Nové auto s nízkou spotrebou 4,6 litra podkúri konkurencii. Týmto Slovákov prekvapí

Hľadáte auto s nízkou spotrebou? Na trh dorazil model, ktorý zaujme po viacerých stránkach a nesklame ani cenou.
auto s nízkou spotrebou

Model Fiat Grande Panda predstavili v minulom roku, vyrábať sa začal tento rok. Ide o kompaktné auto s nízkou spotrebou, ktoré patrí do segmentu B. Už z prvých obrázkov bolo jasné, že láka na zaujímavé grafické prvky, pričom štýlovosť spája s retro odkazom a hranatými tvarmi.

Z pohľadu karosérie ide oficiálne o 5-dverový hatchback s dĺžkou 4 metre, aj keď niektorými úpravami môže vozidlo pripomínať skôr crossover. Tak či onak, boli sme zvedaví, ako sa Fiat popasoval s výzvou priniesť v rámci segmentu auto s nízkou spotrebou, ktoré presvedčí masy a umožní automobilke získať naspäť stratené pozície.

Auto s nízkou spotrebou a dizajnom, ktorý má svoj nezameniteľný rukopis

Fiat Punto skončil v roku 2018 a Fiat odvtedy v B-segmente nemal klasický model s týmto zameraním. Grande Panda zapĺňa presne túto „dieru“. Je to malé rodinné auto do mesta aj na kratšie trasy, cenovo dostupné, praktické. Fiat sa rozhodol neobnoviť názov Punto, ale stavil na silnejšiu a dnes marketingovo atraktívnejšiu značku Panda s dovetkom Grande.

Moderné motorizácie, auto s nízkou spotrebou

Vodiči majú na výber z troch možností, pokiaľ ide o motory. Fiat Grande Panda je k dispozícii v benzínovej, hybridnej aj elektrickej verzii. Z dostupných motorizácií sme dostali možnosť otestovať si mild-hybridnú verziu so 48-voltovým systémom, ktorá má pod kapotou turbomotor 1.2 T novej generácie s kombinovaným výkonom 110 koní. Sekunduje mu automatická 6-stupňová eDCT prevodovka.

Výkon spaľovacieho motora je 100 koní a elektromotora 29 koní. Ako vysvetľujúcu poznámku na okraj uvádzame rýchle technické vysvetlenie, že oba motory nedosahujú maximum v rovnakom momente, takže kombinovaný výkon hybridu sa nedá vypočítať jednoduchým sčítaním oboch výkonov. Výrobca preto uvádza ním vykalkulovanú hodnotu 110 koní.

Samozrejme, nejde o športové auto, no napriek tomu má výkonu viac než dosť. Elektrická asistencia pomáha motoru pri rozjazdoch a zrýchlení v mestskom prostredí. Auto sa rozbieha plynulo, nepôsobí lenivo ani pri plnom obsadení. Pri jazde mimo mesta sa už k slovu dostáva hlavne spaľovací motor, no stále si zachováva kultivovaný jazdný prejav.

Čo sa týka spotreby, práve tu hybridná verzia ukazuje svoj hlavný zmysel. V mestskom prostredí dokážete jazdiť s hodnotami okolo 4,6 litra benzínu na 100 kilometrov. Pri kombinovanej prevádzke sa spotreba pohybuje na úrovni zhruba 5,4 litra na 100 kilometrov. Naša skúsenosť potvrdila, že ide o auto s nízkou spotrebou, ktoré nezruinuje peňaženku.

Na diaľnici spotreba logicky rastie v závislosti od rýchlosti, no pri teste sa držala pri hodnote 6 litrov. To je stále rozumný výsledok vzhľadom na výkon a charakter vozidla. Pochváliť musíme tiež nízku úroveň hluku v kabíne. Auto dokáže byť spoločníkom aj pri dlhších trasách. Navyše ani nebudete mať pocit, že by ste niekomu zavadzali. Napriek tomu však prednosti Fiatu Grande Panda najviac oceníte v mestskom prostredí. Hravo si poradí aj s úzkymi ulicami, v ktorých si zachováva ľahkú ovládateľnosť.

Stávka na jednoduchý interiér

Spolu s tým, že je to auto s nízkou spotrebou, musíme povedať, že Grande Panda je v prvom rade jednoduchý model s dôrazom na funkčnosť, čo potvrdzuje aj jeho interiér. Výrobca v tomto smere nič neprekombinoval, no nájdete v ňom dostatok rozličných odkladacích priestorov. Na svoju triedu vám poskytne dostatok priestoru. Musíme priznať, že ešte viac, ako sme pôvodne čakali.

Použité plasty sú síce vecou vkusu, no nemusíte sa obávať nepríjemných zvukov počas jazdy. Žiadne praskanie či vŕzganie sme počas testu nezaznamenali. Čo by sme však ocenili a všimli sme si to pri nočnom šoférovaní, je stropné svetlo pre pasažierov vzadu.

Kufor má objem 412 litrov. Na svoju triedu ponúka dostatok priestoru a využili sme ho aj pri sťahovaní väčších krabíc. Z tohto hľadiska rozhodne nie je Grande Panda sklamaním. Práve naopak.

Stupne výbavy a ceny

Každého samozrejme zaujíma cena a dobrou správou je, že Fiat Grande Panda dokáže z tohto hľadiska držať krok s konkurenciou. V súčasnosti sa predáva s cenovkou od 15 990 eur v prípade najlacnejšej verzie s benzínovým motorom a najnižšou výbavou Pop. Za najvyššiu La Prima s elektrickým motorom a 44 kWh batériou zaplatíte 25 490 eur a pri mild-hybride si musíte pripraviť o 4 tisícky menej (21 490 eur), uvádza slovenský cenník.

Výbava La Prima má zadnú parkovaciu kameru aj predné a zadné parkovacie senzory (na rozdiel od verzie Pop a strednej výbavy Icon, ktoré majú senzory len vzadu). Dve vyššie výbavy majú z hľadiska konektivity aj Apple CarPlay a Android Auto, ktoré môžete ovládať prostredníctvom 10,25-palcového dotykového displeja.

La Prima má takisto dvojicu portov USB-C vpredu a ďalšie dva vzadu. Ocenili sme takisto bezdrôtovú nabíjačku na telefón. V prípade výbavy La Prima si môžete priplatiť 350 eur za balík zimných doplnkov, ktorý zahŕňa vyhrievané predné sedadlá či vyhrievaný volant. Zabudnúť však musíte na adaptívny tempomat, čo je podľa nás škoda. Nemôžete si ho dať namontovať ani za príplatok.

Kto si rád vyberá farbu auta, ten si v tomto prípade príde na svoje. K dispozícii je osem farebných variácií. Metalická bronzová je bez príplatku, za ostatné (vrátane testovanej pastelovej červenej) sa platí 450 eur.

Záverečný verdikt

Automobilke sa podarilo vyrobiť štýlový a moderný model, ktorý sa zameriava na cenovú dostupnosť, no páčilo sa nám, že tlak na nižšiu cenu necítiť až príliš. Ak hľadáte auto s nízkou spotrebou a zvažujete hybrid, určite sa oplatí pozrieť na Fiat Grande Panda bližšie. Fiatu sa podarilo vyrobiť mestské auto, ktoré splní nároky veľkej časti motoristov.