ECOMOTO.SK

Test SuperSOCO CPX: Najvýkonnejší elektrický skúter zvláda aj 110 km/h, jazdí pritom za 57 centov na 100 km

Pomerne robustný elektrický motocykel s nízkymi prevádzkovými nákladmi a slušnými jazdnými vlastnosťami.

Potrebujete k nemu PZP a STK, ale ušetríte na nákladoch za prevádzku a pravidelnú údržbu.
V praxi a pri dynamickom jazdnom štýle počítajte s dojazdom vyše 100 km, čo odbremeňuje od neustáleho sledovania stavu batérie.
Vydané Text: 

Na našich stránkach ste si mohli prečítať už viac recenzií motocyklov značky SuperSOCO od VMOTO. Pripomeňme modely TC PRO, TC Wanderer či základový TSx. Je pravdou, že sme si túto značku motocyklov celkom obľúbili, pretože za veľmi rozumné peniaze prináša pekne vyzerajúce produkty so solídnymi jazdnými vlastnosťami a veľmi lacnou prevádzkou. Elektrický pohon pritom nie je nutne jednoduchý, zabezpečený vstavaním motora do náboja zadného kolesa, také modely TC PRO či TC MAX sú poháňané remeňom a už pri rozbehnutí sa počuť príznačný zvuk. Ale ani motor v náboji kolesa nemusí byť len kompromisom, pretože taký Street Hunter či TC Wanderer jazdia naozaj dobre.

Silnou stránkou týchto elektrických motocyklov je dizajn, pretože ten dokáže zaujať už na prvý pohľad – predovšetkým modely s retro dizajnom kombinovaným s modernými prvkami (LED svetlá, konektivita s mobilom, vyberateľná batéria).

Lenže nie všetky motocykle tejto značky dizajnéri vyhotovili v štýle retro. Modely TS, Street Hunter či nový Stash sú vyslovene moderne vyzerajúce motorky. Aj model CPX je klasický skúter s trendovým minimalistickým dizajnom, ktorý sme jazdili počas týždňa naozaj radi – totiž, bolo potešenie s ním jazdiť.

Rázvor dosahuje 1 365 mm, celková dĺžka motocykla je 1 975 mm, šírka 720 mm a výška 1 132mm. Výška podvozka je 145 mm a výška posedu 760 mm.

Obrovský štít má v tomto prípade význam – ak máte okolo 175 cm, skutočne vás ochráni pred prúdom vzduchu.

Na čom teda sa šetrilo?

SuperSOCO CPX sme si vymenili s Vespa GTS 125, čo sú dva celkom rozdielne svety. A po prvom metri na CPX to bolo aj cítiť – je evidentné, že CPX je konštrukčne a materiálovo jednoduchší model. Cítiť to na hutnosti pruženia aj materiálového vyhotovenia rukovätí, ktoré má Vespa signifikantne hodnotnejšie.

Inzercia

Inzercia

Je ale otázka, do akej miery je toto skutočne rozhodujúce o kúpe, keďže dobrým pomocníkom pre mobilitu v meste vám budú obe motorky.

Keď sa snažíme odhaliť konštrukčné alebo materiálové nedostatky, nenachádzame žiadne problémy. Všetky diely k sebe lícujú, povrchové materiály pôsobia odolne, nepočuť vŕzganie, klepanie, necítiť vibrácie.

Predné svetlomety s LED technikou dostanete už v základnej cene. S ich výkonom sme spokojní, hoci na neosvetlenej okreske by sme ocenili viac svetelného výkonu a lepšie usmernený svetelný lúč.

Zadné svetlá aj smerovky sú takisto vybavené LED technikou

Lacná prevádzka

Elektrický skúter CPX o tisíc eur menej ako zmienená benzínová Vespa a jeho prevádzkové náklady na mesiac v eurách môžete spočítať na prstoch jednej ruky. Elektrina je stále lacná a kapacita trakčného akumulátora 45 Ah a priemerná energetická spotreba 37 Wh/km sú základné predpoklady na to, aby ste jazdili skutočne takmer zadarmo. Importér na slovenský trh je konkrétny: 57 eurocentov na 100 km pri pri 60V/45Ah batérii a cene elektriny 0,176 € za kWh.

Nesmieme pritom zabúdať, že ide o motocykel kategórie L3e-A1, takže k uvedeným nákladom na prevádzku je potrebné pripočítať si náklady na priebežné technické kontroly na STK a povinné zmluvné poistenie PZP na motorku.

Dva kľúče, potrebovať budete hlavne ten diaľkový. Tým oválnym sa zapína elektrický okruh, pohon na diaľku aj batožinový priestor. Mechanickým kľúčom môžete otvoriť kryt batérie. 

Mestské rýchlosti zvláda dobre

Prvý kontakt so skútrom môže niekoho prekvapiť, pretože zatiaľ čo na fotografiách vyzerá pomerne kompaktne, no naživo je celkom robustný. To vzbudzuje dôveru, že bude jazdiť stabilne a bezpečne.

Aktivácia pohonu a prvé desiatky metrov sú potom ďalším milým zistením: úplné ticho, hladká jazda bez vibrácií a slušné reakcie pohonu na pootočenie rukoväte. Nie je to dynamika, akú by ste čakali od výkonnejších modelov s benzínovým motorom a variátorovou prevodovkou, tu je prevod iba jeden a maximálny výkon elektrického motora je 4,8 kW. Na štítku typového schválenia je uvedený výkon 4 kW a max. rýchlosť 90 km/h. CPX je najvýkonnejší elektrický skúter výrobcu.

Pocitovo mal elektrický motor slabší nábeh pri rozbehnutí sa zo státia, ale akonáhle dosiahol skúter rýchlosť aspoň 15-20 km/h, už dokázal po neprimerane rýchlom pootočení rukoväte akcelerátora aj zakopať. Zamrzelo snáď len to, že po každom miernom uvoľnení rukoväte začala motorka nápadnejšie spomaľovať, akoby bola jej schopnosť ísť zotrvačnosťou obmedzená.

V praxi to znamená len toľko, že si musíte osvojiť zvyk neustále držať rukoväť pootočenú aj vo chvíľach, kedy by ste už na inej motorke jednoducho otvorili dlaň.

Rýchlostné stupne nastavujete palcom pravej ruky, v prípade CPX je tu aj tlačidlo R – podľa návodu ním prepínate jazdné režimy Reverse/Forward. Veľkým červeným prepínačom môžete vypnúť pohon a nastaviť tak skúter do parkovacieho režimu – akcelerátor vtedy nereaguje.

CPX má, rovnako ako iné elektrické skútre, tri rýchlostné stupne, pritom v prípade tohto modelu sme si v meste dosť dobre vystačili s prvým (Eco) – toto je zmena, ktorú vítame, doteraz sme na jednotke jazdiť nezvykli pre príliš obmedzujúcu rýchlosť.

Motocykel sme nehnali až na limity jeho možností, pri bežnej prevádzke sa prejavoval stabilne, v ostrých zákrutách a na kruhových objazdoch sa ním dalo bezpečne nakláňať bez toho, aby sme sa obávali o balans, pri výjazde zo zákruty krásne motocykel vystrelí vpred opäť bez náznaku straty trakcie na zadnom kolese.

SuperSOCO CPX je určené pre dve osoby, zodpovedá tomu aj priestorovo veľkorysé sedadlo. maximálna nosnosť je definovaná hodnotou 200 kg. Bolo pre nás príjemným poznatkom, že aj keď sme za seba usadili osobu s hmotnosťou do 60 kg (celkovo 90+60 kg), dynamika motocykla pri rozbiehaní sa a pri jazde mestskými rýchlosťami bola iba ovplyvnená iba minimálne. Obyčajne sme zvyknutí na to, že elektrické motocykle sú na hmotnosť citlivé oveľa viac. Azda to bolo aj plne nabitými batériami a ideálnymi vonkajšími teplotami (~22°C).

Okresné cesty? Úplne bez problémov

Ďalším priaznivým poznatkom z nášho týždňového testu bolo to, že avizovaná maximálna rýchlosť 95 – 110 km/h sa skutočne pohybuje skôr v hornej uvedenej hranici. A pri dobrých poveternostných podmienkach môžete ísť na CPX aj rýchlejšie. Toto je silný argument v prospech elektrického skútra, pretože tým vystupuje z radu ďalších e-skútrov určených do mesta. Pre majiteľa to znamená výhodu, že ak motorkou potrebuje jazdiť aj medzimesto, nebude spomaľovačom premávky a nebude musieť tŕpnuť, keď ho budú predchádzať automobily a nákladné vozidlá. S potenciálom CPX môže predchádzať on.

Pri rýchlosti 90 km/h nepociťujeme nepriaznivé dôsledky, ktoré by mohli teoreticky vyplývať z optimalizácie výrobných nákladov, teda nie sú prítomné vibrácie, samovoľné zmeny smeru jazdy ani nepatričné zvuky.

Verzia s dvomi batériami nemá odkladací priestor. Doklady sa sem ale ešte zmestia.

Dve batérie pre dlhší dojazd fungujú, mnohým vystačí aj jedna

V testovanom elektrickom skútri SuperSOCO CPX sme mali dve batérie. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou motocyklov od značky SuperSOCO sa už o výmenu napájania stará počítač, takže nemusíte zastaviť, otvoriť kryt, vypnúť istiť, premiestniť napájací kábel z jednej batérie do druhej a opäť zapínať istič.

Priamo na digitálnom prístrojovom paneli sa zobrazuje dostupná energia v oboch batériách individuálne, pričom odhadovaný dojazd je kombinovaný.

Na treťom rýchlostnom stupni (Sport) sa pri stave nabitia batérie 54% zobrazuje dojazd 51 km, pri oboch batériách nabitých na 100% by to malo byť až max. 170 km. Z našej skúsenosti sme na dve plne nabité batérie prešli viac ako 100 kilometrov, čo je z nášho pohľadu veľmi akceptovateľná hodnota. Pre pohyb výhradne v meste vám to môže pokojne vystačiť aj na celý týždeň jazdenia.

VMOTO SuperSOCO CPX sa predáva vo verzii s jednou batériou, pričom druhá batéria stojí 1 400 €. Je na vás, či vám táto investícia navyše stojí za dlhší dojazd, my osobne by sme si vystačili s jednou, a to sme denne prekonávali trasu z Malinova do centra Bratislavy a späť – hoci s každodenným nabíjaním.

Na fotografii to tak možno nevyzerá, ale v skutočnosti je digitálny prístrojový panel čitateľný dobre. Obsahuje svetelný senzor, v šere a tme je primerane podsvietený.

Dôležitým poznatkom, o ktorom by mal každý záujemca o kúpu vedieť, je zníženie výkonu pri nízkom stave nabitia batérie.

Ak máte pod 20 percent energie v batérií, systém samočinne progresívne znižuje rýchlosť motocykla, až napokon pri posledných percentách umožňuje jazdu rýchlosťou len okolo 20 km/h alebo menej. Ide síce až na doraz, ale pomaly. Preto by ste ako majitelia mali dbať na to, aby ste mali vždy dosť energie v batérii a kde to je možné, tam by ste mali dobíjať aspoň zopár percent. Výhodou je, že obe batérie sa dajú vybrať z motocykla a nabíjať ich na 230 V zásuvke pomocou adaptéra.

A ešte jeden postreh: odporúčame kúpiť si adaptér na nabíjanie s aktívnym chladením, pretože ten s pasívnym sa vie poriadne zohriať.

Batérie sa nachádzajú pod sedadlom a nie je tu preto žiadny odkladací priestor. V prípade potreby viete využiť háčik pod riadidlami, na ktorý zavesíte tašku. Ak by ste chceli namontovať kufor, výhodou je robustný nosič.

Tri šikovné detaily: Nabíjací USB konektor, háčik pre zavesenie tašky a malý priestor na drobné predmety. Spínaciu skrinku potrebovať nebudete, odomykanie aj štartovanie je diaľkové. Je však praktické po skončení jazdy zamknúť riadidlá.

Hydraulické kotúčové brzdy a centrálny brzdový systém.

Zhrnutie recenzie VMOTO SuperSOCO CPX

  • Pomerne robustný elektrický motocykel s nízkymi prevádzkovými nákladmi a slušnými jazdnými vlastnosťami.
  • Pozitívne poznatky z testu sa týkajú dynamiky pohonu pri mestských rýchlostiach, verzie Dual Battery s automatickým prepínaním zdrojov aj jednoduchosti ovládania. Batérie je možné vybrať a nabíjať samostatne alebo vložiť nabíjací kábel priamo do konektora na motorke.
  • Nepriaznivo hodnotíme o niečo slabšie rozjazdy z miesta a mierne náročnú manipuláciu s motorkou pri vypnutom pohone.
  • Výrobcom avizované dojazdy považujeme za príliš veľkorysé, v praxi a pri dynamickom jazdnom štýle počítajte s vyše 100 km. Platí, že spotreba je priamo úmerná rýchlosti a ak budete jazdiť iba v meste a predpisovo, môžete sa priblížiť až k uvedeným 170 km. 
  • Cena 4 599 €, resp. 5 999 € za Dual Battery, zodpovedá hodnote motocykla. Výhodou je veľmi lacná prevádzka a takmer bezúdržbovosť. VMOTO ponúka aj financovanie s akýmsi eko zvýhodnením, kedy môžete mať CPX za 60 eur mesačne, a to už stojí za pozornosť. 
  • Dôležitým faktorom v prospech kúpy je štandardná záruka 2 roky na motocykel predĺžená až na 3 roky pre batériu. 
  • Majitelia silnejších strojov môžu na CPX nazerať kriticky, ale pre stredne náročných alebo začínajúcich motoristov bude ideálom. 

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Bestsellery ešte výhodnejšie