Dlhodobý test, 2. časť

Test KIA CEED 1.5 T-GDi v edícii SPORT: Toto auto sme si zamilovali. Všetci.

Konfigurácia ideálneho nového auta môže byť náročnou úlohou. Zákazník častokrát ani nevie, čo vlastne chce. Preto je dobré, keď automobilky prichádzajú s dobre navrhnutými limitovanými edíciami – práve ako Kia so svojím Ceedom Sport.

Vydané  Text: 

Pokračujeme v seriáli Test KIA CEED 1.5 T-GDi SPORT. Máloktorá automobilka vychádza v rámci jednej modelovej rodiny automobilov v ústrety rozmanitým preferenciám zákazníkov tak, ako práve Kia a jej Ceed. Štyri karosárske verzie, dostupnosť všetkých typov pohonu okrem plne elektrického, racionálne odstupňovanie výbav a príplatkových opcií za naozaj dobré ceny robia z Ceedu univerzálne auto.

TIP: Prečítajte si aj prvú časť nášho dlhodobého testu Kia Ceed 1.5 T-GDi v limitovanej edícii SPORT

Koľko stojí nový Ceed a prečo si vybrať práve verziu Sport?

Základný model s motorom 1,0 T-GDi kúpite od cenníkových 19 790 €, nami testovaná verzia Sport začína na 23 690 € a aktuálne so zvýhodnením 800 €. Za túto investíciu navyše dostanete nielen lepší motor, ale aj viac výbavy – estetickej i funkčnej.

Inzercia

Na dnešné pomery sú to nízke ceny, ktoré nútia spytovať sa, kde sa vlastne šetrilo. Nebudú mi to po kúpe napokon chýbať dôležité funkcie? Odpoveď prezradíme už na začiatku: nebudú vám chýbať. Veľmi totiž nechýbali ani nám, hoci aj po presadnutí do Ceedu z luxusných nemeckých SUV.

Výbava Sport nezahŕňa zmeny na motore či prevodovke, 1.5 T-GDi je však všeobecne dobre vyladený agregát, ktorý je ochotný pracovať ekonomicky pri nízkych otáčkach, aj spolupracovať pri dynamickom jazdnom štýle šoféra

V rámci limitovanej edície Sport nová Kia Ceed ponúka obsahuje položky známe z výbavy Gold rozšírené o doplnkovú výbavu s celkovým zvýhodnením 1 100 €. Ide napríklad o predné Full LED svetlomety a zadné LED svetlá s motívom GT-Line, elektronickú parkovaciu brzdu či dvojzónovú klimatizáciu. Ďalej dotykovú obrazovku s uhlopriečkou 10,25” s navigáciou, audiosystém so šiestimi reproduktormi, čalúnenie z ekokože, čierny strop, hliníkové pedále či 17” zliatinové disky kolies.

Z pohľadu vodiča je dôležitých niekoľko hodnotných funkcií, ktoré zlepšia každodennú skúsenosť. Odomykanie tlačidlom na kľúči a štartovanie otočením kľúča v spínacej skrinke sa pomaly stáva staromódnym, na druhú stranu sa tento princíp považuje za bezpečnejšiu alternatívu k bezkľúčovým systémom.

Po nasadnutí do vozidla sa aktivuje infotainment s okulahodiacou grafikou. 10,25-palcová obrazovka ponúka dosť miesta zobrazenie plnohodnotnej navigácie aj ovládača multimédií. To systém od Kie koncipuje jednak ako celoobrazové aplikácie, jednak ako interaktívne widgety. Ovládať multimédiá tak môžete ako z volantu, tak cez displej aj počas navigovania a neprichádzať tak o dôležité pokyny.

V zjednodušenej podobe ich môžete zobraziť aj na malom displeji Superscreen na prístrojovom paneli, avšak bez vyobrazenia mapy prichádzajú o intuitívnosť.

Nielen prítomnosť technológií, ale najmä ich funkčnosť a spôsob ovládania je to, na čom zákazníkovi záleží. Ceed s klasickým interiérom ide príkladom

Za zvlášť hodnotné považujeme vyvedenie dôležitých funkcií do samostatnej lišty pod displejom. Z nich kedykoľvek spustíte mapu, navigáciu, rádio, médiá, nastavenia systému a tiež skratku k obľúbeným položkám. Komu by infotainment od Kie nevyhovoval, má možnosť pripojiť smartfón cez rozhranie Android Auto alebo Apple CarPlay a používať tento nástroj. Z našich skúseností je spojenie stabilné a spoľahlivé. Škoda len, že sa pokyny z navigácie neprenášajú aj na displej na prístrojovom paneli, keďže informácie o prehrávaných multimédiách podporované sú.

Sympatickým detailom sú ambientné zvuky, počas jazdy tak môžete počúvať napríklad zvuky búrky, lesa či kaviarne plnej ľudí. Odporúčame dať im šancu, pretože majú silu upokojiť a spraviť zo šoférovania relax.

Čo všetko ešte pridať? Je to otázkou priorít

Za významnú súčasť výbavy považujeme zadnú kameru s dynamickým navádzaním. Má snímač citlivý aj v noci, celkom široký záber a s vysokým rozlíšením „vidí doďaleka“. Signál zadných parkovacích senzorov je navyše vizualizovaný, a tak máte pri parkovaní výborný prehľad o situácii za vozidlom.

Vyvstáva otázka, či na kompaktnom aute vôbec potrebujeme 360° kamerový systém s 3D náhľadom. Ceed ju neponúka vôbec, ale taký Sportage áno. Usudzujeme, že ju vlastne nepotrebujeme, radšej by sme prijali predné parkovacie senzory.

Predné Full LED svetlomety s prednými LED hmlovkami považujeme za veľkú pridanú hodnotu výbavy Sport. S automatickým prepínaním diaľkových svetiel a dažďovým senzorom sa o nebudete musieť starať.

Nielen prítomnosť technológií, ale najmä ich funkčnosť a spôsob ovládania je to, na čom zákazníkovi záleží. Ceed s klasickým interiérom ide príkladom

Prístrojový panel so 4,2” displejom Supervision hodnotíme pre jeho prehľadnosť pozitívne a uznávame, že nám veľký displej nechýbal.

Otočné voliče hlasitosti a ladenia ocení najmä spolujazdec. Ovládanie klimatizácie je vyhradené, mechanické a dôsledne podsvietené.

Nastavenie výšky svetlometov a intenzity jasu displejov – palec hore

Prvky výbavy, ktoré naozaj oceňujeme

Počas jazdy potom vodič ocení niekoľko ďalších funkčných položiek výbavy. Napríklad kompletné vonkajšie osvetlenie LED s vysokým výkonom, zvlášť diaľkové svetlomety nemáme pre čo kritizovať. O ich priebežné vypínanie sa stará asistent HBA, ktorý často funguje aj v notoricky známej situácii, keď v protismere na diaľnici ide kamión.

Veľkú pochvalu adresujeme aj účinnosti systému udržiavania v strede jazdného pruhu LKA + LFA, ktorý je presný, spoľahlivý aj v noci a dokonca si vie poradiť aj s cestami so značne poškodenými čiarami. K dokonalosti chýba azda len adaptívny tempomat. Pre konfiguráciu vozidla s manuálnou prevodovkou Ceed ponúka iba ten klasický, rovnako aj asistent jazdy na diaľnici HDA. Výbava Sport však zahŕňa aj systém sledovania dopravných obmedzení, takže aj keď ako vodič prehliadnete značku, Ceed vám ju bude pripomínať ikonou na displeji.

Klasické štartovanie kľúčom je príznačné pre výbavy Silver, Gold a Sport

Jedno z posledných áut s rýchlym vypnutím systému auto štart-stop

Naše závery? Priaznivé.

Kia Ceed je rozhodne pripravená na každodenný život aj v kontexte výbavy, ktorú vozidlu dožičila edícia SPORT. Napriek tomu, že názov evokuje športové jazdné vlastnosti, nepočítajte s nimi – tento Ceed je veľmi solídne dynamický hatchback, ale športovým by sme ho nenazývali. Esteticky však vynikne a bude vám ako majiteľovi robiť radosť celé roky. Navyše bez starostí, pretože Ceedy sú príznačné servisnou spoľahlivosťou a rovnako ako všetky modely značky Kia aj 7-ročnou zárukou, počas ktorých môžete mať pokoj v duši.

Technické údaje Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport 

  • Motor benzínový preplňovaný R4, 1 482 cm³
  • Výkon 117,50 kW (160  k) pri 5 500 ot./min.
  • Krútiaci moment 253 Nm pri 1 500 – 3 500 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 6-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu multilink.
  • Brzdy kotúčové s vnútorným chladením.
  • Pneu. 225/45 R17.
  • Batožinový priestor 395/1 291 dm³
  • Rozmery: 4 315 × 1 800 × 1 447 mm
  • Rázvor 2 650 mm
  • Pohotovostná/celková hmotnosť 1 330/1 820 kg,
  • Objem nádrže 50 l.
  • Najvyššia rýchlosť 210 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 8,4 s
  • Spotreba (WLTP) 5,5 – 6,3 l/100 km
  • Emisie CO2  125 – 142 g/km
  • Cena od/testované auto 19 790/22 890 €
  • Konkurenti: Hyundai i30, VW Golf, Škoda Scala




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk


ODPORÚČANÉ