700 000 áut Stellantis dostane opravený filter pevných častíc. Ktoré modely boli ohrozené?
Filter pevných častíc sa opäť stáva témou, ktorá hýbe automobilovým svetom. Spolu s problémami so systémom SCR totiž vedie k jednej z najväčších zvolávacích akcií posledných rokov. Tentoraz je do nej zapojený koncern Stellantis, ktorý musí do servisov stiahnuť viac než 700 000 vozidiel. A aby toho nebolo málo, v rovnakom čase prichádza aj ďalšia zvolávacia akcia od BMW, kde sa zistili vážne poruchy štartérov, ktoré môžu viesť až k požiaru. Celkovo tak ide o viac než milión áut po celom svete, ktoré budú musieť absolvovať opravu.
Zvolávacie akcie nie sú v automobilovom priemysle ničím výnimočným, no tentoraz sú v centre pozornosti otázky emisií a bezpečnosti. Koncern Stellantis priznal, že problém môže nastať pri systéme dodatočnej úpravy výfukových plynov SCR, kde sa spolu s roztokom močoviny využíva aj filter pevných častíc. Ten je zodpovedný za zachytávanie pevných častíc vo výfukových plynoch, ktoré by inak znečisťovali ovzdušie. Ukázalo sa však, že za určitých okolností nemusí fungovať správne, pričom palubná elektronika dokonca nevyhlási poruchu.
Pre automobilky je to obrovský problém, pretože ak sa kontrolka motora nerozsvieti, vodič nemá šancu zistiť, že niečo nie je v poriadku. Takáto situácia nie je v súlade s emisnými predpismi a preto musia autá späť do servisov. Stellantis už oznámil, že problém rieši úpravou riadiacej jednotky motora (ECM), pričom modernizáciu je možné vykonať aj na diaľku cez tzv. diaľkové kódovanie. Samotný zásah trvá približne 24 minút, čo je dobrá správa pre zákazníkov, no rozsah akcie je obrovský – viac než 713 000 vozidiel.
Zasiahnuté sú modely viacerých značiek patriacich do skupiny Stellantis. U Citroënu ide o Berlingo, C3, Jumpy, C-Elysée, C3 Aircross, C4 Picasso, C5 Aircross, C4 Cactus a Spacetourer vyrobené od marca 2018 do apríla 2024. Pod značkou DS sú dotknuté modely DS3 Crossback a DS7 Crossback vyrábané v rokoch 2017 až 2022. Opel musí stiahnuť zo servisov modely Combo, Corsa, Crossland X, Grandland X, Movano, Vivaro a Zafira, ktoré vyšli z výroby medzi rokmi 2019 a 2023.
Peugeot má najširší zoznam, ktorý zahŕňa modely 301, 208, 2008, 308, 3008, 508, 5008, Boxer, Expert, Partner, Rifter a Traveller z rokov 2016 až 2021. Vo všetkých prípadoch ide o dieselové motory DV5, DW10 a DW12, ktoré využívajú filter pevných častíc v kombinácii so systémom SCR.
Hoci zatiaľ neboli zaznamenané žiadne incidenty, pri ktorých by došlo k škodám na majetku či zraneniam, automobilka zdôrazňuje, že ide o preventívne opatrenie. Filter pevných častíc je citlivou súčasťou emisnej výbavy a ak sa zistí, že elektronika nedokáže správne hlásiť jeho poruchu, je povinnosťou výrobcu konať.
Druhá časť veľkej zvolávacej akcie sa týka značky BMW. V tomto prípade nejde o emisie, ale o mechanickú poruchu štartéra. Do servisov bude musieť zamieriť približne 331 000 vozidiel vyrobených v rokoch 2015 až 2021, ktoré boli predané v Nemecku a Spojených štátoch. Ukázalo sa, že voda môže preniknúť do štartéra, čo vedie ku korózii, následne k skratu a v krajnom prípade aj k požiaru vozidla.
BMW preto odporučilo zákazníkom, aby dočasne parkovali svoje vozidlá vonku a v bezpečnej vzdialenosti od budov, kým nebude vykonaná oprava. Automobilka ponúka výmenu štartéra a batérie, pričom všetky náklady uhradí. Aj keď spoločnosť neuviedla presný odhad celkových výdavkov, ide o zásah, ktorý sa dotkne státisícov vodičov.
Zvolávacie akcie tohto rozsahu ukazujú, aká zložitá je dnešná automobilová technika. Na jednej strane tu máme sofistikované emisné systémy, kde aj drobná chyba softvéru môže spôsobiť, že filter pevných častíc prestane byť správne monitorovaný. Na strane druhej mechanické komponenty ako štartér stále predstavujú riziko, ak sa zanedbá ich ochrana pred vlhkosťou. Pre zákazníkov je dobrou správou, že výrobcovia reagujú promptne a všetky opravy sú bezplatné. Ale aj nové autá môžu mať vážne nedostatky. Preto sú rýchle výstražné služby EÚ a ďalších inštitúcií také dôležité – chránia vodičov pred možnými nehodami a zároveň nútia výrobcov udržiavať vysoké štandardy.

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!