RECENZIA

TEST Mercedes-Benz CLE 300 4MATIC kupé: Takmer dokonalá fúzia dvoch modelov. Nesedí mu len jedna vec…

Dvojdverové kupé sú dnes už na ústupe. Mercedes-Benz CLE 300 4MATIC kupé sa to snaží zmeniť.

Postačuje tomuto autu dvojlitrový benzínový motor?
Mercedes-Benz CLE vznikol zlúčením triedy C kupé a E kupé.
Vydané  Text: 
Foto: 

Otvoriť fotogalériu


Klasické dvojdverové kupé bolo kedysi pomyselným symbolom luxusu. Dnes, keď trhu vládnu veľké SUV, sa na podobný typ karosérie pomaly zabúda.

Našťastie sú tu stále automobilky, ktoré dokážu vyrobiť excelentného reprezentanta tejto triedy. Jedným z nich je Mercedes-Benz.

Nemecký výrobca sa pred časom rozhodol zlúčiť kupé Triedy C a kupé Triedy E do jedného modelu. Vznikol z toho pomerne zaujímavý Mercedes-Benz CLE, ktorému v testovanej verzii chýbalo k dokonalosti skutočne málo.

Dynamická elegancia

Jedným z dôkazov, že Mercedes-Benz stavil na svoju triedu kupé je aj to, že nie tak dávno som mal možnosť testovať model GLC kupé s naftovým motorom pod kapotou. S autom som bol vo všeobecnosti spokojný a tak som sa na test CLE patrične tešil. Od kolegov som už počul na dizajn auta viaceré chválospevy, no svoj prvý kontakt s týmto modelom som zažil až počas preberania.

Či už máte nemecká autá v láske, alebo nie, jedno je isté. Mercedes-Benz CLE svojimi geniálne navrhnutými líniami nenechá chladným nikoho. Športový potenciál ukrýva pod nenápadnou, no napriek tomu zvodnou karosériou. Konfigurácia auta, ktoré som mal možnosť testovať síce bola viac zameraná na komfort, no mne to vôbec neprekážalo.

Už len samotný fakt, že sedím takmer v druhej polovici auta a predo mnou sa rozprestiera dlhá kapota s ostro nakloneným oknom niečo napovedá. Nie ani tak o jazdných schopnostiach auta, ale o tom, že za dverami sa už pripravuje ostrá AMG verzia. A po skúsenostiach s Mercedes-AMG GT 63S E Performance sa určite nechám zlákať aj týmto ostrým Nemcom.

Hra detailov

No ale späť k dizajnu. Ako som už povedal. Mercedes-Benz CLE sa vyznačuje svojou takmer nekonečne dlhou kapotou. Tá je plynulo prepojená s výraznou maskou chladiča so vzorom trojcípej hviezdy. Zospodu ju obklopuje športovo navrhnutý nárazník, ktorý má po okrajoch špičkové svetlomety DIGITAL LIGHT s funkciou premietania. Mercedes-Benz podľa mňa dlhodobo patrí k špičke čo sa týka vonkajšieho osvetlenia auta. Preto nie je najmenším prekvapením, že svetlá opäť dokázali svoje prednosti. Nimi sú detailné vykrývanie okolitých vozidiel, špičkový dosvit v diaľkovom režime a taktiež čistota podaného lúča.

Že ide o prémiové kupé najlepšie vystihuje jeho bočná línia. Auto s celkovou dĺžkou 4 850 milimetrov a rázvorom až 2 865 mm totiž svoje rozmery maskuje dokonale. Čiastočne za to môže práve kabína umiestnená výrazne vzadu, no taktiež aj plynulá línia strechy. Tá je pozvoľne klesajúca a zakončuje ju až veko batožinového priestoru. Zaujmú aj 20-palcové disky kolies AMG s mnoholúčovým dizajnom.

Nezameniteľná silueta

Napriek tomu, že ide len o dvojdverové kupé, s nastupovaním na zadné sedadlá nie je zásadnejší problém. Môžu za to aj pomerne masívne veľké dvere. Tu je však drieme jedna nevýhoda. Vzhľadom na dĺžku dverí musíte počítať s tým, že pri vystupovaní v stiesnených priestoroch môžete mať menšie problémy. A to samozrejme platí aj o vystupovaní zo zadných miest.

Zmienku o veku batožinového priestoru využijem na premostenie do zadných partií. Samotné veko je pomerne úzke. Vy tak musíte počítať s obmedzeným otvorom pre nakladanie batožiny. Vzhľadom na tvarovanie auta je aj nakladacia hrana o niečo vyššie. Veko batožinového priestoru potom rozdeľuje decentné zadné svetlomety prepojené tmavou lištou. Bohužiaľ, lišta nie je podsvietená, ide skôr len o prvok dizajnu. Škoda… Následne je tu celkom masívny čistý nárazník s dvojicou falošných koncoviek výfuku s chrómovým rámikom. Viem si však predstaviť, že zmienená AMG verzia tu bude mať poriadne funkčné lešenárske trubky.

Elegancia navonok aj vo vnútri

Elegancia zvonka sa premietla aj do interiéru. Jeho koncept je už dobre známy a fanúšikmi dostatočne overený. Ide o rovnakú koncepciu akú má napríklad model S, C alebo testované GLC. Dominantou je vertikálny displej infotainmentu. Jeho uhlopriečka je až 11,9-palca a ovládanie drvivej väčšiny funkcií prebieha práve prostredníctvom dotyku. Tu ale musím uviesť, že Mercedes-Benz CLE už beží na novej verzii systému MBUX. Tá je zásadne prepracovaná a ponúka užívateľské prostredie veľmi podobné smartfónom. Jasne definované a farebne odlíšené ikony tak uľahčujú navigáciu v systéme a robia jeho používanie intuitívnejším.

Druhý displej, ktorý sa rozprestiera pred vodičom má až 12,3-palca a slúži ako digitálny prístrojový štít. K obom zobrazovacím jednotkám musím povedať, že sa mi páči ich rozlíšenie a jas na priamom slnku. Neviem, či mi to pri teste Mercedes-Benz GLC kupé uniklo, no oceňujem antireflexnú povrchovú úpravu displeja infotainmentu. Nakoľko CLE už patrí k novej generácii áut, ktoré musia plniť otravné európske notifikačné predpisy, Mercedes-Benz sa ich rozhodol aplikovať veľmi šikovným spôsobom. Samozrejme, že pri každom naštartovaní auta sa automaticky aktivujú, no ich hlásenia viete stíšiť jednoducho podržaním tlačidla na zníženie hlasitosti na volante. Jednoduché, efektívne a funkčné!

Obklopujúce pohodlie

Samostatnou kapitolou interiéru sú potom sedadlá. Tie by mali byť špeciálne vyvinuté pre model Mercedes-Benz CLE. Ako som už uviedol vyššie, testované auto bolo skôr zamerané na komfort, ako na športovú stránku jazdy. O tom svedčia aj samotné sedadlá. Masívne predné kreslá sú veľmi pohodlné. Majú síce škrupinový dizajn, no ich bočné vedenie nie je nijak obmedzujúce. Navyše funkcie masírovania, vyhrievania a chladenia robia posedenie v aute skutočne prémiovým. Osobne som aj fanúšikom ich spracovania, prešívania a povrchovej úpravy.

Kde sa ale musím mierne oprieť o kritiku z hľadiska pôsobiska vodiča a spolujazdca, je stredový tunel. Oceňujem, že výrobca v tejto výbave a v danej konfigurácii vyhodil ten nevkusný klavírny lak. Na druhú stranu, niektoré kontaktné plochy by si zaslúžili plasty s vyššou kvalitou. Reč je práve o stredovom tuneli alebo napríklad aj o madlách dverí. Taktiež aj podávače bezpečnostného pásu by si zaslúžili o niečo kvalitnejší materiál.

Štvormiestna kabína

Napokon sa presuňme dozadu. Štvormiestna kabína myslí primárne na cestujúcich vpredu. To ale neznamená, že sedenie vzadu je za trest. Aj zadné kreslá sú pohodlné, hoci funkciami sa na tie predné nedoťahujú. Vzhľadom na pomerne dlhý rázvor je tu aj dostatok miesta na nohy. Horšie je to s miestom na hlavu. To je však daň za tvar karosérie kupé, s ktorou treba pri kúpe počítať. Nevravím teraz, že sedenie vzadu by som zvládol aj na dlhé trasy, skôr si myslím, že tu s cestovaním nebude mať problém človek nižšieho vzrastu. Pre nás vysokých sú predné sedadlá. A to najmä to vľavo odkiaľ mám priamy vplyv na to, čo pracuje pod kapotou.

Motor postačuje, ale…

Keď už hovorím o motore, tak nadviažem na nadpis. Práve tu totiž spočíva tvrdenie, že mu nesedí len jedna vec. A ňou je štvorvalcový dvojliter s výkonom 190 kW a krútiaci momentom 400 Nm. Vôbec nevravím, že daný motor nemá potrebnú dynamiku. Ide skôr len o pocit. Stojím pred krásnym elegantným kupé a spod kapoty vychádza typický zvuk sprevádzajúci naštartovaný štvorvalec. No, jednoducho povedané, k tomuto autu geneticky patrí poctivý šesťvalec. A dokážte mi opak!

Samotný dvojliter však nehaním. Ide o technologickú špičku medzi motormi tejto kategórie prepojenú s 9-stupňovou automatickou prevodovkou 9G-TRONIC. Spolieha na mild hybridnú 48-voltovú techniku aktivovanú štartér-generátorom s výkonom dodatočných 17 kW. Štartér-generátor sa z hľadiska úspory na hmotnosti a jednoduchosti systému nachádza v prevodovke. Jeho najciteľnejší prejav je najmä pri štartovaní. Prakticky naskočenie spaľovacej jednotky ani nevnímam. Elektromotor sa taktiež stará o eliminovanie turbo diery a dodáva autu plynulejšie reakcie na pedál akcelerátora. Navyše v útrobách agregátu pracuje aj elektrický kompresor Borg Warner s výkonom 5 kW. Jeho reakcie sú na úrovni 300 ms a jeho primárnym účelom je eliminovanie času medzi zošliapnutím „plynu“ a nakopnutím turbodúchadla.

Niet pochýb o tom, že pod kapotu by sa hravo zmestil aj osemvalec. Štvorvalcový dvojliter s výkonom 190 kW postačuje, no jeho prejav sa k autu nehodí.

Niet čo dodať

Technologická špička pod kapotou autu bez problémov postačuje. Z hľadiska jazdného prejavu je potreba v klasickom režime rátať s mierne oneskorenými komfortnými reakciami. Športový režim však agregát a elektroniku oživuje a z auta sa stáva decentný športovec. Možno by som mohol povedať, že motor je dostatočný, no auto vám dovolí len toľko, koľko zvládne podvozok. Je to však naopak. Podvozok je skvelý, a z auta dostanete len to, čo vám dovolí motor.

Naladenie samotného podvozku aj skôr na strane komfortu, ako dynamiky. Avšak to neznamená, že si s ním nemôžete vychutnať nejakú tú dynamickú zákrutu. Nemusíte sa pritom obávať, že by ste nad autom stratili kontrolu v dôsledku jeho slabšieho naladenia. Výhodou je aj riadená zadná náprava. Tá umožňuje natáčanie kolies o 2,5-stupňa čo sa priaznivo prejavuje na riadení a celkovej manévrovateľnosti.

Zrejme ide o najkrajšie autá tohto roka: Nové Mercedesy CLE Coupé a Cabriolet prekvapili klasickým nadčasovým dizajnom

Mercedes-Benz CLE ide príkladom

Čo sa týka spotreby, tak ide skôr o priemer. Po týždňovom teste som auto odovzdával so spotrebou 8,6 litra na 100 km. Nejde o najhorší údaj, no treba brať do úvahy aj fakt, že keď sa viac uvoľníte, dostanete sa aj cez 10. Pozitívom môže byť 66 litrová nádrž, čo je dnes už skôr vysoký nadpriemer. Na jednu nádrž tak zvládnete bez problémov 700 a viac kilometrov. Samozrejme, opäť to záleží len na hmotnosti vašej nohy.

Premýšľam čo dodať takto na záver… Mercedes-Benz CLE je dôkazom toho, že tradičné dvojdverové kupé majú svoje miesto na trhu. Ak sa totiž zlúči skvelý dizajn so špičkovou technológiou a perfektnými jazdnými vlastnosťami, výsledkom je ukážkový celok. Mercedes-Benz to zdá sa pochopil a svojich zákazníkov obdaril autom, ktoré určite stojí za to!

Technické údaje Mercedes-Benz CLE 300 4MATIC kupé
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 4 850 x 1 861 x 1 423 mm
Rázvor  2 865 mm
Prevádzková hmotnosť 1 991 kg
Najväčšia celková hmotnosť 2 330 kg
Objem batožinového priestoru 420 dm³
Zdvihový objem motora 1 999 cm³
Výkon motora 190 kW + 17 kW/ 258 + 23 koní pri 5 800 ot./min
Krútiaci moment 400 Nm
Pohon 4MATIC
Prevodovka 9 st. automat
Kapacita nádrže 66 litrov
Palivo benzín
Zrýchlenie 6,2 s
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Emisie (WLTP) 159 g/km
Spotreba – test 8,6 l/100 km
Cena – test 94 512 eur

 




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Spravodajstvo

Podvodníci a zlodeji si vydýchnu. HAKA oficiálne končí po 7 rokoch. Iniciatívu občanov štát prebrať nechcel, vraj kto by to robil

  • HAKA, občianska iniciatíva, ktorá pomáhala hľadať kradnuté vozidlá, končí. Štefan Farkas a Roman Grožaj projektu venovali niekedy aj 12 hodín denne a bez akéhokoľvek financovania.

     Zaujímali nás dôvody, prečo s projektom končia a čo bude nasledovať. Prikladáme archívny rozhovor so zakladateľom Štefanom Farkasom z mája 2019
  • Redakčný špeciál

    Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

  • Audi Q8 SUV je síce športové auto, ale aj rodinné. Je to SUV, ale s estetikou kupé a bezrámovými oknami ulahodí aj oku estéta. No a technologická vyspelosť, to je triumf, ktorý má Audi pripravený pre každého zákazníka bez ohľadu na stupeň výbavy.

     Pozrite sa s nami na tri časti seriálu o Audi Q8 SUV.