TEST Mercedes-Benz GLC 220d 4MATIC kupé: Dokonalý krížnik pre manažérov s dojazdom cez 1000 kilometrov

Pozreli sme sa na nový Mercedes-Benz GLC 220d kupé. Manažérske SUV s naftovým motorom pod kapotou ukázalo svoje silné stránky.

Mild-hybridný motor pod kapotou je úsporný a kultivovaný.
Spracovaním útočí na autá o kategóriu vyššie.
Vydané  Text: 
D. Hecl

Otvoriť fotogalériu

Naftové autá to v súčasnosti nemajú ľahké. Zákazníci, možno aj kvôli tlaku úradov, o ne prestávajú javiť záujem a automobilky postupne naftové agregáty z ponúk škrtajú. V tomto kalendárnom roku som mal na test celkovo 31 rôznych áut, z čoho len 3 boli s naftovým motorom. Vyskúšal som si napríklad Mazdu CX-60 s radovým šesťvalcom alebo Volkswagen Golf Variant v úplne bežnej výbave. No a posledným do party je práve Mercedes-Benz GLC 220d 4MATIC kupé. Čo sa skrýva za týmto dlhým názvom?

Nová generácia

Mercedes-Benz GLC 220d 4MATIC kupé je akousi nenápadnou myškou, za ktorou sa aj tak otočí veľa ľudí. Asi prvýkrát sa mi počas testu stalo, že ľudia si nevšimli, že testujem úplne novú generáciu auta. Mnohokrát som dostal otázku, že či už dané auto nie je na trhu dlho. Vždy som však odpovedal, že nie je. Samotné GLC totiž len nedávno prišlo v úplne novej generácii, no vo všeobecnosti sú zmeny navonok len minimálneho charakteru. Jemne modifikovaný dizajn v mnohých evokuje len akúsi evolúciu a pokračovanie v nastolenom trende. Ale povedzme si na rovinu. Pokiaľ ste s dizajnom spokojný, načo ho zásadne meniť.

Predchádzajúca verzia Mercedes-Benz GLC bola vzhľadovo natoľko prepracovaná, že dizajnérom stačilo zmeniť len zopár línií a auto to posunulo smerom nahor. A to nemyslím len obrazne. Veď súčasné GLC akoby z oka vypadlo väčšiemu GLE. Jeho klasickej verzii sa pred časom venoval kolega Erik Stríž v rámci prvých jázd. Mne sa v priebehu tohto roka dostala do rúk štýlovejšia verzia kupé, ktorá si myslím, že stelesňuje dokonalé manažérske a reprezentatívne auto. Prečo?

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

PRVÝ TEST: Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance – Nová éra výkonu

Klame telom

Tak začnem už zmieneným dizajnom. Celkovo je vzhľad Mercedes-Benz GLC 220d 4MATIC kupé uhladený, nadčasový a predovšetkým neokukaný. Viaceré línie sú prevzaté z rodinnej identity a to najmä z mohutného GLE. Napriek tomu si však GLC razí jasnú cestu smerom k mladým a úspešným ľuďom. Po dizajnovej stránke by som mu asi vytýkal máločo. Možno by som len spomenul mierne obmedzený výhľad vzad, čo je však daň za jeho tvarovanie.

Jednotlivé prvky navonok útlej karosérie na seba tak dobre nadväzovali, že miestami som ani nemal pocit, že stojím veľa auta dlhého takmer 4,8 metra a širokého cez 2 metre. Prepracovanosť exteriéru dokonale vystihuje napríklad predná maska nesúca grafiku trojcípej hviezdy. Príjemný detail podčiarkujúci zmyselnosť tvarov.

Prémiový interiér

Podobná filozofia je razená aj na palube. Kombinácia čiernej a hnedej kože je skutočným pohladením pre oko. Nie je to však len o dobrom výzore. Oceňujem Mercedes-Benz za voľbu materiálov. Osobne sa radím k náročnejším ľuďom, ktorým nie všetko vyhovuje. Avšak spracovanie kabíny Mercedes-Benz GLC kupé je skutočne prvotriedne. Celú tú hru čiernej a hnedej príjemne rozbíja dyhový dekor palubnej dosky s vertikálnym lemovaním striebornými pásikmi.

Inzercia

Inzercia

Mercedes-Benz na samotný vrchol palubnej dosky nezasadil displej infotainmentu, ale tradičné kruhové výduchy klimatizácie. Samotný displej multimediálneho systému novej generácie plynulo nadväzuje na mohutnú stredovú konzolu tak, ako to poznáme napríklad z triedy S. Ak ste už niekedy moje recenzie čítali a pozriete sa na fotku interiéru, viete čo nasleduje. Značná časť kontaktnej plochy stredovej konzoly má povrchovú úpravu klavírnym lakom. No a to je pre mňa možno problémom. Na jednej strane musím uznať, že displej vyliezajúci z klavírneho laku vyzerá, ako kus skla vystupujúci z tekutého kovu. No na strane druhej sú tu odlesky, odtlačky a škrabance. Klavírny lak ďalej nachádzam napríklad aj na paneli ovládania sedadiel na dverách. Hovorím teda o najviac namáhaných plochách…

Dosť miesta pre obchodné jednania

Inak je interiér príjemný, vzdušný a logicky usporiadaný. Miesta na predných sedadlách je neúrekom a necítim sa tu žiadnym spôsobom klaustrofobicky. Dobre tvarované sedadlá s kinetikou dopomôžu, aby ste po každej jednej jazde vystúpili z auta s ľahkosťou. Niekomu s väčším typom postavy možno bude mierne prekážať masívny stredový tunel, avšak ja v tom nevidím problém.

Čo sa týka ponuky miesta pre cestujúcich vzadu, tu ho je stále dosť, no poskromnejšie ako vpredu. Keď si sadám za seba, na kolenách nevnímam žiadne zásadné limitovanie. Vďaka výrezu v padajúcej streche je aj miesta nad hlavou dostatočne veľa. Avšak pozor. Dostatočne veľa pre cestujúceho s výškou 183 cm. Vyššie postavy tu už môžu narážať na problém. Celkovo si však myslím, že sa vzadu plnohodnotne odvezú dvaja dospelí ľudia na rokovanie o prípadnej kúpe konkurenčnej firmy. Ak by ste však popri podnikaní auto využívali aj pre rodinu, nie je to problém. Kufor je síce typicky SUV-kupé plytký, avšak jeho kapacita je slušných 545 litrov. Pod dvojitým dnom nájdete okrem súpravy na opravu pneumatík aj miesto na prepravu ďalších predmetov.

Skvelý NAFTOVÝ motor

Čo však mnohých pri prečítaní názvu recenzie zaujalo azda najviac je motor. Agregát 220d ma prekvapil hneď po viacerých stránkach. Reč je o naftovom radovom štvorvalci s označením OM 654 M s objemom 1 993 ccm, výkonom 145 kW a krútiacim momentom 440 Nm. Ide o modifikovaný motor OM 654, ktorý bol prispôsobený pre potreby novej doby. M teda znamená „Modified“.

V jednoduchosti je to naftový motor so 48-voltovou mild-hybridnou technikou. Agregát obsahuje štartér-generátor, ktorý je integrovaný spoločne so všetkou elektronikou v prevodovkovej skrini. Toto riešenie optimalizovalo spoluprácu jednotlivých komponentov a znížilo jeho finálnu hmotnosť. Elektromotor, ktorý zastáva úlohu štartér-generátor, má výkon 17 kW a dosahuje krútiaci moment až 200 Nm. Primárnym účelom takéhoto riešenia je efektívnejšie manažovanie práce s palivom a lepší chod naftového motora.

Motor je kultivovaný a úsporný. Svojim chodom dokonca môže klamať, že ide o benzínový agregát. Vďaka dobrému hospodáreniu s palivom a nádržou s objemom 62 litrov, sa hravo dostanete cez 1000 kilometrov dojazdu.

Elektromotor v Mercedes-Benz GLC 220d kupé funguje

Celé mild-hybridné ústrojenstvo je prepojené s 9-stupňovou automatickou prevodovkou 9G-TRONIC, ktorá radí nepostrehnuteľne a najmä rýchlo. Onen zmienený elektromotor, alebo štartér-generátor, tu však nie je len na zapínanie a vypínanie hlavného motoru. Počas testu som si všimol, že Mercedes-Benz GLC 220d kupé ho využíva podstatne častejšie, ako konkurencia s podobným typom pohonu. Napríklad úvodné desiatky centimetrov pri pohnutí takmer vždy obsluhuje elektromotor. Následne až pri nejakej rýchlosti okolo 3 km/h sa nenápadne bez akéhokoľvek trhnutia alebo zvukového prejavu pripojí hlavná spaľovacia jednotka. Samotný štart je natoľko tichý, že pokiaľ sa vyslovene nezameriate na spustenie naftového motora, myslíte si, že ste v elektromobile.

Tým som samozrejme chcel dať najavo aj celkovú kultivovanosť agregátu. Najmä v minulosti sa totiž často stávalo, že pokiaľ bol motor v nízkych „ekologických“ otáčkach, do kabíny prenikali viaceré nežiaduce zvuky. Tu to však tak nie je. Chod agregátu je takmer bez vibrácií. Navyše vďaka implementácii elektromotoru do prevodovkovej skrine, sú aj jeho reakcie o niečom inom. Miestami reaguje na zošliapnutie pedálu akcelerátora, ako benzín s podobnou kubatúrou. Ďalším využitím elektromotora je totiž aj funkcia EQ Boost, ktorá, najmä v čase kedy motor ešte nie je v plnohodnotnom pracovnom tempe, dodáva pohonu úvodný výkon. Následne sa pripojí aj naftový štvorvalec a auto vystrelí vpred. Všetko sa však udeje v zlomku sekundy a vy tak máte pocit, že motor má extrémne široké pracovné spektrum otáčok.

Cez 1000 kilometrov

No a čo spotreba? Už v úvode som napísal, že auto dokáže prejsť cez 1000 kilometrov na jedno natankovanie. So sebou stále nosíte 62 litrovú nádrž. Takže ak si to prepočítam a pozriem sa na digitálny prístrojový štít, po týždňovom teste tam vidím údaj 5,5 l/100km. Geniálna spotreba. A to ešte podotýkam, že som sa s autom nijako zásadne nesnažil ísť na spotrebu. Celkovo by mi podľa palubného počítača môj štýl jazdy vystačil na 1 150 kilometrov na jedno natankovanie. Klobúk dolu!

Danú vzdialenosť by ste si za volantom užili aj vďaka perfektne nastavenému podvozku. Jedinou jeho nevýhodou bolo použitie pneumatík Continental EcoContact. Osobne by som volil obutie s lepšími jazdnými vlastnosťami. Napriek tomu je športový podvozok, ktorý je štandardom balíčku „exteriér AMG Line“ v spojení s variantom výbavy „AMG LINE PREMIUM“ za 9 390 eur skvelým spoločníkom pri rôznych príležitostiach. Pokiaľ sa chcete s autom zabaviť a užiť si s ním nejakú zákrutu, dovolí vám to. Náklony karosérie sú len minimálne a aj práca s priečnymi nerovnosťami poteší. Ak však potrebuje kľud, komfort a pohodu, Mercedes-Benz GLC 220d kupé s vami prepláva dlhé kilometre na cestách.

Dokonalé auto?

V nasledujúcich riadkoch sa tak dostávame k záveru recenzie. Musím zložiť Mercedes-Benz pochvalu. GLC 220d kupé je výborným spoločníkom pre mladých manažérov, rodiny alebo cestovateľov. Nie som zástanca naftových motorov, no to čo predviedla nemecká automobilka s týmto agregátom je skutočne impozantné. Výborný motor v spojení so špičkovou technikou a výborným spracovaním či už exteriéru alebo interiéru je dobrým dôvodom prečo nad autom uvažovať. Ak si odmyslím klavírny lak v interiéri a otravné asistenty nanútené Európskou úniou, Mercedes-Benz GLC 220d kupé skutočne nemám čo vytknúť. Na cenu sa odvolávať nebudem. Má to jeden prostý dôvod. Toto auto si totiž nekúpi niekto, kto naň nemá. A kto naň má, sa zacieli predovšetkým na jeho klady. Pretože presne pre to, si ho kúpi.

Technické údaje Mercedes-Benz GLC 220d 4MATIC kupé
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 4 764 x 2 075 x 1 605 mm
Rázvor  2 888 mm
Prevádzková hmotnosť 2 089 kg
Najväčšia celková hmotnosť 2 550 kg
Objem batožinového priestoru 545 dm³
Zdvihový objem motora 1 993 cm³
Výkon motora 145 kW + 17 kW/ 197 + 23 koní pri 3 600 ot./min
Krútiaci moment 440 Nm
Pohon 4MATIC
Prevodovka 9 st. automat
Kapacita nádrže 62 litrov
Palivo nafta
Zrýchlenie 8,1 s
Maximálna rýchlosť 225 km/h
Emisie (WLTP) 141 g/km
Spotreba – test 5,5 l/100 km
Cena – test 80 616 eur

 





Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »