstatnené“ a v čase predaja spĺňali všetky platné predpisy. Argumentujú, že na rozdiel od Volkswagenu v pôvodnej kauze nepoužili žiadne nelegálne zariadenia a že akékoľvek odchýlky v emisiách sú výsledkom tzv. „tepelných okien“, ktoré sú podľa nich legálnou ochranou motora pri určitých teplotách.
Právnici žalobcov však oponujú, že tieto argumenty sú len zásterkou. Už v júli 2025 súd prinútil automobilky odtajniť stovky dokumentov, ktoré sa snažili udržať v tajnosti z dôvodu „obchodného tajomstva“. Tieto materiály, vrátane interných testov, komunikácie s regulátormi a záznamov o spolupráci medzi výrobcami, podľa právnikov obsahujú kľúčové dôkazy o úmyselnom podvádzaní.
Rozsudok, ktorý zmení všetko
Samotný proces potrvá tri mesiace, no finálny verdikt sa neočakáva skôr ako v lete 2026. Ak súd rozhodne v neprospech automobiliek, na jeseň 2026 sa začne ďalšie konanie, ktoré určí výšku odškodného pre jednotlivých majiteľov.
Pre bežných motoristov, vrátane tých na Slovensku, je tento prípad kľúčový. Nielenže môže priniesť finančnú kompenzáciu, ale predovšetkým vysiela jasný signál, že éra, v ktorej si korporácie mohli dovoliť klamať zákazníkov a beztrestne znečisťovať životné prostredie, sa možno definitívne končí. Svet sa pozerá a výsledok tohto súboja Dávida s piatimi Goliášmi ovplyvní automobilový priemysel na celé roky dopredu.
Zdroje: BBC