Test Nissan Micra 1.0L 71k: Malé veľké prekvapenie
Nissan Micra má svoje nespochybniteľné klady, najmä v interiéri a dizajne karosérie. Litrový atmosférický motor má síce svoje nedostatky, ale aj na tie sa dá zvyknúť.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Micra už nie je tým autom, ktorým bývala. Nová Micra je väčšia, hodnotnejšia, priestrannejšia, zábavnejšia, technologicky vyspelejšia. Päťdverový hatchback so štartovacou cenou pod desaťtisíc eur skrátka nemožno kritizovať, pretože sympatie k nemu prekonajú všetky drobné nedokonalosti.
Keď som sa dozvedel, že sa v našom redakčnom teste objaví Nissan Micra so 71-koňovým motorom, nebol som úplne nadšený. Rozumejte, Micra reprezentuje práve ten typ automobilov, ktoré nie sú voľbou vášnivých vodičov. Ale ukázalo sa, čo sa ukazuje vždy, keď súdite príliš skoro: Micra je vskutku zaujímavé auto, ktoré vyrástlo z detských nohavíc a predvádza sa vo forme, ktorú nemožno kritizovať, odsudzovať alebo ponižovať. Práve naopak, toto sa Nissanu skutočne vydarilo.Dizajn
Keď sa Micra prvýkrát ukázala v roku 2017, vzbudila celkom pozitívne reakcie verejnosti. Asi nikdy predtým nebol malý hatchback tak pekný a moderný, dokonca pôsobí ako technologicky vyspelý automobil bez kompromisov. Bez jedného milimetra je dlhé rovné štyri metre a celkové šírka dosahuje 1,7 metra.Interiér
Keď si sadnete za volant, stretnete sa s pomerne dobrými materiálmi a rozumným rozmiestnením ovládacích prvkov. Štartuje sa otočením kľúčika v štartéri, medzi tubusmi prístrojovky je veľký farebný displej, druhý dotykový s doplnkovými mechanickými tlačidlami je na stredovej konzole. Posed za volantom je pohodlný, sedadlá majú dobré bočné vedenie, nastavenie sedadla a volantu je štandardné. Nachádzame príbuznosť s inými väčšími modelmi od Nissanu. Materiály sú prevažne dobré a príjemné na dotyk, predovšetkým rozmerný panel na čelnej stene palubovky je mäkký a pekný. Naopak, plastové obklady dverí sú tvrdé, chladné (v lete budú žeravé) a nepoddajné.Riadenie
Páka manuálnej prevodovky je pomerne vysoká a pohybu kladie väčší odpor. Spočiatku sa mi na ňu zvykalo ťažšie, až sa čudujem, prečo toto výrobca nevyladil. Prevodovka má päť stupňov, šiesty stupeň je spiatočka, pri ktorej zaradení sa automaticky zapne cúvacia kamera a parkovacie senzory. Rozbiehanie je pomalšie, ako sme zvyknutí pri autách s preplňovanými motormi. Mohlo by sa preto zdať, že je auto lenivejšie, v skutočnosti je to o zvyku, treba sa naučit s Microu pracovať. Posilňovač riadenia je nastavený tak, aby si s ním potykali aj dámy. Micra sa vyznačuje obratnosťou a ak motor udržiavate v optimálnych otáčkach, je aj dynamická a pružná. Jednoduchá vlečená zadná náprava sa hlási vždy, keď jazdíte horšími cestami vyššou rýchlosťou – vtedy je cítiť, že zadok auta odskakuje, čo však nie je iba prípad Micry, ale aj malých esúvečiek a vôbec menších áut s týmto typom nápravy.Motor treba vytáčať
Atmosférický benzínový litrový motor. No čo by ste už od tohto mohli čakať? Malý výkon a potrebu vytáčať motor až nad 4-tisíc otáčok? Presne tak. Nie je to však vôbec tak márne, ako sa môže zdať na prvý pohľad. Toto nie je silná stránka novej Micry, ale pre bežné potreby bežného človeka bude celkom stačiť. S Microu som prejazdil stovky kilometrov po mestách, okreskách a aj na diaľnici a musím povedať, že prvotné sklamanie z pomalého nástupu sily motora časom prestane prekážať. Podľa technických parametrov dosahuje tento motor svoj maximálny výkon až pri 6-tisíc otáčkach. Krútiaci moment potrebný pre plynulé rozbehnutie sa vyžaduje vytočiť motor nad 2-tisíc otáčok a pre dynamickú jazdu je potrebné udržiavať motor na úrovni troch až štyroch tisíc otáčok. Chod motora nie je veľmi kultivovaný, často do interiéru prenikajú piskľavé zvuky a bohužiaľ sa spočiatku nevyhnete častým kopancom. Na počítači pred volantom sa síce ukazuje, že máte preradiť už po dosiahnutí 2-tisíc otáčok, kedy možno dosahovať nižšej spotreby, avšak za cenu dramatického zníženia pružnosti motora. Páku prevodovky mohol výrobca spraviť o niečo jemnejšou a menej tuhou, má navyše pomerne dlhé dráhy radenia, prvé desiatky kilometrov si na ňu budete musieť zvykať. Po vyjazdení jednej nádrže som už však celkom zabudol na to, že sa mi spočiatku zdala páka priveľmi tuhá alebo nemotorná, človek si na to skrátka zvykne. Keď som z Micry presadol do Kie cee’d s 1,6-litrovým naftovým motorom, bol som skoro šokovaný z toho, aká vie byť Kia dynamická a pružná. V litrovej Micre si od takejto dynamiky odvyknete.Technika pripravená pre vodiča
V testovanom Nissane Micra bola širšia paleta techniky. Základnou výbavou je Visia, za doplatok 1650 eur dostane výbavu Visia+. Zdá sa nám čudné, že v základnej výbave je núdzové brzdenie a obmedzovač rýchlosti, ale chýba klimatizácia.Súčasťou základnej výbavy Visia (9 690 €) je aj nasledovná technika:
6 airbagov (vodiča, spolujazdca, bočné, hlavové) + vypínač airbagu spolujazdca; obmedzovač rýchlosti; predné elektricky ovládané okná (zadné sú kľukové); asistent rozjazdu do kopca (Hill Holder); systém varovania pred nehodou; automatické núdzové brzdenie; automatické svietenie; LED denné svietenie; automatické sklápanie spätných zrkadiel; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním; bezpečnostný balíček s hodnotením 5* EuroNCAP za príplatok 600 eur.Súčasťou rozšírenej výbavy Visia+ (11 340 €) je nasledovná technika:
USB a bluetooth konektivita; manuálna jednozónová klimatizácia;Súčasťou rozšírenej výbavy Acenta (11 890 €) je nasledovná technika
palubný počítač s 5″ TFT displejom; automatická klimatizácia; tempomat od rýchlosti 50 km/h; multifunkčný volant; 7” centrálny displej audiosystému s dotykovou obrazovkou; cúvacia kamera a parkovacie senzory (audiovizuálne upozornenia);Zhodnotenie
Nissan Micra má nedostatky, samozrejme. Jeho cena štartuje na úrovni 9 690 €, za výbavu Visia+ zaplatíte 11 890 €, za výbavu Acenta o 550 eur viac. Samozrejme, ak si vyberiete niektorý zo silnejších motorov, cena sa ešte zvýši. Nakoniec sa tak dostávame k cene, ktorá nie je až tak ľudová, ale úroveň technickej vybavenosti je vysoká. Micra je šikovný mestský automobil, ktorého nedostatky sa týkajú predovšetkým jeho nepreplňovaného litrového motora, ale aj na to sa dá zvyknúť. Interiér hodnotíme pozitívne, variabilitu a objem batožinového priestoru v rámci kategórie takisto.Foto: Erik Stríž
Technické údaje | |
Motor | |
Typ motora: | radový, benzínový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 999 |
Najvyšší výkon: | 52 kW (71 k) / 6300 ot/min |
Najvyšší krút. moment: | 95 NM / 3500 ot/min |
Maximálna rýchlosť: | 158 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 16,4 s |
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 5,9 / 3,8 / 4,6 (103g CO2/km) |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 300 |
Objem nádrže [l]: | 41 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 977 – 1037 |
Rozmer pneumatík: | 205/45 R17 |
Dĺžka [mm]: | 3999 |
Šírka [mm]: | 1743 |
Výška [mm]: | 1455 |
Rázvor [mm]: | 2525 |
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.
Cyklistika v Rakúsku
Najkrajšia a najlepšia. Cykloturistika v Rakúsku zahŕňa nížiny, hory, pamiatky aj rozprávkovú prírodu
Rozmanitosť rakúskych cyklotrás je dychberúca. Či sa už chcete na bicykli iba kochať alebo prekonávať samých seba, táto krajina vám to umožní do sýtosti.
Tak vysadnite na bicykle a šliapnite do pedálov!Nový model
Nový NISSAN QASHQAI odhalený! Zmena je priam obrovská, kamery vidia aj pod podvozok
Nová verzia kompaktného SUV Qashqai sa podobá na elektromobil Ariya.
Novinkou je tiež celkom nový stupeň výbavy N-DesignTieto pneumatiky budú už čoskoro nelegálne. Máte ich aj vy?
Používate na aute pneumatiky s označením M+S? Mali by ste si dať pozor. Od októbra tohto roka nemusia byť legálne.
Dôvodom je zavedenie nového označovania. To prišlo ako odpoveď na mnohých výrobcov, ktorí symbolom M+S označovali aj pneumatiky, neprispôsobené na jazdu na snehu.Spravodajstvo
Rezort obrany vyzýva ľudí, aby nelietali dronmi nad vojenskými objektmi a infraštruktúrou
Ohrozenie letovej prevádzky môže vyústiť do trestnoprávneho stíhania a pokuty 500 €, informuje rezort obrany.
Volvo na Slovensku
Európska komisia schválila dotáciu pre Volvo, na Slovensko prinesie 3300 pracovných miest
Automobilka bude na Slovensku vyrábať až 250-tisíc vozidiel ročne.
Celkové náklady na projekt výroby elektromobilov predstavujú 1,2 miliardy eur.Dopravná poradňa
Na tieto otázky policajnej hliadky je najlepšie odpovedať „nie“
Počas policajnej kontroly je vhodné správať sa slušne a ústretovo.
Na niektoré otázky je však lepšie odpovedať stručné a jasné nie. Nejde pritom o nezdvorilosť.