Povinná STK raz ročne: Päť hlavných problémov, ktoré spôsobí Slovákom
Dávala by povinná STK raz ročne zmysel alebo nie? Tento rok vznikol zo strany Bruselu návrh, aby vozidlá staršie ako 10 rokov museli absolvovať technickú kontrolu každý rok. Európska únia prezentuje tento krok ako zámer, ktorý má zvýšiť bezpečnosť na cestách a znížiť počet nehôd spôsobených technickými poruchami.
Na prvý pohľad to môže znieť logicky, avšak takýto návrh má veľa nevýhod a prináša so sebou problémy, ktoré ovplyvnia slovenských motoristov. V tomto článku prinášame päť hlavných argumentov proti tomu, aby STK raz ročne začala platiť.
1. Otázny vplyv na bezpečnosť
Podľa štatistík nehodovosti, ktoré zverejnil denník Pravda, spôsobí až 49 percent dopravných nehôd nerešpektovanie povinností vodiča. Sem však spadá predovšetkým rýchlosť, nepozornosť motoristov či alkohol za volantom.
Kritici upozorňujú, že STK raz ročne by nemusela priniesť zásadné zvýšenie bezpečnosti a skôr sa treba zamerať na iné chyby motoristov ako používanie telefónu počas šoférovania či agresívnu rýchlu jazdu.
2. Zbytočná finančná záťaž pre motoristov
Majitelia starších áut bývajú často ľudia, ktorí si nemôžu dovoliť kúpu nového auta. Povinnosť absolvovať STK každý rok by pre nich znamenala dvojnásobné náklady na technickú kontrolu.
Pre domácnosti s nižšími príjmami môže byť problémom investovať desiatky eur navyše do STK. Tieto peniaze im budú chýbať inde.
3. Záťaž na stanice STK a dlhšie čakanie
Niektoré kontrolné stanice sú už dnes výrazne vyťažené. Ak by museli staršie vozidlá chodiť na STK raz ročne, dostupné kapacity by sa museli rozdeliť na väčšie množstvo áut.
To by znamenalo dlhšie čakacie doby a komplikácie aj pre vodičov áut, ktorí by v niektorých prípadoch museli cestovať na dlhšiu vzdialenosť, aby sa dostavili na technickú kontrolu v stanovenom termíne.
4. Diskriminácia starších áut
Staršie auto s vekom nad 10 rokov ešte nemusí automaticky znamenať nebezpečenstvo či zlý technický stav. Mnoho majiteľov sa o svoje autá príkladne stará. Investujú do pravidelnej údržby a záleží im na bezpečnosti svojho auta.
Zmena lehoty pre technickú kontrolu by platila univerzálne. Povinná ročná STK tak znevýhodnení staršie vozidlá len na základe veku, nie na základe ich skutočného stavu.
5. Ekologická záťaž a vyššie emisie
Zavedenie STK raz ročne by mohlo viesť k tomu, že niektorí majitelia starších áut sa rozhodnú svoje vozidlo vyradiť, aby mali pokoj a kúpia si iné. To by však znamenalo vyššiu ekologickú záťaž a viac emisií, keď skončia prevádzkyschopné autá v šrote.
Opäť pritom platí, že tí, ktorí si nové auto kvôli nedostatku peňazí dovoliť nemôžu, by dopadli najhoršie. Nemali by totiž na výber.