Reportáž | Čítanie na 10 minút

PRVÝ TEST novej generácie BMW radu 5: Elektrická verzia i5 M60 je špičkové šoférske auto pre náročných

Nová ôsma generácia BMW radu 5 prichádza aj vo verzii i5 ako elektromobil. Ponúka výkonové spektrum 250 až 442 kW, pričom pohon xDrive je vyhradený pre športovú verziu M60.

Popri EV verziách sú na Slovensku v predaji aj benzínové 520i, naftové 520d a 520d xDrive a tiež plug-in hybrid.
Vydané  Text: 

Automobilka BMW predstavila novú generáciu modelového radu 5 ešte v prvej polovici roka a koncom októbra nás pozvala na chorvátsku Istriu vyskúšať ako benzínové verzie sedanu, tak plne elektrické, ktoré nesú názov i5. Nová generácia týchto prémiových sedanov (bude aj kombi) predstavuje v portfóliu automobilky významný prvok, keďže päťka bola vždy akýmsi mostom medzi cenovo dostupným radom 3 a luxusnou sedmičkou. Navyše, za 50 rokov automobilka vyrobila závratných až 10 miliónov vozidiel radu 5 a keďže počet mladých bohatých potenciálnych zákazníkov rastie, je potrebné venovať tomuto radu zodpovedajúcu pozornosť.

Ak doteraz platilo, že medzi BMW radu 5 a BMW radu 7 nie sú až tak dramatické rozdiely, dnes môžeme smelo hovoriť o tom, že päťka sa sedmička sa zásadne vzdialili a súčasná generácia BMW 5 má bližšie k radu 3. Až nasadnutie do zadných sedadiel odhalí veľkorysé priestorové pomery subjektívne prekonávajúce aj SUV BMW X5 a jazda spoza volantu znamenite vyladený jazdný výkon.

Kto má predsudky voči elektromobilom, pre toho bude BMW i5 príležitosťou na prehodnotenie názorov. Totiž, pokiaľ ide o jazdný zážitok, dokáže i5 osloviť aj nadštandardne náročného motoristu. Rozhodne neplatí, že elektrický pohon je nudný, v novej generácii päťky dokonca oceňujeme aj IconicSound, teda počítačom generovaný zvuk pohonu v interiéri, ktorý nám zvyčajne skôr prekáža. O ňom si ešte napíšeme.

Inzercia

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Autoviny.sk + auto motor a šport (@automotorasport)


Nafta je stále na nezaplatenie… naozaj?

Z Bratislavy sme do mesta Rovinj vyrazili na BMW X5 v motorizácii 30d xDrive. Pri preberaní celkom nového vozidla na palubnom počítači svietil fantastický údaj o predpokladanom dojazde až 1300 kilometrov, čomu zodpovedala 80-litrová nádrž nafty za viac ako 130 eur.  Počas jazdy diaľnicami, samozrejme, predpokladaný dojazd klesal neúmerne k prejdenej vzdialenosti, takže do mesta Rovinj po trase dlhej 640 kilometrov sme napokon mali v nádrži asi štvrtinu jej objemu a odhadovaný dojazd cez 200 km. Stále to však musíme hodnotiť veľmi priaznivo a pre mnohých bude práve takýto jazdný výkon silným argumentom na preferenciu nafty.

Tankovanie BMW X5 30d xDrive

Pravdou je však aj to, že počas našej cesty sme dvakrát zastavili, z čoho raz na viac ako pol hodinu kvôli raňajkám, čo je doba, počas ktorej by sa také elektrické BMW iX nabilo doplna a umožnilo jazdu do cieľa už bez ďalšej zastávky. Pochopiteľne s predpokladom, že v cieľovej destinácii sa nachádza nabíjacia stanica schopná toto vozidlo obslúžiť, čomu tak v našom prípade bolo. Napokon, nabíjali sa tu všetky elektrické sedany BMW i5, ktoré boli pre nás pripravené na jazdy v rovnaký deň.

PREČÍTAJTE SI NAŠE ĎALŠIE TESTY ÁUT OD BMW:

Prvé dojmy z nového BMW radu 5

Nové BMW radu 5 sa z estetického hľadiska významnejšie zmenilo, ale charakter luxusného sedanu s nápadnou dĺžkou ostáva zachovaný.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že je automobil kompaktnejší, v skutočnosti je v porovnaní s predchodcom väčší v takmer každom ohľade: je dlhší, širší, vyšší a má o niečo dlhší rázvor. Kompaktnejší a atletickejší vzhľad je výsledkom snahy dizajnérov o lepšiu aerodynamiku, ktorá aj vďaka tvaru svetlometov, nárazníka a kapoty dosahuje koeficient aerodynamického odporu vynikajúcich 0,23. Z pohľadu odporu vzduchu je teda skoro tak „klzký“ ako Mercedes EQE, ktorý má však prednú masku účelne zaoblenú do tvaru kvapky a podľa niekoho práve preto menej estetickú. BMW 5 aj i5 si zachovávajú tradičný automobilový dizajn, pričom svetlomety môžu vyvolávať asociácie s Hyundai i30 aktuálnej generácie pred faceliftom. Dôslednejší pohľad však odhalí realitu, že ten tvar je predsa len odlišný a o ich výkone ani nehovoriac.

Interiér nového BMW radu 5 je vskutku minimalistický a využíva dve obrovské obrazovky zapracované pod mierne zakrivené sklo. Ak doteraz platilo, že päťka bola v porovnaní s Mercedes-Benz Triedy E trocha pozadu, dnes je to už inak. Netvrdím, že je lepší, to je subjektívna záležitosť, ale je potrebné uznať materiálovú vyváženosť, pocitovo kvalitné vypracovanie detailov, dôraz na akustickú pohodu v interiéri aj jeho praktické vybavenie.

Podľa predstaviteľov značky BMW sú v novej päťke početné vylepšenia aj samotného softvéru – nový operačný systém Operating System 8.5 obsahuje rozhranie Quick Select Widgets či nový virtuálny ovládač klimatizácie, pridaných bolo aj 10 hier (single aj multiplayer), v ktorých sa ako ovládač používajú mobilné telefóny pripojené k autu. Ďalšie hry si môže zákazník doinštalovať z obchodu s aplikáciami.

Pre dospelého zákazníka bude dôležitejšie, že vylepšením prešli aj bezpečnostné asistenčné systémy, takže v niektorých krajinách teraz môže BMW radu 5 jazdiť diaľnicou aj bez toho, aby mal vodič položené ruky na volante.

Najlepšie šoférske BMW? Možno práve BMW i5 M60 xDrive

Naše dojmy z benzínových verzií BMW radu 5 sú naozaj pozitívne. V porovnaní s novým konkurenčným Mercedes-Benz Triedy E je BMW naladené citeľne športovejšie, za volant máte pocit, že s vami auto komunikuje intenzívnejšie, ale keď ho necháte vydýchnuť, vie sa postarať o vysokú mieru komfortu.

Obzvlášť priaznivo hodnotíme skúsenosť s verziou i5 M60 xDrive. Ide o elektromobil s dvomi motormi s max. systémovým výkonom 442 kW (601 k), ktoré generujú celkovo 820 Nm krútiaceho momentu a podľa potreby ho rozdeľujú na všetky štyri kolesá. Naladenie podvozka, rýchlosť reakcií, presnosť riadenia, schopnosť na jeden nádych vystreliť z nuly až na 230 km/h a nevídaná pružnosť pohonu sú dôvody, pre ktoré sa nám naozaj ťažko predchádzalo na automobily so spaľovacím motorom.

Za volantom tejto verzie nadobudnete skoro falošný pocit vlastnej zručnosti a neohrozenosti za volantom, pretože automobil účinne toleruje menšie chyby v riadení, na ceste drží ako placka aj bez výrazného nakláňania karosérie a popri tom všetko jazdí buď celkom potichu, alebo so zvukovou kulisou IconicSound. Táto akustika z dielne Hansa Zimmera má niekoľko verzií, ktoré sa aktivujú podľa zvoleného jazdného módu. Spravidla je viacvrstvová, reagujúca na početné faktory týkajúce sa riadenia (akcelerácia, spomaľovanie, aktívne brzdenie), bohatá na detaily, hlboká a vďaka prémiovému audiosystému je naozaj radosť ju počúvať.

BMW našlo dobrý spôsob, ako spraviť elektrické pohony zaujímavými aj z akustického hľadiska, pričom sa nebálo pustiť do divokého experimentu – napríklad nahradenia zvukov motora orchestrom.

Vyskúšať najsilnejšiu verziu vozidla by mohlo spôsobiť nevyváženosť názorov na nasledujúce vozidlo, ktorým bola slabšia verzia i5 eDrive40 s pohonom zadných kolies a max. výkonom 250 kW/430 Nm. V skutočnosti je 340 koní hodnota, s ktorou bežní motoristi nemajú skúsenosti a aj akcelerácia z nuly na 100 km/h počas presne 6 sekúnd je dosť silným dôvodom na radosť z jazdy. Aj v tejto slabšej verzii, ktorá má ale poznateľne nižšiu spotrebu energie (20,6-18,2 kWh/100 km v i5 M60 xDrive vs. 18,9-15,9 kWh/100 km v i5 eDrive40), vskutku nepociťovať dramatický prepad výkonu alebo krútiaceho momentu.

Domnievame sa, že kto si raz v rámci testovacej jazdy vyskúša i5 eDrive40, bude z jeho jazdných výkonov tak nadšení, že nebude nevyhnutne potrebovať M60. Tým hlavným argumentom v prospech M60 je ale pohon 4×4, ktorý je pre určitú časť zákazníkov celkom zásadný.

Už je v slovenskom predaji

Nové BMW radu 5 má slovenské ceny od mája tohto roku, avšak odvtedy ceny väčšiny modelov výrazne klesli. Rovnaká ostala iba cena vrcholovej verzie i5 M60 xDrive. Na výber je z elektrického, naftového aj benzínového pohonu, pričom základové verzie majú relatívne malé cenové odstupy.

Úplným základom aktuálnej ponuky je benzínový variant 520i Sedan (153 kW/208 k) s pohonom zadných kolies s cenou od 58 860 €.

Nasledujú dve naftové verzie, 520d Sedan od od 61 160 € (145 kW/197 k, pohon zadných kolies) a 520d xDrive Sedan od 63 810 € (145 kW/197 k, pohon všetkých kolies).

V predaji na Slovensku je už aj plug-in hybrid 530e Sedan za 66 260 € a tiež vo verzii 530e xDrive od 78 360 €.

Vrcholom motorizácií sú dnes elektrické verzie, ktoré rozlíšite už podľa samostatného názvu i5. Ide o i5 eDrive40 Sedan od 71 360 € (250 kW/340 k, pohon zadných kolies) a vrcholový i5 M60 xDrive Sedan od 100 310 € (442 kW/601 k, pohon všetkých kolies).

Oba elektromobily dostali trakčný akumulátor s celkovou kapacitou 83,9 kWh (81,2 kWh netto), max. nabíjací výkon 205 kW a vskutku dlhé dojazdy. Verzia i5 eDrive40 Sedan dosahuje 579 − 499 km, zatiaľ čo podstatne výkonnejšia štvorkolka 515 − 457 km. Motor navyše síce znamená vyššiu spotrebu energie a vyššiu hmotnosť, lenže má priamy vplyv na akceleráciu, ktorá sa skrátila zo šiestich sekúnd na závratných 3,8 sekundy.

Za zabezpečenie programu, ubytovania a dopravy ďakujeme spoločnosti BMW Slovensko.

Prečítajte si aj naše ďalšie testy áut od BMW:





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




ODPORÚČANÉ