Dlhodobý test

Dacia Bigster Journey Hybrid 15: Láme ľady

Záverečná časť nášho dlhodobého testu sa nezadržateľne priblížila, a tak bilancujeme, čo sme s autom za tri mesiace zažili. Nebolo toho málo a v mnohých momentoch sme zažili príjemné prekvapenia.

Foto: Juraj Hrivnák

7 otázok pre Agnieszku Lyzwinsku

Managing Director Dacia East

V súčasnosti prichádza na trh viacero nových modelov Dacia. Čo od nich môžeme očakávať?

Tieto modely poskytnú výnimočný pomer ceny a kvality. Budúci rok bude vzrušujúci. V januári privítame v našich showroomoch novú fázu modelov Sandero a Sandero Stepway s novými motormi ECO-G 120 a s bohatšou výbavou. V prvom štvrťroku 2026 začneme predaj nového modelu HYBRID-G 150 4 × 4 – prvého pohonu na trhu, ktorý kombinuje hybridnú technológiu s továrensky zabudovaným systémom LPG a pohonom 4×4 (s prevodovkou e4WD).

Dacia stále ponúka pohon na LPG. Z čoho plynie vaša podpora tohto riešenia?

DNA značky Dacia spočíva v cenovej dostupnosti nielen vo výrobe, ale aj pre našich zákazníkov. LPG je už dlho jedným z našich kľúčových nástrojov na naplnenie tohto sľubu, pretože umožňuje vodičom znížiť výdavky na palivo až o 40 %. To je skutočný rozdiel, ktorý užívatelia každý mesiac pocítia vo svojich peňaženkách! Navyše, LPG predstavuje ekologickú voľbu, ktorá pomáha znižovať emisie CO₂ v priemere až o 10 g/km.

Vo svete, ktorý sa čoraz viac zameriava na hybridné a plug-in hybridné riešenia, často za vyššiu cenu, Dacia naďalej ponúka inteligentnú a cenovo dostupnejšiu alternatívu, ktorá prináša pôsobivé úspory a cenovo dostupný vstupný bod k ekologickej doprave.

V roku 2026 predstavíme z tohto segmentu LPG nový pohon ECO-G 120, ktorý bude k dispozícii aj s dvojspojkovou prevodovkou EDC. Vrcholom však bude náš najnovší pohonný agregát HYBRID-G 150, ktorý kombinuje hybrid a LPG pohonIde o významný míľnik vo vývoji cenovo dostupných a ekologických pohonov budúcnosti.

Dacia v súčasnosti ponúka azda všetky druhy pohonu. Od benzínového, cez hybridný, až po čisto elektrický. O ktorý z nich majú zákazníci najväčší záujem?

Na Slovensku zostáva dominantnou voľbou v celom modelovom rade značky Dacia benzín a nachádza sa v 45 % všetkých predaných vozidiel. Tento podiel pochádza najmä z ponuky pohonu 4 × 4 pre modely Duster a Bigster, ktorá je na Slovensku úspešná a predstavuje 20 % všetkých predaných vozidiel Dacia a doteraz je dostupná výlučne s benzínovými motormi.

Druhým najobľúbenejším pohonným ústrojenstvom zostáva LPG, pričom v roku 2025 tvoril 38 % všetkých objednávok, zatiaľ čo hybridné vozidlá tvoria 15 % a elektromobily 2 %.

Na trh prichádza nová verzia modelu Dacia Spring. Na aké výsledky nadväzuje a čím chce osloviť zákazníkov?

Od svojho uvedenia na trh v roku 2021 sa Spring neustále vyvíja rovnako ako technológia elektrických vozidiel. Aby sme s týmto pokrokom držali krok, opäť sme vylepšili model o nové možnosti pohonu, ktoré teraz ponúkajú výkon 51 kW (70 k) a 74 kW (100 k) spolu s novou, účinnejšou batériou LFP.

Okrem toho sme prepracovali niekoľko prvkov karosérie a podvozka s cieľom zlepšiť aerodynamiku a stabilitu. Veríme, že tieto vylepšenia zabezpečia, že Spring zostane najdostupnejším elektrickým vozidlom s najlepším pomerom ceny a hodnoty na trhu.

Dacia Bigster otvára novú kapitolu značky s relatívne veľkým SUV. Aké sú vaše očakávania s týmto modelom?

Očakávania sú vysoké, keďže Bigster vstupuje nielen do najväčšieho, ale aj konkurenciou najviac nabitého segmentu. Od septembra 2025 predstavovali vozidlá C-SUV 25,0 % predaja osobných automobilov a len na Slovensku si zákazníci môžu vybrať z viac ako 50 rôznych modelov.

Po iba piatich mesiacoch na trhu sme v tomto segmente už dosiahli 17. miesto a 13. miesto v maloobchodnej ponuke vozidiel triedy C-SUV. A to ešte nie sú dostupné všetky verzie, keďže dodávky pohonnej jednotky ECO-G 140 sa začali len pred dvoma mesiacmi. Očakávame, že Bigster sa v budúcom roku dostane do TOP 10 v segmente a aj napriek prítomnosti silných a zavedených konkurentov bude sebavedomo súťažiť o pozíciu v TOP 5. Veľmi nás teší, že tento model sa dostal aj medzi finalistov prestížnej európskej ankety Auto roka.

Dacia Bigster je v ponuke aj s pohonom všetkých kolies. Aký záujem evidujete o túto verziu?

Od začiatku roka malo viac ako 30 % predaných vozidiel Bigster mild hybridný pohon 130 4 × 4, čo potvrdzuje, aký dôležitý je pohon všetkých kolies pre slovenských zákazníkov. V budúcom roku príde pohon HYBRID-G 150 4 × 4, prvý svojho druhu na trhu, s vyšším výkonom a s automatickou prevodovkou. Tento pohon absolvuje až 60 % jázd v meste v elektrickom režime.

Dacia Duster sa dostáva do postavenia ikony. Ako reagujú zákazníci na tento model?

Duster je ikonou značky Dacia. Modelom s takým silným charakterom, že by mohol obstáť ako samostatná značka. V priebehu rokov neustále potvrdzoval svoju spoľahlivosť, robustnosť, všestrannosť a cenovú dostupnosť. Jasne vidíme, že zákazníci oceňujú najnovší vývoj, ktorý priniesla tretia generácia. Najmä jej vylepšenú výbavu a moderný, robustný dizajn, ktorý zostáva verný duchu modelu Duster.

 

Toto je posledná strana článku
Strana 2 / 2

Čítajte ďalej





Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.