Tipy pri kúpe jazdeného elektromobilu

Elektrické autá už nie sú len pre nadšencov

Počet ojazdených elektromobilov na Slovensku rastie rýchlejšie ako predaj nových. Tento rok sa ich predalo viac ako 10 000, čo predstavuje medziročný nárast o tretinu.

Rastúci predaj potvrdzuje aj AAA AUTO, najväčší predajca zánovných a ojazdených áut na Slovensku, ktorý v rámci skupiny AURES Holdings predá tento rok 2 000 čisto elektrických áut, čo je v porovnaní s vlaňajškom viac ako dvojnásobný nárast. Podiel elektrických áut je však oveľa vyšší v západnej Európe, najmä v Škandinávii, a to hlavne vďaka väčšiemu počtu dotovaných programov, prostredníctvom ktorých vlády podporujú nákup elektrických áut. Tieto programy na Slovensku (rovnako ako v Českej republike) úplne chýbajú. Napriek tomu Slovensko zaznamenáva dynamický rast.

Hlavným problémom je vysoká cena nových elektrických áut v porovnaní s priemernými príjmami, preto väčšina novo registrovaných BEV (Battery Electric Vehicle) pochádza zo sekundárneho trhu. Stručne povedané, nové elektromobily sú drahé, zatiaľ čo ojazdené sú cenovo dostupnejšie. Okrem toho, veľkou výhodou BEV je, že vyžadujú menej údržby ako autá so spaľovacím motorom – nie je potrebné sa obávať veľkých investícií ako v prípade spaľovacích motorov, nie je potrebné generálne opravovať turbo, štartér, alternátor, spojku alebo prevodovku, menej sa opotrebovávajú brzdy atď. Príjemným bonusom je, že 10-ročné BEV je pre ovzdušie v meste rovnako čisté ako nové, čo nie je prípad spaľovacích motorov.

Podobne sa cena za kilometer nezvyšuje s počtom najazdených kilometrov, znižuje sa len dojazd na jedno nabitie. Elektromobilita navyše teraz priťahuje nielen nadšencov technológií, ale aj ľudí, ktorí majú doma fotovoltaiku, možnosť nabíjania v rodinnom alebo bytovom dome, ako aj tých, ktorí dochádzajú do práce na kratšie vzdialenosti. Podľa štatistík trhu, ktoré priebežne sleduje spoločnosť AURES Holdings, prevádzkovateľ medzinárodnej siete autobazárov AAA AUTO, sa na Slovensku v tomto roku predalo viac ako 10 000 áut s výlučne batériovým pohonom. Ich priemerný počet najazdených kilometrov je 63 000, vek 4 roky a cena 29 800 €. Sú teda výrazne mladšie ako automobily so spaľovacím motorom (vek 12 rokov, najazdené kilometre 205 000, cena 12 000 €). Podiel elektrických automobilov na celkovom sekundárnom trhu už presahuje 2,1 % z celkového počtu 470 000 áutov predaných v Slovenskej republike. „Na Slovensku predávame stovky kusov ročne prostredníctvom našej siete autosalónov AAA AUTO. Najpredávanejšie modely sú Tesly – Model 3 a Y, nasledujú Škoda Citigo-e a Enyaq, BMW i3 a VW e-Golf. Do prvej desiatky sa dostali aj Nissan Leaf a Dacia Spring,“ dodáva Karolína Topolová, generálna riaditeľka spoločnosti AURES Holdings.

Tipy na kúpu ojazdeného elektromobilu

Každý, kto si chce kúpiť ojazdený elektromobil, by si mal byť vedomý typických slabých stránok. Aj keď vozidlo nemá spaľovací motor, ktorý by bol náchylný na opotrebovanie, existujú špecifické komponenty, ktoré môžu spôsobovať problémy.

Ako je to s dojazdom a aktualizáciou softvéru?

Overiteľná servisná história je pre elektromobil rovnako dôležitá ako pri aute so spaľovacím motorom. Samozrejme, nemusíte sa obávať starého motorového oleja alebo vôle ventilov, ktorá bola príliš dlho zanedbávaná, ale skôr o stav softvéru. Aby bol vždy aktuálny, musíte auto odviezť do servisu (výnimkou je Tesla, kde sa aktualizácie vykonávajú bezdrôtovo „Over the Air“). Najnovší softvér, napríklad pre navigačný systém, prináša aktualizácie vrátane nových nabíjacích staníc, ku ktorým môže auto smerovať. 

Bohužiaľ, priamo vo vozidle nie je možné získať informácie o stave batérie. Špecializovaní predajcovia majú možnosť ho zistiť a potvrdiť certifikátom. „Do elektromobility sme investovali nemalé prostriedky, a to nielen do školenia zamestnancov, ale aj do technológií. Sme jedni z mála na trhu, ktorí dokážu zmerať stav batérie takmer všetkých modelov a značiek predávaných v našej krajine,“ vysvetľuje Karolína Topolová a dodáva: „Batériu každého auta testujeme pomocou diagnostiky rakúskej spoločnosti Aviloo, ktorá je lídrom na trhu a pred tromi rokmi vyhrala naše interné výberové konanie. Diagnostika poskytuje dva kľúčové parametre. Po prvé, stav batérie (SoH), ktorý sa číta z riadiacej jednotky vozidla. Po druhé, meriame takzvané Aviloo SoH, ktoré je vlastnou metodikou spoločnosti. Zohľadňuje históriu nabíjania batérie, históriu jazdy automobilu, detekuje teplotné a napäťové nerovnováhy v moduloch batérie a množstvo ďalších parametrov. Za pár minút máme certifikát pre každý automobil, ktorý kupujeme a ukazuje nám, či je batéria v dobrom stave. Niekedy Aviloo zistí poruchu a vtedy nemôžeme automobil kúpiť.“

Najčastejšou príčinou porúch elektrických vozidiel je 12-voltová batéria.

Áno, je to pravda, aj elektromobil má 12-voltovú batériu. Tá napája klasické systémy (svetlá, rádio, navigáciu atď.) a ak dôjde k jej poruche, elektromobil tiež nejazdí. Preto pri kontrole ojazdeného auta nezabudnite na 12-voltovú olovenú batériu. Ak je staršia ako päť alebo šesť rokov, je za hranicou svojej životnosti. Ak sú navyše aj kontakty zoxidované, môžete očakávať problémy s olovenou batériou.

Hĺbka dezénu pneumatík je ešte v poriadku, ale je v poriadku aj vek pneumatík? 

Najmä v prípade áut, ktoré sa používajú prevažne ako druhé vozidlo na krátke vzdialenosti, by ste mali pneumatiky veľmi pozorne skontrolovať. Aj keď je hĺbka dezénu stále dostatočná (minimálne dva milimetre, ideálne štyri), pneumatiky už môžu byť dosť staré. S vekom strácajú pozitívne vlastnosti a na mokrej vozovke majú len malú priľnavosť. Tým sa predlžuje brzdná dráha. Je možné, že bočnice sú už popraskané od UV žiarenia. Pneumatiky nesmú byť pri kúpe staršie ako osem rokov.

Vysoká hmotnosť zaťažuje podvozok elektromobilu, preto sa na to pozrite veľmi pozorne.

Niektoré komponenty elektromobilu sú takmer identické s komponentmi vozidiel so spaľovacím  motorom. Podvozok je jedným z nich a mal by sa veľmi starostlivo kontrolovať, rovnako ako pri vozidle so spaľovacím motorom. Inžinieri spoločnosti KÜS zistili, že nie všetci výrobcovia automobilov prispôsobili komponenty podvozku elektromobilov vysokej hmotnosti vozidla. Výsledkom je relatívne rýchle opotrebovanie ložísk a puzdier. Ak sa počas testovacej jazdy ozýva z podvozku citeľný dunivý zvuk, čakajú vás opravy, ktoré môžu byť pomerne nákladné.

Hrdza je hlavným problémom bŕzd elektrických áut.

Je to vlastne dômyselné: pri spomaľovaní sa elektromotor elektromobilu správa ako veľký generátor, ktorý premieňa kinetickú energiu späť na elektrickú energiu, ktorú je potom možné použiť na pohon pri ďalšom zrýchľovaní. Zvyčajne sa spomalenie dosahuje výlučne rekuperáciou, pričom brzdové kotúče sa takmer vôbec nemusia používať. Často sa tak nedeje veľmi dlho a potom môžu všetky pohyblivé časti brzdového systému hrdzavieť, čo vedie k zníženiu brzdného výkonu. Preto výrobcovia používajú bubnové brzdy, ktoré sú menej účinné, ale vyžadujú menej údržby. Pri kontrole bŕzd nehľadajte len hrdzu, ale nezabudnite aspoň raz prudko zabrzdiť. Ak pri tom dochádza k nepríjemnému škrípaniu a pískaniu, poraďte sa s odborníkom, ktorý dokáže posúdiť stav bŕzd.

Poškodenie podvozku je argumentom proti kúpe elektromobilu.

Keď bežné auto prejde cez kamene ležiace na ceste, môže sa poškodiť všeličo, najmä výfukový systém. Elektromobil ho síce nemá, ale napriek tomu je nevyhnutné pozrieť sa pod elektromobil. V spodnej časti sa totiž nachádza veľká batéria a jej spodná strana nesmie byť poškodená. Výrobcovia chránia túto zraniteľnú oblasť hrubými kovovými platňami alebo veľkými krytmi vyrobenými z vláknitých kompozitných materiálov. Malé škrabance nie sú problémom, ale hlboké preliačiny áno. V extrémnom prípade môžu stlačiť batériové články v akumulátorovom bloku a spôsobiť tak značné poškodenie. Ak má podvozok viac ako povrchové škrabance, rada je jasná: ruky preč od tohto ojazdeného elektromobilu.