Aktualita
Lexus UX žne v Európe úspech. Prekročil hranicu 100-tisíc predaných kusov
Lexus UX je modelom japonskej automobilky v nabitom segmente C-SUV. Ide o takzvané kompaktné SUV modely. Tento segment je najpopulárnejší hlavne v Severnej Amerike, ale ani v Európe „neostal na ocot“. Model UX má veľkú konkurenciu v podobe koncernovej „sestry“ Toyota RAV 4, Honda CR-V, Volvo XC 60, Nissan Qashqai či Hyundai Tucson. Napriek tomu sa mu podarilo presadiť a pomaly, ale isto sa zaraďuje k najpredávanejším modelom C-SUV.
Od začiatku predaja model UX nenechal konkurenciu chladnú. Predovšetkým širokou škálou efektívnych pohonov, vrátane plne hybridnej (UX 250h) a elektrickej verzie (UX 300e). Tá prišla do predaja v roku 2020. Okrem motorizácie model UX vyniká aj výrazným dizajnom odkazujúcim na väčšie modely značky, vysokou kvalitou spracovania a použitými materiálmi.
Do konca septembra predaj tohto modelu v Európe prekročil hranicu 100-tisíc predaných kusov. Konkrétne 100 624 kusov. Aj na slovenskom trhu patrí UX k obľúbeným modelom. Takéto číselné hodnoty v rámci Lexusu dosahovali v minulosti modely RX, NX a IS. Podľa tlačovej správy z celkového počtu predaných vozidiel až 95 % z nich boli autá s elektrifikovaným pohonom. Tieto percentá si rozdelilo 88 311 kusov plne hybridných vozidiel a 7 137 čisto elektrických.
V tomto roku prešiel model UX najvýraznejšou modernizáciou. Okrem exteriérového faceliftu prešli zmenou motory a interiér. Vozidlo dostalo hybridný pohon 5. generácie (UX 300h) s výkonom 199 koní. Tento motor sa vyznačuje lepšou dynamikou a efektívnejšou prevádzkou. Zrýchlenie z 0 na 100 absolvuje UX 300 h za 8,1 sekundy, resp. 7,9 sekundy (pohon všetkých kolies).
Taktiež bol vylepšený pohon všetkých kolies E-FOUR a vylepšený podvozok. Kombinovaná spotreba sa pohybuje v priemere 4,6 – 4,9 l/100 km. Pre pohon všetkých kolies je udávaná 5,0 – 5,4 l/100 km. Na želanie zákazníka je možné Lexus UX dostať aj v dvojfarebnom prevedení, pri ktorom čierny lak pokrýva strechu, celú plochu od A-stĺpikov po C-stĺpiky spájajúcu koniec zadného okna s líniou zadných dverí.
Samotná výbava modelu je už bohatá, napriek tomu dostala kozmetickú úpravu. Pribudla najnovšia verzia balíka bezpečnostných a podporných systémov pre vodiča Lexus Safety System+ 3.0. V interiéri sa po novom pred vodičom nachádza digitálny prístrojový panel.
Lexus UX na Slovensku
Model je od začiatku svojho pôsobenia na našom trhu obľúbeným vozidlom v segmente C-SUV. Aktuálne sú výbavy modelu dostupné v showroomoch Lexus za výrazne znížené ceny. Podľa cenníka platného od 1. novembra 2024 cena základného model UX 300h vo verzii Elegance začína na 37 900 €. So zvýhodnením 4 500 € je „štartovacia“ cena 33 400 €.
V základnej výbave sa okrem iného nachádzajú 18-palcové zliatinové disky, vyhrievané elektricky sklápateľné spätné zrkadlá, automatické ovládanie diaľkových svetiel, dynamický radarový tempomat, prednárazový bezpečnostný systém (PCS), systém núdzového zastavenia jazdy (EDSS) a systém rozpoznávania dopravných značiek (RSA). Pre milovníkov koženého interiéru sú k dispozícii čalúnenia z jemnej kože a syntetickej kože Tahara.
Kvapalina do ostrekovačov: Najčastejšie chyby, ktoré robíme v zime

Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.
Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk