Test motocykla

Ako pierko / Yamaha RayZR

Ak hľadáte malé, ľahké a obratné premiestňovadlo do mesta, prichádza Yamaha s niečím, čo vás môže zaujať. Navyše nestojí veľa peňazí a o jeho spoľahlivosti vôbec netreba pochybovať.

Vydané  Text: 

Dopravný pretlak v mestách si vyžaduje jednoduché a efektívne riešenia, ktoré prospejú nielen mestám, no predovšetkým ľuďom, ktorí sa potrebujú dostať do školy, do práce, prípadne za svojimi záujmami a koníčkami. Ideálne čo najrýchlejšie a najdostupnejšie. Ak by ešte k tomu mohla byť cesta aj zábavou, aby človeka príjemne naštartovala na celý deň, prípadne mu po náročných hodinách pomohla vyčistiť hlavu, bol by to iba vítaný bonus.

Začiatočníci zvládnu, ostatní ocenia

Presne do tohto prostredia vyslala Yamaha svoj najnovší skúter RayZR. Nie je to žiadna opacha, skôr ľahká váha, no práve vďaka tomu môže na cestách uspieť. Štartovanie je úplne na vás. Buď to dáte na klasika a precvičíte si stehno s nakopávačkou, alebo budete ako frajeri.

S kľúčom vo vrecku a stlačíte iba jedno tlačidlo. Yamaha RayZR stavia svoj úspech na nízkej hmotnosti. S 99 kg veľmi rýchlo zistíte, že akékoľvek manévrovanie vás nijako neunaví. Na stojan a zo stojana pôjde ľahučko, rovnako tak to bude aj pri parkovaní, keď sa budete posúvať nohami.

No a nízku hmotnosť oceníte aj počas jazdy. Na naklápanie do zákrut postačí myšlienka.

Nízka hmotnosť pod 100 kg znamená, že Yamaha RayZR sa prepletie aj tými najužšími uličkami a najhustejšími dopravnými zápchami. Veľmi dobre sa ovláda a vďaka červeno-čiernej farebnej kombinácii si vás ostatní účastníci premávky všimnú. O kvalitu sa báť nemusíte, tú si Yamaha dôsledne stráži, aby ste mohli pokojne jazdiť.

Inzercia

Inzercia

Zrýchľovanie? To je kapitola sama osebe. Malý jednovalcový vzduchom chladený motor s označením Blue Core dostal elektrickú pomoc s názvom Power Assist. Malý elektromotor, ktorý ho vďaka systému štart-stop rýchlo naštartuje, keď padne zelená a zároveň mu pri rozbehu dodá potrebný impulz. Vďaka tomu nebudete brzdou premávky. Skôr jej minimálne na prvých metroch udáte rytmus a ostatní sa budú pozerať, čo to ten drobec vyvádza.

Keď sa priveľmi rozvášnite, skrotia vás brzdy. Vpredu kotúč, vzadu bubon. Vzhľadom na hmotnosť to nijako neprekáža a to si Yamaha pripravila vychytávku s názvom UBS. Ide o vzájomné prepojenie prednej a zadnej brzdy. Čiže ak zabrzdíte zadnou, pošle trochu brzdového výkonu aj dopredu. Ak stlačíte obe páčky, rozdelí brzdnú silu medzi zadnú a prednú tak, aby ste zabrzdili čo najplynulejšie a najstabilnejšie.

Inzercia

Technologicky teda Yamaha RayZR rúbe vysoko a ťažíte z toho práve vy.

Všetko, čo potrebujete

A to sme ešte stále nespomenuli všetku techniku, na ktorú sa môžete tešiť.

Inzercia

V tomto segmente totiž ešte stále nie je úplne samozrejmé, že by skútre svietili kompletne LED technológiou a používali plne LED prístrojovku. Čiže displej s otáčkami, rýchlosťou a ďalšími údajmi potrebnými k jazde. A ako si to vyžaduje moderný svet, aj s aplikáciou, ktorá vám do mobilu prenesie niektoré štatistické údaje o jazde. Nech sa o ne môžete podeliť s priateľmi pri káve.

Aby sme nezabudli. LED smerovky nájdete na rukovätiach, pozičné LED svetlo uprostred pod veterným štítom. Ten pred vetrom ochráni najmä nižšie postavy, viac vám pomôže širšia predná časť. No a nohy si zložíte na celkom širokú podlahu, kam uložíte aj prípadnú väčšiu športovú tašku. Teda, ak sa vám nezmestí pod sedadlo, kam by ste mali uložiť väčšinu prilieb v počte jeden kus, prípade počas jazdy tašku s nákupom. No a seba zložíte na primerane široké tvarované sedadlo. To úplne postačí na jazdy po meste. Aby sa vám na neho dobre nastupovalo aj vystupovalo bez potreby akejkoľvek výraznejšej gymnastiky. Ľahký, skladný a s bezproblémovou manipuláciou.

Yamaha v podobe modelu RayZR postavila skúter za veľmi dostupnú cenu, ktorý však drží vlajku kvality vysoko napríklad tým, že využíva osvedčenú techniku.

Pre vás to znamená spoľahlivosť. A minimálne prevádzkové náklady. Do nádrže natankujete čosi viac ako päť litrov a pri spotrebe pod 2 l/100 km máte pri každodennom mestskom jazdení na dosť dlho pokoj. Možno až tak, že si začnete klásť otázku či vôbec potrebujete električenku.

S predlžujúcou sa sezónou, počas ktorej môžete jazdiť na skútri, to môže byť riešenie mestskej dopravy. Yamaha RayZR sa okrem toho aj postará, aby ste na nej aj dobre vyzerali.

Technické údaje Yamaha RayZR

  • Motor R1, 125 cm3
  • Výkon 6 kW (8,1 k) pri 6 500 ot./min.
  • Krútiaci moment 9,7 Nm pri 5 000 ot./min.
  • Pohon zadného kolesa CVT
  • Pneumatiky predná; zadná 90/90 12; 110/90 10
  • Objem nádrže 5,2 l
  • Pohotovostná hmotnosť 99 kg
  • Cena od 2 190 €




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

ODPORÚČANÉ