Lacná elektrická dodávka

TEST BYD ETP3: Prvý raz sme testovali čínsky BYD, je veľkým lákadlom pre firmy

Elektrické autá nemusia byť technologicky ohromujúce, aby ich zákazníci ocenili. Elektrické LCV BYD ETP3 je toho príkladom, predáva sa za menej ako 30-tisíc.

Základné údaje: 3,5 m³, 100 kW, 100 km/h a reálny dojazd presahujúci 200 km.
Jednoduchšie elektrické LCV oslovuje cenou 29 990 € bez DPH.
Vydané  Text: 

Máme sa báť nových značiek áut?

V uplynulé roky sa Európa stretáva s perspektívou masívnej expanzie čínskych automobilových výrobcov. Má sa za to, že ide o priamy dôsledok regulácie automobilového priemyslu na trhoch Európskej únie, ktorá umožňuje práve exotickým značkám preskočiť vývoj a homologizácie spaľovacích motorov a vo vozidlách ponúkať tie elektrické.

Niekedy akoby sa zabudlo na to, že na našich trhoch už roky pôsobia a skvele sa etablovali ďalší výrobcovia s ázijským kapitálom, ako Toyota, Honda, Hyundai či Kia. Niektoré automobilky medzičasom v Európe autá nielen vyrábajú a kompletizujú, ale aj vyvíjajú. Zdá sa, že práve toto je budúcnosť aj čínskych značiek, pretože je veľmi realistické predpokladať, že zákonodarcovia budú prostredníctvom ciel a ďalších finančných mechanizmov obmedzovať ich expanziu.

Ak umiestnia vývoj aj výrobu napríklad na Slovensko, do Maďarska alebo Poľska, budú musieť akceptovať vyššie náklady na zamestnancov a celý proces výroby, a tak v konečnom dôsledku budú ponúkať automobily v cenách zodpovedajúcim európskym a americkým vozidlám.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Dôvod, pre ktorý je práve Čina, a nie USA či Južná Kórea v hľadáčiku kritikov, spočíva v bezpečnostnej hrozbe rozširovania politického vplyvu Číny na Európu. EÚ medzičasom potvrdila, že má dôkazy o tom, že čínska vláda priamo financuje domáce automobilky v ich expanzii do Európy.

BYD ETP3 – Úvodné zhrnutie

Koncom minulého roka sme prijali do redakčného testu elektrické úžitkové vozidlo BYD ETP3. O tom, že BYD prichádza na slovenský trh prostredníctvom firmy Delta Trucks, sme informovali minulý rok. Tri úžitkové vozidlá ponúkajú čisto elektrický dojazd na úrovni do 300 kilometrov a silným argumentom v prospech kúpy má byť lacná prevádzka a nízke náklady na servis.

Inzercia

Inzercia

Tento zvonka neveľký automobil pripomína a aj skutočne je vystavaný na staršom modeli Nissan NV200, od ktorého si prevzal aj „osobné vybavenie“ nákladného priestoru. BYT ETP3 má v osvedčení uvedené aj iné položky: typ BYD VB, variant BE2F1C.

Táto skriňová dodávka kategórie N1 má celkovú dĺžku 4 460 mm, šírku 1 720 mm (bez spätných zrkadiel) a výšku 1 875 mm. To znamená, že sa s BYD ETP3 bez problémov vojdete do podzemnej garáže nákupného centra, kde býva znížený profil na 2,1 metra.

Jednoduchší čisto elektrický pohon

Elektrický synchrónny motor TZ180XSC od výrobcu BYD Auto Industry Company Limited využíva permanentné magnety. S maximálnym výkonom rovných 100 kW a krútiacim momentom 180 Nm dokáže automobil s prevádzkovou hmotnosťou 1 715 kg rozbehnúť na rýchlosť nanajvýš 100 km/h, pričom dynamiku môžeme považovať za primeranú účelu použitia vozidla.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Motor je uložený pod prednou kapotou a poháňa predné kolesá, pričom na oboch nápravách sú použité klasické kotúčové brzdy. V technickom preukaze je záznam o 16″ priemere ráfikov kolies a podľa osvedčenia má každá z dvoch náprav nosnosť až 1 550 kg.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Predný rozchod kolies dosahuje 1 490 mm, zadný 1 533 mm, čo spoločne s rázvorom 2 725 mm a jednoduchšom zavesení kolies čo-to napovedá o jazdných vlastnostiach vozidla. Vpredu je náprava typu MacPherson, vzadu tuhá náprava s listovými pružinami.

Najväčšia technicky prípustná hmotnosť vozidla je 2 420 kg, takže ho môže pokojne šoférovať vodič s vodičským oprávnením na vozidlá skupiny B, a to s viac ako tonovou hmotnostnou rezervou. Zaujímavosťou je údaj z osvedčenia o zhode, ktorý uvádza, že výkon motora pri zaťažení v trvaní 30 minút je 35 kW.

Batéria typu LiFePO4 dosahuje kapacitu 44,9 kWh a nabíja sa ako striedavým, tak jednosmerným prúdom – DC 50kW a AC 6.6kW. Pri použití jednosmerného prúdu a 50 kW nabíjacej stanice tak môžete mať akumulátor nabitý pomerne rýchlo, z 20 na 80 percent za pol hodinku. Batériu si auto vie dobíjať aj regeneratívnym brzdením princípom rekuperácie, avšak v praxi sa takto vráti späť do batérie iba minimum energie. Rekuperácia sa zapína pri 90 percentách nabitia a menej.

BYD uvádza, že pri tejto batérii využíva systém Battery Thermal Management System (BTMS), čo je kvapalinový tepelný manažment. Podľa slov automobilky enables the vehicle to operate in extreme weather conditions“, teda umožňuje prevádzkovať vozidlo aj v extrémnych podmienkach počasia.

Dojazd v reálnych podmienkach

Podľa štandardizovanej metodiky merania spotreby elektrickej energie dokáže BYD ETP3 prejsť na jedno plné nabitie 238 km kombinovane, prípadne 280 km v meste. Tieto hodnoty považujeme za optimistické, ale nemôžeme proti nim protestovať.

My sme BYD ETP3 testovali v čase, keď vonku mrzlo a denná teplota nebola vyššia ako 5-6 °C. Takéto podmienky nehrajú v prospech elektrickým automobilom, napriek tomu tento elektromobil má batériu schopnú lepšie pracovať pri nižších teplotách, a tak na jedno nabitie v zmiešaných podmienkach (prevažne však v meste) prejdete aj tých 200 km.

Je to dosť? Či málo? V skutočnosti ani jedno, ani druhé – dostatočnosť dojazdu je relatívna, pretože zatiaľ čo pre jedného zákazníka je to málo, pre druhého dvojdenný nájazd. Ak má firma dobre spočítané, koľko jej pracovníci potrebujú najazdiť a do rovnice si započíta čas a náklady spojené s nabíjaním, potom môže byť aj sto kilometrov dostatočných.

Pri 22 percentách energie v batérii ešte dojazd vystačuje na 60 km rozvážnej jazdy bez záťaže.

Na konci testu nám palubný počítač avizoval priemernú spotrebu 23,3 kWh/100 km, čo je s ohľadom na technologickú jednoduchosť vozidla zodpovedajúca hodnota. Palubný počítač nie je práve veľkorysý, pokiaľ ide o podrobnejšie ukazovatele energetickej spotreby, popri všeobecnom priemerne zobrazuje už len údaj za posledných 50 km – ten sme boli schopní cieľavedome ekonomickou jazdou znížiť na 18 kWh/100 km – bez záťaže, jazdou v meste pod rýchlostné limity a za celkom dobrého počasia.

Ako jazdí?

BYD ETP3 je jednoduchý automobil, pokiaľ ide o konštrukciu podvozka a pohonu, avšak nie je dôvod pozerať sa naň cez prsty. Dynamika pri mestských rýchlostiach je primeraná, automobil zrýchľuje plynule a bez kopancov, rovnako elegantne potom brzdí.

Podvozok je aj bez záťaže naladený tak akurát, teda neprenáša do karosérie vibrácie a nárazy, ak nejazdíte po vyslovene zlej vozovke.

Ale ak prechádzate cez diery a priečne nerovnosti o vyššej rýchlosti, vtedy zatriasť dokáže – občas poriadne. Zvlášť, keď sa vo vyššej rýchlosti vrhnete do zákruty, vašu sebadôveru zníži nápadné nakláňanie karosérie.

Ak je vozidlo zaťažené (v našom prípade 300 kg plus vodič 90 kg), podvozok sa stlmí, zdanlivo menej reaguje na nedokonalosti vozovky a automobil pôsobí stabilnejším dojmom.

Počas jazdy počuť typickú kovovú kulisu, ako v každom inom ľahkom úžitkovom vozidle.

Skromná výbava

Testovaný model vozidla sme prijali v podobe, ktorá je pre slovenského zákazníka východisková a fakticky jediná.

Dodávka ponúka jednoduchý, ale solídne vypracovaný interiér bohatý na plastové obloženia a s estetikou, ktorá napovedá o staršom základe tohto automobilu. Interiér pripomína interiéry starších Hyundaiov, ovládacie a dekoračné prvky sú však zosúladené, a tak nemáme veľa dôvodov na kritiku. Poteší páka prevodovky, ktorá nápadne pripomína tie z vozidiel BMW.

Čo trochu zamrzí, je snáď len plastový volant s neprirodzeným nenastaviteľným sklonom a predné sedadlá, ktoré sú príliš blízko bez možnosti posunutia dozadu. Vyšší vodiči môžu mať problém pohodlne sa usadiť a nepomôže im ani dosť obmedzený rozsah nastavenia vonkajších spätných zrkadiel. Sedadlá sú ale pohodlné a čalúnenie pôsobí odolne.

Praktickou vlastnosťou tohto vozidla je, že má okno do nákladného priestoru, a tak tu môže byť aj vnútorné spätné zrkadlo. Toto nie je v každej dodávke samozrejmosť.

Vodič má pred sebou prístrojový panel kombinujúci analógové ručičkové ukazovatele (rýchlosť a výkon vybíjania/nabíjania) s farebným stredovým displejom. V strede palubnej dosky je veľmi jednoduchý infotainment, ktorý je úplne oddelený od palubného počítača.

Na stredovom displeji preto nenájdete žiadne nastavenia vozidla ani údaje o jazde, funguje ako samostatný počítač so starším operačným systémom. Softvérová ponuka je základná, teda automobil prepojíte s telefónom cez Bluetooth a môžete počúvať rádio alebo zvuk z mobilu.

Pridanou hodnotou tohto nezávislého displeja je, že zobrazuje obraz z cúvacej kamery – obrazová kvalita je primeraná. Aj s nízkym rozlíšením poskytne pohľad za vozidlo aj po tme a navyše zobrazuje navádzacie čiary, ktoré pri parkovaní oceníte.

Pokiaľ ide o komfort, vodič aj spolujazdec majú k dispozícii vyhrievanie sedadiel, denné a stretávacie svetlá sa prepínajú automaticky, výšku svetiel si môžete nastaviť manuálne pomocou kolieska naľavo pod volantom. Tam je aj ovládací panel spätných zrkadiel. Jednozónová manuálna klimatizácia má slabší výkon, ale v režime prúdenia vzduchu na čelné sklo účinne zabraňuje zahmlievaniu. Vo vozidle je zopár odkladacích miest na nápoje a menšie predmety, ale väčší mobilný telefón si vodič musí odložiť neprakticky až do priečinka takmer na podlahe.

BYD ETP3 v testovanej výbave nemal upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu ani tempomat.

Úžitkový potenciál

Tým hlavným dôvodom, prečo by mal byť BYD ETP lákadlom je firmy, spočíva v jeho čisto elektrickom pohone, s tým spojenou perspektívou nízkych nákladov a tiež v úžitkovom potenciáli. Totiž, tento automobil je prerobeným trojradovým Nissanom. Namiesto troch radov sedadiel je tu iba jeden, zvyšok výrobca vyhradil pre náklad.

Objem nákladného priestoru je 3,5 m³.

Vozidlo v testovanej výbave malo v nákladom priestore kovovú podlahu a prakticky holé steny. Oceňujeme, že sa dajú otvoriť obe bočné dvere a tiež tie zadné. Zatiaľ čo bočné sú posuvné, zadné sa dvíhajú nahor a slúžia tak ako prístrešok.

Nákladný priestor sa dá pomocou kľúča s diaľkovým ovládaním otvoriť nezávisle od prednej časti, pričom zozadu sa do interiéru nedostanete. Praktické je, že vpredu je vyhradené tlačidlo osvetlenia zadného priestoru, osvetliť ho tak viete aj počas jazdy a cez okienko skontrolovať, či je všetko v poriadku.

Zadné bočné dvere sa dajú otvoriť aj zvnútra, je tu však mechanická detská poistka, ktorou tomu viete zabrániť.

Čo nám v nákladnom priestore chýbalo, bolo viac kotviacich prvkov, hlavne na podlahe.

Užitočné príslušenstvo pre „domáce“ nabíjanie

Záver

Elektrické ľahké úžitkové vozidlo BYD ETP3 ponúka základ, ktorý môže byť pre viaceré firmy atraktívny. Silnou stránkou má byť práve elektrický pohon, ktorý umožní firmám prevádzkovať vozový park s nižšími nákladmi a užívať výhody, ktoré ponúka náš daňový a prihlasovací systém. Ďalšie výhody pre majiteľov elektrických vozidiel sú v dohľadne, a tak si môžu poistiť užívanie týchto výhod už dnes.

Technické údaje BYD ETP3 furgon

Celkové rozmery (D/Š/V) 4 460/1 720/1 875 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 640 kg
Celková hmotnosť vozidla 2 420 kg
Užitočné zaťaženie 780 kg
Rázvor náprav 2 725 mm
Max. rýchlosť 100 km/h
Max. stúpavosť 20 %
Dojazd* (WLTP) 275 (v meste)/233 (kombinovaný) (km)
Odpruženie Náprava MacPherson (vpredu), listová pružina (vzadu)
Brzdy Hydraulické kotúčové brzdy, ABS, regeneratívne brzdenie
Pneumatiky 195/60 R16C
Typ motora Synchrónny AC motor s permanentnými magnetmi
Menovitý výkon motora 35 kW
Max. výkon motora 100 kW
Max. krútiaci moment 180 Nm
Typ batérie LiFePO4
Kapacita batérie 44,9 kWh
Nabíjací výkon DC 50/AC 6,6 kW
Čas nabíjania DC 0,5/AC 5,5 (nabitie z 20 % na 100 %) h

 





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »