Automobilový priemysel v ohrození? Nemeckí výrobcovia žiadajú kontroverznú výnimku pre ekologickú oceľ

Nemeckí výrobcovia automobilov žiadajú vládu o výnimku z emisných cieľov EÚ výmenou za používanie ekologickej zelenej ocele vyrobenej v Európe. Tento kontroverzný návrh prichádza v čase, keď automobilový priemysel čelí kríze spôsobenej klesajúcim dopytom, prísnou konkurenciou a prudko rastúcimi nákladmi na výrobu. Vláda pripravuje summit, ktorý rozhodne o budúcnosti odvetvia a možných úľavách na emisných normách.

keyword: oceľ

Nemecký automobilový priemysel, dlhodobo považovaný za globálneho lídra, sa dnes nachádza v zložitej a neistej situácii. Čelí poklesu predaja, silnej konkurencii z Číny, americkým clám a náročnému prechodu na elektromobilitu. V tejto napätej atmosfére sa nemeckí výrobcovia obrátili na vládu s kontroverznou požiadavkou – získať výnimku z prísnych emisných noriem EÚ výmenou za používanie „zelenej ocele“ vyrobenej v Európe. Táto iniciatíva prichádza tesne pred kľúčovým automobilovým summitom, ktorý sa má konať 9. októbra 2025 a na ktorom sa bude diskutovať o kríze v tomto kľúčovom sektore.

Podstata návrhu a jeho ciele

Jadrom návrhu je myšlienka, že automobilky, ktoré sa zaviažu používať oceľ vyrobenú s výrazne nižšou uhlíkovou stopou, by mohli získať úľavy na celkových flotilových emisiách CO2. Zelená oceľ sa vyrába pomocou vodíka a elektriny z obnoviteľných zdrojov, na rozdiel od tradičnej výroby v uhoľných peciach.

Nemecký priemysel argumentuje, že takýto krok by umožnil spoločnostiam prispieť k ochrane klímy tým, že by sa vyhli používaniu ocele s vysokou uhlíkovou stopou z iných svetových regiónov, ako je napríklad Čína. V prvom rade by to podporilo európsky oceliarsky priemysel a posilnilo odolnosť dodávateľských reťazcov. Zároveň by to viedlo k skutočnému zníženiu emisií, keďže práve výroba materiálov tvorí významnú časť celkovej uhlíkovej stopy vozidla.

Prekážky a kritika

Napriek zdanlivo logickým argumentom sa návrh stretáva s viacerými prekážkami a kritikou. Vládne zdroje priznávajú, že rokovania sú len v počiatočnej fáze a zavedenie takéhoto systému by bolo mimoriadne komplikované. Jedným z hlavných problémov je nutnosť získať súhlas na úrovni celej EÚ, keďže akákoľvek zmena flotilových emisných cieľov by si vyžadovala súhlas všetkých členských štátov.

Ďalšou prekážkou sú vysoké náklady, pretože zelená oceľ vyrobená v Európe je v súčasnosti podstatne drahšia ako tradičná. Zdroje z priemyslu kritizujú, že povinné používanie drahšieho materiálu by mohlo postaviť spoločnosti do konkurenčnej nevýhody. Komplikovaná by bola aj kontrola dodávateľských reťazcov, ktorá by si vyžadovala nákladný a zložitý systém dohľadu na zabezpečenie, že sa skutočne používa certifikovaná zelená oceľ z Európy.

Budúcnosť je nejasná

Táto diskusia je súčasťou širšieho boja o budúcnosť európskeho automobilového priemyslu. Emisné ciele pre rok 2025 už boli zmiernené. Na jednej strane sú tu prísne ciele EÚ na znižovanie emisií, ktoré tlačia na rýchly prechod k elektromobilite. Na druhej strane automobilky čelia ekonomickej realite, spomaleniu dopytu a silnejúcemu tlaku lacnejších čínskych konkurentov.

oceľ

Environmentálne organizácie varujú, že takáto výnimka by mohla vytvoriť nebezpečný precedens a v skutočnosti oslabiť tlak na prechod k plne elektrickým vozidlám, označujúc ju za snahu vytvoriť „medzeru v zákone“. Návrh nemeckých automobiliek tak otvára zložitú debatu o tom, ako najlepšie vyvážiť environmentálne ciele, priemyselnú politiku a ekonomickú konkurencieschopnosť. Výsledok nadchádzajúceho summitu a následných rokovaniach na úrovni EÚ ukáže, či Európa nájde spoločnú reč, alebo či prevládnu národné záujmy a snaha o zmiernenie tlaku na svoj kľúčový priemyselný sektor.

Zdroje:  The Driven





Automobilovej žurnalistike sa venujem už od roku 2017. Som fanúšikom technológií a elektromobilov, no napriek tomu si myslím, že k niektorým autám poctivá strojovňa jednoducho patrí.