Dlhodobý test

Dacia Bigster Journey Hybrid 15: Láme ľady

Záverečná časť nášho dlhodobého testu sa nezadržateľne priblížila, a tak bilancujeme, čo sme s autom za tri mesiace zažili. Nebolo toho málo a v mnohých momentoch sme zažili príjemné prekvapenia.

Foto: Juraj Hrivnák

Ktože by to bol povedal v čase, keď sa Dacia etablovala na trhu ako súčasť koncernu Renault! K čomu patrí toto nadšené zvolanie? K tomu, ako sa posunuli modely a ich kvalita. Len si spomeňte na prvý Logan. Poskladaný z dielcov, ktoré sa Renaultu v podstate povaľovali v skladoch. A aj tak dokázal plniť svoje úlohy obstojne. Nie všetci ho museli milovať. No mnohé výčitky zahladila jeho veľmi dostupná cena. A pôsobil tak úspešne, že z modelu a značky, ktorá sa nemala dostať západnejšie ako po Karlove Vary, sa stal európsky fenomén. Ak nie fenomén, tak šťuka predajov. Nemyslíme tým len Logan, ale aj ostatné modely, ktoré postupne zvyšovali kvalitu, spoľahlivosť a technologickú vyspelosť. Sprievodcom toho všetkého, nech je pohľad na model Duster, ktorý celú túto cestu absolvoval a hrdo niesol vysoko vztýčenú zástavu rumunsko-francúzskej značky.

Recyklácia ako motto

A tak sa dostávame k tomu, že sme sa tri mesiace kamarátili s modelom Bigster. Ten sa už k recyklácii stavia úplne inak. Lognan recykloval konštrukčné celky. Bigster používa materiály, ktoré vznikli z produktov po konci ich životnosti a inak by skončili na smetisku nielen dejín. Cítite ten posun? Je dosť významný.

Lebo Bigster už používa aktuálnu technológiu. Platformy, pohonov, elektroniky, konektivity. Jednoducho moderné auto, ktorému sa stále darí držať imidž racionálnej voľby. Naše spolužitie s Bigsterom sa nieslo v príjemnom duchu. Tvrdé materiály v interiéri? Áno, nájdete ich. No oveľa viac vás osloví veľkosť vnútorného priestoru. A batožinového? Tam naložíte, čo len chcete. Po sklopení operadiel zadných sedadiel aj obsah menšieho bytu.

K tomu si Bigster vytvoril auru dobrodružného auta. Len škoda, že k veľmi sľubnej svetlej výške 220 mm nedostalo testované vozidlo aj pohon všetkých kolies. To by mali z neho rybári a poľovníci ešte väčšiu radosť. Štvorkolku dostanete len s pohonom, ktorý kombinuje benzín a LPG. Lebo prísť s týmto autom k rybníku, prípadne do lesa, rozložiť sa a ostať na celý víkend, bude patriť medzi obľúbené činnosti majiteľov.

Aké budú úlohy?

A tak tu máme Bigster pripravený na všetky druhy úloh. Rodina a deti? Isofixy na zadných sedadlách, USB-C konektory, veľa priestoru, odkladacie priečinky na drobnosti, veľa dobrých nápadov na uľahčenie a spríjemnenie cesty. Práca? Do Bigstera s testovaným úsporným hybridným pohonom naložíte 521 kg, prívesný vozík môže vážiť 745 kg, ak bude brzdený, tak tonu (pokiaľ sa rozhodnete pre inú motorizáciu, až 1 500 kg). Konektivita? Android Auto, aj Apple CarPlay, infotainmnet, na ktorý nepotrebujete vyššie vzdelanie z logiky, ani elektrotechniky.

Tajný tip? Bezkontaktné odomykanie a zamykanie patrí medzi prudko návykové momenty. Nielen, že sa stačí k autu priblížiť a odomkne sa. Ale nemusíte sa zaoberať ani zamykaním. Stačí odísť. Auto pochopí, že kľúč sa vzdialil a automaticky sa zamkne a sklopí spätné zrkadlá. Naozaj, veľmi návykové.

Ešte sa musíme pristaviť pri pohone. Opakovane spomíname, že spolupráca benzínového motora, elektromotora a viacrežimovej prevodovky môže na prvý pohľad naháňať hrôzu, no v praxi funguje skvelo. V drvivej väčšine prípadov o momentoch preradenia ani netušíte, elektrický motor sa do práce zapája naozaj často, no pravdou zostáva, že najmä pri nabíjaní batérie sa atmosférický spaľovací motor s priamym vstrekovaním pripomína hlasnejším zvukom a celkovo by ste si priali o čosi lepšie odhlučnenie. Na druhej strane, mnohé neduhy potrie spotreba. Bez ohľadu na to, kde sme sa pohybovali, neustále sa drží pod hranicou 6 l/100 km. Ešte aj decembrové počasie s nízkymi teplotami, mrazivými nocami a nekonečnými rannými dopravnými zápchami udržalo spotrebu na úrovni 5,9 l/100 km. A to hovoríme o naozaj veľkom, priestrannom vozidle s primerane veľkou prednou časťou. Takže ak sa vám páči hranatý a dobrodružný vzhľad, no nechce sa vám platiť prehnane vysoké ceny za konkurentov, Bigster sa aj po troch mesiacoch ukazuje ako veľmi zaujímavá voľba.

Zhrnutie

Lámanie ľadov? Minimálne v zmysle, že Bigster sa vymanil spod označenia rozpočtovky a posunul sa do zóny, v ktorej sa hovorí o veľmi rozumnom pomere medzi cenou a hodnotou. Určite sa na vás nikto nebude pozerať cez prsty a získate aj istú mieru rešpektu. Bigster posúva Daciu do nových dimenzií a vôbec sa nemá za čo hanbiť. To, čo robí, robí poctivo, poriadne a  prinesie veľa vám príjemných zážitkov.

 

Plusy a mínusy (5 000 km)

  • + Bohatá výbava
  • + Množstvo asistenčných prvkov
  • + Veľmi dobrá variabilita
  • + Spotreba s hybridným pohonom
  • + Ambiciózna svetlá výška
  • + Nízka spotreba
  • + Bezdrôtové nabíjanie, aj konektivita
  • + Veľký vnútorný priestor
  • + Jednoduché ovládanie
  • + Potešiteľné množstvo fyzických ovládacích prvkov
  • + Jednoduchá a ľahká údržba čalúnenia sedadiel
  • + Pohodlné odpruženie
  • – Horšie zladenie pohonov
  • – Ťažšie uchopenie očiek na sklopenie operadiel zadných sedadiel
  • – Pokojná dynamika
  • – Slabšie odhlučnenie na diaľnici
  • – Jednoduchšia grafika prístrojovej dosky

Článok končí na nasledujúcej strane
Strana 1 / 2





Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.