BYD otvoril „lunapark pre autá“. Má pieskové duny, bazén aj luxusný hotel
Automobilky dnes už nepredávajú len autá, ale aj emócie. Porsche má svoje zážitkové centrá, kde si môžete na okruhu vyskúšať, čo dokáže 911-tka alebo Cayenne. Teraz však prišiel BYD s konceptom, ktorý posúva hranice ešte ďalej. V čínskom meste Zhengzhou otvoril komplex, ktorý pripomína kombináciu testovacieho polygónu, zábavného parku a luxusného rezortu.
Autá na pieskovej dune aj v bazéne
Centrum ponúka zákazníkom možnosť otestovať si modely značiek BYD, Denza, Fang Cheng Bao a Yangwang v rôznych prostrediach. Najväčšiu pozornosť púta obrovská piesková duna, ktorá je vysoká takmer 30 metrov. Tu si môžu návštevníci vyskúšať, ako si terénne SUV poradí s výjazdom na kopce, ktoré by na prvý pohľad zvládol len poriadny off-road. Ďalšou atrakciou parku je plytký bazén, kde si môžete preveriť, ako funguje vztlak najluxusnejšieho modelu Yangwang U8. To, čo by v Európe možno vyzeralo ako riskantný experiment, je tu súčasťou programu – auto jednoducho vbehne do vody a ukáže, čo dokáže.
Samozrejme, nechýba ani klasický spevnený okruh pre testy výkonu či brzdenia. Komplex je navrhnutý tak, aby pokryl celý rad zážitkov – od športovej jazdy až po extrémny terén. K tomu sa pridáva prémiová služba a vstupenky sa pohybujú od 108 eur až po 800 eur za VIP balíček. Ten zahŕňa prístup ku všetkým modelom a atrakciám parku plus noc v päťhviezdičkovom hoteli. Čínska verzia „test drive-u“ tak pripomína skôr luxusný víkendový pobyt.
Ďalšie centrá na ceste
BYD pritom neplánuje zostať pri jednom komplexe. Už čoskoro otvorí ďalšie dve centrá – jedno v Che-fej a druhé v Šao-singu. To druhé bude ešte väčšie, s terénnym parkom rozprestierajúcim sa na ploche viac než 800 hektárov, a to v nadmorskej výške približne 500 metrov. Znie to skôr ako príprava na Dakar než ako bežný testovací polygón. Za týmto projektom však nestojí len snaha ohúriť zákazníkov. BYD chce pritiahnuť až milión používateľov ročne a zároveň rozvíjať automobilovú kultúru v Číne. Firma si dala za cieľ vyškoliť 100 profesionálnych vodičov a preto nadviazala partnerstvo s Čínskou federáciou automobilového a motocyklového športu (CAMF). Ide teda o spojenie predaja, zábavy a športu, ktoré má vytvoriť nový spôsob, ako ľudia vnímajú značku.
Čo z toho má BYD?
Takéto centrá sú odpoveďou na rastúcu konkurenciu. Čínske značky sa už neuspokoja s tým, že ponúkajú autá lacnejšie než Európania. BYD chce, aby sa s ich autami spájali emócie a prestíž. To, že zákazník si auto pred kúpou poriadne „odjazdí“ v extrémnych podmienkach, môže byť presne ten rozdiel, ktorý rozhodne o jeho voľbe. Je jasné, že v Európe či USA by takýto projekt vyvolal množstvo otázok – od bezpečnosti až po legislatívu. V Číne to však funguje a automobilka tým dáva najavo, že chce udávať trend.
Európske automobilky padajú. Západ stráca kvôli Číne pôdu pod nohami

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!