TEST BMW M340i xDRIVE: Toto je ALL INCLUSIVE. Poctivý kvalitný sedan s pridanou hodnotou

BMW radu 3 bolo vždy osobnejšie ako päťky a sedmičky, snáď práve preto si nás špičková verzia M340i xDrive totálne získala. Ani sa nám nechce hľadať nedostatky, pretože kto sa raz rozhodne toto auto kúpiť a absolvuje prvú jazdu, toho už kritika aj tak zaujímať nebude.

BMW M340i xDrive sedan možno považovať za predskokana modelu M3.
Cena verzie M340i xDrive začína na 69 860 €, čo je relatívne priaznivý rozdiel v porovnaní so základnou verziou BMW 318i Sedan (43 710 €).
Vydané  Text: 

Nie sme značke BMW nič dlžní, preto môžeme celkom úprimne napísať, že test modelu M340i xDrive nás vyslovene potešil. Automobil si zaslúži naše sympatie, pretože je jednoducho dobre vyladený a za jeho volantom sme sa cítili fantasticky. Všade, kam sme prišli, že skoro cítili pohľady ľudí a užívali si príjemné pocity, keď sme do auta nasadli a štartovali jeho motor. Je to iné, ako keď máte sedmičku, ktorá je opulentná, alebo vás v sedane či kombi radu 5 považujú za niekoho, kto sa iba vyšplhal v hierarchii niektorej firmy až do stredného manažmentu. Tretí rad je akýsi osobnejší. A keď príde čas na hodnotenie ponuky komfortu a jazdného zážitku v M340i xDrive, ľahko nadobudnúť dojem, že iba ťažko nachádza celkom rovnocenného rivala.

Športový sedan, ktorý má dizajn tak reprezentatívny, že by mohol byť považovaný aj za limuzínu generálneho riaditeľa. Preháňame, ale pravdou je, že tento vyladený vzhľad sa naozaj vydaril.

BMW radu 3 takto pred rokom absolvovalo modernizáciu, ktorá je podľa mnohých veľmi decentným faceliftom vylepšujúcim už aj tak dobrý základ. Výrobca zachoval nevšedne pestrú ponuku motorizácií, vďaka ktorým je možné základný model získať už za menej ako 44-tisíc eur. Podstatou modernizácie je, že spolu s menšími (podľa nás dobre viditeľnými) estetickými vylepšeniami dostala trojka už v základe výkonné LED svetlomety a ďalšiu výbavu, ktorá bola dovtedy príplatkovou. Táto verzia, ktorú sme testovali my, začína na sume 69 860 eur, ku ktorým je potrebné pripočítať Náklady na dopravu a predpredajnú prípravu vozidla 360 eur.

Inzercia

Advertisement

Inzercia

To je o nejakých 26-tisíc viac, no z určitého uhla pohľadu ide o vskutku malý cenový rozdiel – veď toto je stupeň pred M3, pričom už z tejto konfigurácie môžete mať mimoriadny jazdný zážitok. Kto by tvrdil, že v prípade BMW platíte iba za značku, ten sa hrozne, ale hrozne mýli. BMW je renomovaná značka, no v tomto prípade si platíte za všetky tie detaily, ktoré spoločne tvoria ten BMW-špecifický zážitok z podvozka, riadenia, prejavu pohonu. Silnou stránkou modelu M340i xDrive nie je iba jeho pripravenosť na skúšky skúsenými jazdcami, ale aj prekvapujúca úroveň komfortu, ktorá je pripravená pre miernejších vodičov. Ak nemáte chuť na divokú jazdu, BMW radu 3 vám aj pasažierom umožní cestovať na úrovni, ktorú by ste ešte pred zopár rokmi našli iba vo vyššie situovaných limuzínach.

Písmeno M obnáša nielen špecifický pohon, ale aj esteticko-funkčné exteriérové doplnky. Ide o aerodynamický balík, M zadný spojler, M vonkajšie zrkadlá, M Shadowline pre exteriér a M disky z ľahkej zliatiny.

Štandardná výbava týkajúca sa pohonu v prípade M340i zahŕňa M Sport podvozok, variabilné športové riadenie, M Sport brzdový systém, M Sport diferenciál a automatickú 8-stupňovú prevodovku Steptronic Sport s radiacimi pádlami za volantom. Vnútri dostanete Športové sedadlá, M kožený volant a početné pripomienky, že sedíte vo vozidle, ktoré sa dostalo do rúk športovej divízie automobilky.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Technologická štandardná výbava BMW radu 3 (teda nielen verzie M340i) potom zahŕňa LED svetlomety vpredu aj vzadu, adaptívny tempomat, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, automatickú klimatizáciu s 3-zónovou reguláciou a obrovský obrazový panel BMW Live Cockpit Plus a BMW Curved Display, ktorému sa budeme venovať nižšie.

Interiér typický pre BMW, avšak v novom šate. Mechanické ovládače boli zachované, čo si zvlášť ceníme, ústredným dizajnovým prvkom sa stal športový volant a spojený obrazový panel.

Inzercia

Inzercia

INTERIÉR je nový. Vraj nemusí byť každému po chuti, lenže ja osobne som interiéry od BMW v podstate nikdy nemal v rebríčku tých najlepších a práve tieto nové generácie interiérovo sa mi už páčiť začali. Minimalizmus nie je vždy správnou cestou, ale v tomto prípade sa dizajnéri sústredili aj na ergonómiu, takže v konečnom dôsledku tu máme materiálovo vyvážený, esteticky hodnotný a stále intuitívne usporiadaný priestor pre vodiča.

Ideálny volant – kožený poťah, primerane hrubý veniec, trojramenné prevedenie, zreteľne ohraničený stred pre jednoduchšie „slabé trúbenie“ a tlačidlá s nízkym zdvihom a dobrou odozvou na stlačenie.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Všetko dôležité ostáva verné mechanickému vyhotoveniu. Len minimalistické prevedenie páky prevodovky znamená, že preraďovanie je možné už iba pádlami za volantom.

 

Inzercia

 

Veľký obrazový panel BMW Live Cockpit Plus a BMW Curved Display poznáme už z ďalších modelov a s novým operačným systémom BMW Operating System 8 s navigáciou je využitý naplno. Grafika prostredia má vplyv na celý interiér, pretože sa ňou mení jeho charakter práve tak, ako sa menia jazdnými režimami jazdné vlastnosti. Tento infotainment v automobiloch BMW využíva to, čo poznáme z tabletov, počítačov a mobilov ako pozadia, teda wallpapers. BMW viditeľne starostlivo vybralo naozaj pozoruhodné grafické motívy farebne zodpovedajúce jazdným profilom. Použité fotografie alebo grafiky sú v podstate textúry, takže sú nadčasové.

Niekde na internete som čítal, že po modernizácii je BMW radu 3 bohatšie na lacné povrchové materiály. Uznávam, že na zopár miestach na prekvapilo tiché vŕzganie, avšak nebolo to niečo, čo by mi vyslovene prekážalo. V skutočnosti som bol s materiálovou pestrosťou interiéru v tomto vozidle spokojný, nie je to prvoplánový luxus, ale taká tá správna cesta bez nápadných vychytávok, takže podľa môjho názoru lepšie pretrvajú v čase. Také BMW i7 má interiér ohromujúci, ale je otázkou, ako tie akože krištáľové prvky s integrovaným farebným osvetlením budú ľudia vidieť o niekoľko rokov.

Dosť miesta pre dvoch dospelých, tretí sa musí uskromniť. Pre štvorčlennú rodinu je však priestor v BMW radu 3 celkom dostačujúci.

Predné sedadlá, zadné sedadlá, priestorové pomery v oblasti lakťov, nôh a hláv sú naozaj dobré, k tomu máme vzadu 480 litrový kufor. 480 litrov, to nie je preklep, jednoducho dosť miesta aj na to, aby ste tu odviedli detský bicykel alebo batožinu na týždňovú dovolenku. Komu by to nestačilo, môže využiť strechu, jej nosnosť je 75 kg, prípadne ťažné zariadenie, pričom ťahať môže príves s hmotnosťou do 1800 kg (resp. 750 kg nebrzdený príves).

 

Skoro ako kombi. Automobily karosérie sedan môžu celkom dobre plniť aj funkciu rodinných vozidiel. A čo by sa nevošlo do 480-litrového kufra, to môžete dať do strešného boxu.

POHON všetkých kolies xDrive je dovedený do zdanlivej dokonalosti, keďže svoje charakteristiky mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Lenivý však nie je ani pri výbere zeleného režimu, ktorý by mal robiť čo najviac preto, aby ste jazdili ekonomicky a ekologicky. Sila benzínová šesťvalca je evidentná aj vtedy, keď je čiastočne skrotená – pôsobí to skôr tak, že motor sa necháva skrotiť dobrovoľne.

Radosť baviť sa. Ak máte dobrú vozovku a dobré počasie, budete sa tešiť aj na celkom bezcieľne jazdy. Počas jedného dňa môžete mať z tohto modelu športový model aj komfortný koráb na diaľnice.

MAXIMÁLNY VÝKON hybridného pohonu v M340i xDrive je 275 kW (374 koní), pričom výkon podporného elektromotora je skromných 8 kW. Aj to stačí na to, aby sa emisie znížili o niekoľko podstatných gramov. Šesť valcov so štyrmi ventilmi majú celkový zdvihový objem 2998 cm³ a prostredníctvom dnes už netriviálnej mechaniky vedia na všetky štyri kolesá zasielať dovedna 500 Nm krútiaceho momentu. Táto najväčšia sila motora je dostupná v pomerne širokom spektre otáčok 1900-5000 ot./min, takže benzínový motor citeľne zaberá odspodu a spoločne s hutným zvukovým prejavom (dopomáha mu aj počítačom generovaný zvuk v interiéri) bude laikovi pripomínať naftový motor. Ten umelý zvuk môžete v jazdnom režime Individual vypnúť a až vtedy zistíte, ako signifikantne sa prejavuje – akoby napĺňa pozadie dunivým hlukom.

Radový šesťvalec s výkonom 374 koní a objemom tri litre dokáže na kolesá posielať 500 Nm krútiaceho momentu.

Poteší, že keď chcete jazdiť veľmi mierne, BMW M340i xDrive vám to umožní a spoza volantu si môžete užívať pocit, akoby motor priadol. Mohutne, plno, zároveň ultmene a hrozne upokojujúco.

Traja pomocníci pre bezpečnú a pohodovú jazdu nočnou diaľnicou: head-up displej, aktívne udržiavanie v strede jazdného pruhu a adaptívne LED svetlomety. Udržiavanie v pruhu však nefungovalo vždy úplne spoľahlivo, niekedy nás nebezpečne priblížilo k ľavému pruhu, prípadne nereagovalo. Pre aktiváciu udržiavania v strede pruhu sa musí zapnúť tempomat.

Na diaľnici sa prejavuje výkon motora, ktorý zdanlivo nevädne ani po výraznejšom prekročení najvyššej dovolenej rýchlosti. Maximálny výkon 275 kW motor dosahuje pri 5500 ot./min.

Najvyššia rýchlosť vozidla je limitovaná na 250 km/h, z nuly na 100 km/h sedan vystrelí za 4,4 sekundy. Pohotovostná hmotnosť 1,8 tony vtedy pôsobí polovičným dojmom.

TECHNICKÉ ÚDAJE: Rázvor vozidla je dlhý 2 851 mm, rozchod predných kolies je 1573 a zadných 1588 mm. Predný previs má 823 mm, zadný 1059 mm. Celková dĺžka dosahuje 4714 mm, šírka interiéru je 1456 mm vpredu a 1460 mm vzadu, pričom celková šírka vozidla so spätnými zrkadlami predstavuje 2068 mm. Tieto proporcie sa podieľajú na tvorbe dojmu, že šoférujete naozaj veľké auto s ľahkosťou, ktorá je príznačná pre silné veľké motory – hoci tu sa bavíme už o nie tak veľkých troch litroch.

BMW M340i xDrive má pohon všetkých štyroch kolies, logika distribúcie krútiaceho momentu sa mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu a aktuálnej situácie. Isté je, že vás toto auto skoro vždy podrží, ak máte tendencie robiť za volantom malé chyby.

Podvozok je optimálne komunikatívny a hoci sa karoséria nakláňa, robí to spôsobom, ktorý nevyzýva k zmierneniu šoférskeho štýlu. V závislosti od toho, na akých pneumatikách je vozidlo obuté, s ním dokážete do sýtosti naplniť svoje jazdecké túžby – nech to vyznieva akokoľvek marketingovo alebo pateticky. Totiž, BMW M340i xDrive je dosť všestranný model na to, aby naučil menej skúseného šoféra novým zručnostiam a zároveň odhalil hranice strachu toho pokročilého. Pripomíname však dôležitosť obutia tohto typu vozidiel, ktoré v zásadnej miere stanovuje hranice. Nesprávnym výberom pneumatík sa vám bude jednoducho auto šmýkať, hoci technika vozidla by ešte zniesla podstatne viac.

ZHRNUTIE TESTU BMW M340i xDRIVE

BMW M340i xDrive môžeme smelo považovať za ideálny sedan. Je priestranný, reprezentatívny, zábavný na jazdenie, zároveň vie byť kultivovaný a komfortný. Azda len sedadlá by mohli byť ešte o niečo hlbšie, keďže ide o športové auto. Ponuka priestoru je naozaj skvelá, a to v prvom i druhom rade sedadiel a tiež vzadu v kufri. Nie je to lacný špás, súčasne veľmi dobre vieme, že kto si toto auto kúpi, pre toho bude cena verzie M340i xDrive necelých 70-tisíc eur iba začiatkom, pretože si rád zadováži aj príplatkovú výbavu.

Zdroje: AUTOVINY.SK




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.