Prvé dni s luxusným SUV

Prvý test Mercedesu EQE 500 4MATIC SUV: Všetci z neho boli hotoví. Až tak, že drahšie 5-miestne EQS SUV môže strácať zmysel

Model EQE SUV sa účinne vyhol prvoplánovanému pútaniu pozornosti, hoci nápadný vzhľad mu uprieť nemožno. Silnou stránkou testovaného modelu boli jazdné vlastnosti aj interiér, pričom sme iba ťažko nachádzali nedostatky.

Nie je to lacná záležitosť, automobil má hodnotu rodinného domu v blízkosti hlavného mesta. V tomto prípade ale cena nezohráva tak významnú úlohu, dôležitejší je pomer ceny a hodnoty.
K vozidlu sme spravili dve fotogalérie: dennú a nočnú. V tej nočnej poukazujeme na veľký vplyv ambientného osvetlenia na atmosféru v interiéri.
Vydané  Text: 

Značka Mercedes-EQ zaradila do svojho portfólia aj na Slovensku model EQE 500 4MATIC SUV, ktorý sme mali možnosť vyskúšať medzi prvými.

Luxusné elektrické SUV, ktoré je hierarchicky posadené hneď po vrcholový model EQS SUV, bude pre mnohých ultimatívnym automobilom.

Zvláda totiž zdanlivo všetko: jazdiť ekonomicky a bezpečne, zároveň ohromujúco dynamicky, pritom pasažierov doslova pozýva užívať si každý kilometer jazdy. Interiér v bielo-hnedo-modrej farebnej schéme evokuje dojmy luxusnej jachty, čo ešte viac umocňuje vizuálna vzdušnosť vďaka panoramatickej streche a úchvatné modré ambientné osvetlenie. Technologicky vyšperkovaný automobil s masážnymi klimatizovanými sedadlami, schopnosť poskytovať vodičovi takú mieru podpory, že na diaľnici skoro nemusí držať ruky na volante… človeku sa začne pýtať, že či má zmysel priplácať si za vyššie postavený model EQS SUV za minimálne 122-tisíc, keď už v EQE SUV dostane tak veľa a za podstatne menej peňazí.

Mercedes EQE 500 4MATIC SUV s variantom výbavy ELECTRIC ART PREMIUM PLUS

Neskrývaný potenciál

Sú autá, ktoré svoj potenciál účinne maskujú za pomerne konzervatívny vzhľad a prejavujú sa až vtedy, keď si to ako ich vodič alebo pasažier želáte. Mercedes EQE SUV je v tomto duchu opakom, pretože je zvonka nápadný, vlastne hneď vďaka lesklej prednej maske avizuje elektrický pohon a prvý pohľad do interiéru prezrádza patričnosť k elite autopriemyslu.

Inzercia

Inzercia

Avšak jedinou indíciou vedúcou k rozlíšeniu pohonu sú nápisy 500 a 4MATIC na zadných dverách batožinového priestoru. Chýbajú tu esteticko-funkčné prvky AMG, hoci keby sme chceli automobil hodnotiť z pohľadu jazdných vlastností a výkonu, pokojne by mohol niesť aj príznačné písané logo tejto značky.

VÝKON DVOJMOTOROVÉHO POHONU dosahuje 300 kW (405 koní), silou 858 Nm vás zatlačí do sedadla zdanlivo bez ohľadu na aktuálnu rýchlosť – prudká akcelerácia je typickým prejavom verzie 500 4MATIC ako z nuly, tak pri rýchlosti 130 km/h.

RÝCHLOSŤ 100 km/h automobil dosiahne najskôr za 4,9 sekundy – v porovnaní s takými športovými automobilmi síce nie je zďaleka rekordná hodnota, lenže tu do rovnice vstupuje aj pohotovostná hmotnosť 2 560 kg. Pri zrýchlení i brzdení pociťujete kinetickú energiu rútiaceho sa auta každou bunkou tela, ak si to vodič želá – ak nie, môžete sa cítiť skoro ako v Rolls-Royce so zamatovo hladkým dvanásťvalcom.

Aj zvuk je vecou rozhodnutia vodiča – EQE SUV vie byť celkom tiché, dokonca až tak, že nepočujete ani hluk valiacich sa pneumatík, ale aj výrazný, hutný, mohutný a pohlcujúci. V prostredí systému MBUX máte na výber tri režimy zvuku pohonu. Podľa nášho názoru všetky tri schémy vodiča čoskoro omrzia, uznávame však ohromný prezentačný potenciál. Keď niekoho prvýkrát posadíte na sedadlo spolujazdca, aktivujete športový jazdný režim a najvýraznejšiu zvukovú kulisu pohonu, tento spolujazdec bude po jazde ešte dlho hotový. Tu sa naplno prejavuje sila zvukového systému Burmester.

Head-up displej s veľkým rozmerom by mohol celkom nahradiť digitálny prístrojový panel.

JAZDNÉ VLASTNOSTI sú vôbec veľmi silnou stránkou EQE 500 4MATIC SUV. Podvozok sa počas bežnej jazdy prejavuje veľmi neutrálne a stabilne. Náklony sú minimálne, pritom je filtrovanie nerovností veľmi účinné, spod nôh nepočuť žiadne šramotenie alebo iné nelichotivé zvuky. Dynamika vozidla v nízkych rýchlostiach do 70 km/h je pozoruhodne flexibilná – jazda môže byť celkom mierna a pokojná, ako aj brutálne ofenzívna. Všetko je v rukách vodiča a to, ako sa Mercedes dokáže v okamihu prispôsobiť jeho nálade, iba sotva dosahujú iní výrobcovia. Akcelerácia samotná pritom veľmi pripomína našu skúsenosť si špičkovým elektrickým SUV BMW iX M60, ktoré v tomto ohľade vyniká a priam šokuje.

Zaujímavé sú ROZDIELY MEDZI JAZDNÝMI REŽIMAMI. Zatiaľ čo režim ECO skutočne obmedzuje dynamický potenciál vozidla, výkon aj maximálnu rýchlosť na cca 120 km/h, komfortný režim už umožňuje uvoľniť uzdu a užívať si takmer plný potenciál pohonu. Športový režim dodáva jazde korenie a reaguje na podnety od vodiča najcitlivejšie. V Mercedese je už tradične aj individuálny režim, ktorý si môžete konfigurovať podľa svojho vkusu, a mať tak napríklad komfortne naladený podvozok so športovou charateristikou riadenia.

NATÁČANIE ZADNÝCH KOLIES dodáva automobilu prekvapujúcu obratnosť, takže prvé dni s EQE SUV s touto príplatkovou funkciou vám môže spôsobovať menšie ťažkosti pri parkovaní. Ocenili by sme, keby sa pri cúvaní dala táto funkcia rýchlo vypnúť vyhradeným tlačidlom. Pri jazde vpred má natáčanie zadných kolies dve funkcie: pri nízkych rýchlostiach má podstatne menší polomer otáčania (12,3 m, občas vás naozaj prekvapí) a pri vyššej rýchlosti účinne stabilizuje vozidlo pri zmene jazdného pruhu.

Interiér s dvomi tvárami: cez deň vzdušný luxus, v noci pohlcujúci

O interiéri EQE SUV by sme mohli vydať jeden samostatný rozsiahly článok. Skrátime ho však len na text, ktorý bude zodpovedať dvojdňovej skúsenosti. Čo sa týka kvality vyhotovenia detailov, materiálového spracovania a ergonómie ovládania a riadenia, to všetko je v Mercedese zvládnuté na jednotku. Jedna hviezdička by nestačila, pretože toto je ešte o trochu viac, než by ste od auta tejto triedy očakávali.

Priestorové pomery sú nevšedne veľkorysé, po vizuálnej stránke dojmu otvorenosti a vzdušnosti pomáha bielo-modro-hnedá farebná schéma, panoramatické strešné okno a biele koberčeky na podlahe. Takto si predstavujeme moderný luxus, ktorý síce podľahol trendu minimalizmu, ho uchopil ho takým tým správnym spôsobom.

Zatiaľ čo zadné sedadlá sú spojené a tie krajné vyhrievané, predné sedadlá sú ešte aj klimatizované (v troch stupňoch), majú masážnu funkciu pomocou vzduchových vankúšov, vibračné prvky (používajú sa pri tzv. hĺbkovej masáži) a detailné možnosti personalizácie. Už len obyčajné nastavenie bedrovej opierky Mercedes spracoval do podoby akejsi krivky, kde si ideálnu polohu vyberiete celkom intuitívne.

Zároveň oceňujeme, že si EQE SUV zachováva tradičné spätné zrkadlá, ktoré považujeme za najpraktickejšie. Kto chce viac, ten má možnosť dokúpiť si precízny parkovací asistent. Ten je podľa Mercedesu 360-stupňový, v skutočnosti však vytvára 3D náhľad vozidla s dynamickým navádzaním, pričom na rozdiel od jednoduchších riešení od značiek ako Kia či Hyundai aj obraz okolia premieta proporčne správne.

V testovanom vozidle bolo prítomné náladové osvetlenie prednej aj zadnej časti (okrem kufra, ten je vždy osvetlený bielym svetlom). Výber farby alebo farebnej kombinácie je na vás, my sme pri nočnom fotení využili moderný modrý motív, ktorý sa podľa nás ideálne hodil k bielemu čalúneniu a hnedému drevenému dekoru. Nočná jazda v interiéri ponorenom do hlbokej modrej evokuje plavbu na luxusnej jachte a naši pasažieri boli z tohto zážitku unesení.

EQE SUV na Slovensku

Mercedes EQE SUV u nás kúpite od 91 632 €, ide o verziu EQE 300 SUV s pohonom zadných kolies, max. výkonom pohonu 180 kW a dojazdom 541 km.

Za relatívne malý príplatok niečo vyše troch tisíc eur už dostanete verziu EQE 350+ SUV s max. výkonom 215 kW a dojazdom 578 km, pričom v predaji sú aj verzie s pohonom všetkých kolies 4MATIC.

Vrcholom ponuky sú verzie AMG EQE 43 4MATIC SUV (350 kW, 4×4, 469 km) za 122.988 € a  AMG EQE 53 4MATIC+ SUV (460 kW, 4×4, 452 km) za 135.804 €.

Kto by chcel vysoký výkon, dlhý dojazd, pohon všetkých kolies, no rozpočet mu nevystačuje na vyše 122-tisíc eur za základné AMG, pre toho si Mercedes-EQ pripravil verziu EQE 500 4MATIC SUV s cenníkovou cenou od 105.120 €. Pre porovnanie: vyššie posadený model EQS 500 4MATIC SUV stojí cenníkových 134.322 €, teda o takmer 30-tisíc viac. Výhodou modelu EQS SUV je, že sa dá zadovážiť s tretím radom sedadiel.

Základné údaje tejto verzie sú minimálne pozoruhodné: 300 kW (405 koní), krútiaci moment 858 Nm, pohon 4×4, dojazd 540 km, akcelerácia z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy, priemerná spotreba energie 19,3 kWh/100 km. Kto by chcel viac, môže si doplatiť 1 560 € za aktívne riadenie zadnej nápravy a 2500 € za vzduchový podvozok AIRMATIC – v sérii je totiž iba takzvaný komfortný podvozok. Výhodou AIRMATIC je napríklad aj možnosť dodatočne si zvýšiť svetlú výšku podvozka.

Nami testovaný exemplár dosiahol celkovú cenu 130 704 €, čo je relatívne ľahko nad cenou základného AMG, ale s mimoriadnou výbavou, ktorá podľa nášho názoru stojí za to.

Variant výbavy ELECTRIC ART PREMIUM PLUS za 18-tisíc eur pridal napríklad 3D obklopujúci ozvučovací systém Burmester, balík ENERGIZING plus, panoramatickú posuvnú strechu, head-up displej, rozšírenú realitu pre systém MBUX, 360° 3D parkovací systém, balík asistenčných systémov plus, aktívne náladové osvetlenie či fascinujúce predné svetlá DIGITAL LIGHT s funkciou premietania.

Suma sumárum máte za 130-tisíc eur auto na úrovni, ktorú budú mnohí považovať za hodnú značky Maybach.





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk


ODPORÚČANÉ